مبتلایان به آرتروز باید از کفی های طبی استفاده کنند

به گفته دکتر سید احمد رئیس السادات دبیر علمی دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو: هدف کلی از درمان های متنوع فیزیکی و دارویی در مبتلایان به آرتروز کند کردن  روند تخریبی و دژنراسیون در مفاصل ،کاهش درد ، حفظ یا بهبود حرکت مفصلی و بهبود عملکرد آن و نهایتا ارتقا کیفیت زندگی است.اصلاح الگوی زندگی شامل تغذیه مناسب ، رعایت وضعیت های صحیح بدن در فعالیتهای روزمره  از جمله خودداری از دوزانو وچهار زانو نشستن، استفاده از توالت فرنگی، محدود کردن دفعات بالا و به ویژه پایین آمدن از پله، غذا خوردن پشت میز به جای نشستن در کنار سفره از جمله دستورات ساده و قابل اجرایی است که می تواند از شدت آرتروز بکاهد.

 

درمان آرتروز - دکتر رئیس السادات - کفش طبی - کفی طبی

 

دکتر رئیس السادات در ادامه در مورد وسایل کمکی حرکت و کفی طبی در مبتلایان به آرتروز زانو گفت : کفش و کفی مناسب باید بر اساس معاینه و تجویز پزشک تهیه شود و برای انتخاب صحیح آن باید علاوه بر وضعیت زانو ها مواردی چون معاینات مچ پا و نحوه قرارگیری کشکک مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استفاده از کفی های با لبه داخلی در افرادی که دچار زانوی ضربدری ( والگوس ) هستند و استفاده از کفی های با لبه خارجی به همراه بانداژ مفصل ساب تالار در افرادی که دچار زانوی پرانتزی ( واروس ) هستند و همچنین  بانداژهای خاصی که کشکک را به سمت داخل زانو می آورد در مبتلایان به آرتروز توصیه می شود.

 

درمان آرتروز - دکتر رئیس السادات - کفش طبی - کفی طبی

 

وسائل کمکی حرکت مانند عصا و چوبدستی  میتواند تا ۲۵ درصد از وزن بر روی پای مقابل را کاهش دهد و سبب کاهش درد و بهبود عملکرد شود از این رو استفاده از عصا در سمت مقابل در برخی بیماران آرتروزی  توصیه می شود. اما استفاده از زانوبند طبی  در مراحل اولیه آرتروز توصیه نمی شود . رئیس السادات در آخر گفت :ارتفاع عصا و نحوه صحیح استفاده از آن بسیار مهم است . طول مناسب برای عصا فاصله ازکف زمین تا تروکانتر بزرگ استخوان ران (تقریبا”محل  درز جیب  شلوار ) است و آرنج بیمار حین استفاده از عصا  باید حدود ۲۰ درجه خم باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *