درد مچ دست: علت و درمان

d1

درد مچ دست عارضه شایعی است که غالباً به دلیل کشیدگی عضلات یا شکستگی‌های ناشی از حوادث ناگهانی اتفاق می‌افتد اما درد مچ دست می‌تواند به دلیل وجود برخی مشکلات مزمن مانند فشار زیاد و آرتروز هم باشد.

از آنجا که درد مچ دست می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد، در برخی موارد شناسایی علت به وجود آمدن آن نیز کاری دشوار است. به هر حال شناخت دقیق دلیل درد مچ دست برای انجام اقدامات درمانی مناسب کاملاً ضروری است.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

انجام اقدامات درمانی مؤثر و مطمئن برای درمان درد مچ دست بسیار مهم است. در بسیاری از موارد برای درمان درد مچ دست می‌توان از روش‌های غیرجراحی که فیزیوتراپ‌ها در کلینیک به کار می‌گیرند مانند روش‌های بدون دارو و بدون جراحی بهره جست. فیزیوتراپ‌های ما به شما کمک می‌کنند تا حرکاتی که باعث افزایش درد شده را شناسایی و از انجام آنها خودداری کنید، همچنین به شما نشان خواهند داد که چگونه وضعیت‌های نامطلوب بدنی را اصلاح و فشار را بر مچ دست خود کاهش دهید، آنان بسیاری از تکنیک‌های ماساژدرمانی نظیر حرکت آرام مفصل، ماساژ بافت نرم و کشش مچ دست را برای بهبود حرکتی مچ دست شما به کار می‌بندند و به شما آموزش می‌دهند که چگونه با محافظت از مچ دست و دست خود کارهای خود را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.[/alert]

علائم


شایع‌ترین علائم این عارضه، درد شدید، تورم و کاهش توان حرکتی مچ دست هستند. درد به دلیل آسیب‌دیدگی بافت اطراف مچ دست به وجود می‌آید. با انجام درمان‌های اصلاحی می‌توان این مشکل را از بین برد.

دلایل


مچ دست مفصل پیچیده‌ای است که از هفت استخوان کوچک در دو ردیف بین استخوان ساعد و استخوان کف دست ساخته شده است. آسیب‌دیدگی هر یک از این استخوان‌ها می‌تواند باعث ایجاد درد شود و بر توانایی شما در استفاده از دست و مچ دست تأثیر بگذارد.

آسیب‌دیدگی‌ها و جراحات

  • ضربات ناگهانی: معمولاً وقتی که به سمت جلو با دست باز زمین می‌خورید دچار آسیب‌دیدگی مچ دست می‌شوید. در این حالت ممکن است عضلات دست کشیده شده یا بگیرد و حتی ممکن است دست شما بشکند. شکستگی اسکافوید، استخوان کف دست سمت انگشت شست را در بر می‌گیرد. این شکستگی در عکسی که بلافاصله پس از بروز حادثه به وسیله اشعه ایکس گرفته می‌شود قابل مشاهده است.
  • فشار دائمی: هر فعالیتی که در آن از مچ دست زیاد استفاده شود مانند بازی تنیس یا نشان دادن تابلوهای رانندگی در میان جاده می‌تواند باعث تورم بافت‌های اطراف مفصل یا شکستگی‌های ناشی از فشار شود. به خصوص اگر شما این فعالیت‌ها را به مدت طولانی و بدون وقفه انجام دهید.

آرتروز

  • استئو آرتریت: این نوع از آرتروز زمانی به وجود می‌آید که غضروف انتهایی استخوان به تدریج از بین می‌رود.
  • روماتیسم مفصلی: در این اختلال، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود بدن حمله می‌کند، روماتیسم مفصلی معمولاً مچ دست را هم در بر می‌گیرد. اگر یک مچ درگیر این عارضه باشد معمولاً مچ دیگر نیز درگیر خواهد شد.

بیماری‌ها و عارضه‌های دیگر

  • سندرم تونل کارپال: سندرم تونل کارپال هنگامی به وجود می‌آید که فشار مضاعفی بر عصب میانی که از میان تونل کارپال عبور می‌کند وارد شود، تونل کارپال راهی است بین کف دست و مچ که عصب از میان آن می‌گذرد.
  • کیست گنکلیون: این کیست‌های بافت نرم معمولاً در پشت دست به وجود می‌آیند. کیست‌های کوچک‌تر گنکلیون بیش از انواع بزرگ‌ترشان باعث ایجاد درد در ناحیه مچ دست می‌شوند.
  • بیماری کین باخ: این بیماری معمولاً در افراد جوان دیده می‌شود و باعث تخریب پیش‌رونده یکی از استخوان‌های کوچک مچ دست می‌شود. بیماری کین‌باخ زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به این ناحیه دچار اختلال می‌شود.

درمان درد مچ دست


استراحت

شما باید حداقل به مدت ۴۸ ساعت از حرکت دادن مچ دست که باعث ایجاد درد می‌شود خودداری کنید. در مورد اینکه از چه حرکاتی و به چه مدت باید پرهیز کنید اطلاعاتی کسب کنید.

درمان با کمک گرما یا یخ

اگر مچ دست شما آسیب‌دیده است به مدت ۴۸ ساعت از درمان به کمک یخ استفاده کنید تا از تورم آن کاسته شود. در این مدت، شما باید به آرامی محل آسیب‌دیدگی را ماساژ دهید تا جریان خون در آن ناحیه بیشتر شود البته فقط در صورتی این کار را انجام دهید که ماساژ باعث ایجاد درد نشود.

پس از کاهش تورم، از درمان به کمک گرما استفاده کنید تا انعطاف پذیری مچ دست شما بازگشته و درد کاهش یابد.

دارودرمانی

تزریق کورتیزون در ناحیه دردناک بدن می‌تواند باعث کاهش درد و تورم در آن ناحیه شود. تزریق در مفاصلی نظیر مچ پا، آرنج، ران، زانو، شانه، ستون فقرت و مچ دست بسیار متداول است. حتی ممکن است برای تخفیف درد در مفاصل کوچک دست‌ها و پاها نیز کورتیزون تزریق شود. این تزریق معمولاً شامل یک بیحسی موضعی و داروهای کورتیکو استروئیدی است.

بریس مچ دست

استفاده از بریس نگهدارنده‌ی مچ دست می‌تواند مچ را در هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی ثابت نگه داشته و به روند بهبود آن کمک کند. آن‌ها در زمان‌هایی که مچ دست نیاز به حمایت و تقویت شدن دارد نقش بازدارندگی دارند، به عنوان مثال بریس‌ها در هنگام بلند کردن اجسان یا در هنگام بدنسازی نقش موثری دارند. بریس‌های دست و مچ دست برای آسیب‌های خاصی نظیر رگ به رگ شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بریس‌ها معمولاً پس از انجام برخی از عمل‌های جراحی که روی دست یا مچ دست انجام می‌شود نیز تجویز می‌شود. هدف از استفاده از این بریس‌ها پس از عمل جراحی یا آسیب‌دیدگی، بی حرکت نگهداشتن مچ دست و کمک به افزایش سرعت روند بهبودی است.

41fhgyurkxlماساژدرمانی برای درمان درد مچ دست

کایروپرکتورها می‌توانند با کمک ماساژ استخوان‌های را در محل مناسب خود قرار دهند، بنابراین از فشار و تنش بر رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات کاسته می‌شود. وقتی که استخوان از جای خود در می‌رود، بافت‌های همبند که می‌خواهند این جابجایی را جبران کنند دچار درد و تورم می‌شوند. در ماساژدرمانی برای جا انداختن مچ دست جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده افزایش می‌یابد و فرایند طبیعی بهبودی در بدن تسریع می‌شود، به کمک ماساژ فشار روی عصب کم و نهایتاً درد نیز کاهش می‌یابد و با کاهش درد طیف حرکتی مچ دست افزایش یافته و روند بهبودی سریع‌تر انجام می‌شود.

درمان‌های فیزیکی (فیزیوتراپی)

فیزیوتراپی معمولاً برای درمان التهاب تاندون مچ دست بسیار مؤثر است. فیزیوتراپیست با ارائه یک برنامه درمانی متناسب با وضعیت و اهداف خاص درمانی شما با شما کار می‌کند.

درمان اولتراسوند

در اولتراسوند معمولاً از ابزاری با یک سر فلزی که از آن پرتوهای اولتراسوند منتشر می‌گردد استفاده می‌شود. این وسیله به مدت ۳ تا ۵ دقیقه مداوماً روی پوست حرکت داده می‌شود. برای آسیب‌های حاد این درمان یک یا دو بار در روز انجام می‌شود و برای موارد مزمن تناوب آن کمتر می‌شود. با حرکت سر دستگاه بر روی سطح پوست انرژی به بافت‌های آسیب‌دیده منتقل می‌شود.

الکتروتراپی

الکتروتراپی نوعی روش درمانی برای کاهش دردهای حاد و مزمن است. این روش زمانی که بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی به کار رود مؤثرتر است. در الکتروتراپی فیبرهای عصبی به وسیله جریان‌های الکتریکی ضعیفی تحریک می‌شوند. الکتروتراپی معمولاً در مراحل اولیه مدیریت درد به کار برده می‌شود. الکتروتراپی ممکن است همراه با گرمادرمانی، سرمادرمانی، ماساژدرمانی یا تمرینات ورزشی استفاده شود تا نتایج درمانی بهتری حاصل شود.

تمرینات ورزشی

برخی حرکات کمکی باعث افزایش دامنه حرکتی مفصل یا کشیدن عضلات و تاندون‌ها از طریق کشش می‌شود. برخی دیگر از حرکات ورزشی باعث تقویت عضلات اطراف مفصل شده تا قدرت بیشتری برای تحمل درد داشته باشند.

در زیر پنج تمرین ورزشی برای افزایش دامنه حرکتی مفصل ارائه شده است. هر حالت را ۵ تا ۱۰ ثانیه حفظ کنید. هر تمرین را ۱۰ مرتبه انجام دهید و سه بار در روز آن را تکرار کنید.

 کشش و خمش مچ دست

  • ساعد خود را روی یک میز قرار دهید و زیر آن یک حوله تاشده قرار دهید، دست خود را از لبه میز آویزان کنید و کف دست خود را پایین بیاوری
  • به محض احساس فشار ملایم بر مچ دست، دست خود را بالا بیاوری
  • دوباره دست خود را به محل اولیه باز گردانی
  • مشابه همین حرکت را در حالی که کف دست رو به بالا است و آرنج در کنار بدن قرار گرفته انجام دهی

f1

اسپینیشن و پرونیشن مچ دست

  • در حال نشسته یا ایستاده بازوها را به کنار بدن چسبانده و آرنج خود را با زاویه ۹۰ در جه خم کنید، کف دست رو به پایین باشد.
  • ساعد خود را بچرخانید، کف دست را رو به بالا بگیرید و دوباره پس از آن کف دست را به سمت پایین بچرخانید.

f2

حرکت اولنار / رادیال مچ دست

  • ساعد خود را از بغل روی یک حوله تا شده روی یک میز تکیه دهید انگشت شست خود را بالا نگه دارید.
  • مچ دست خود را تا آخرین حد که می‌توانید بالا و پایین ببرید.

کشش و خمش انگشت شست

  • دست خود را طوری که انگشت شست رو به بیرون باشد بگیرید.
  • انگشت شست را به سمت درون دست خم کرده و روی کف دست قرار دهید سپس آن را به حالت اولیه باز گردانید.

f3

 تمرین برای تاندون‌های انگشتان و دست

  • برای شروع، انگشتان خود را در حالت کشیده قرار دهید.
  • سپس انگشتان را به شکل قلاب مشت کرده و دوباره به حالت باز برگردانید.
  • مشت خود را به‌طور کامل بسته و سپس انگشتان را باز کنید.
  • انگشتان را صاف کرده و دست را به صورت کاملاً باز نگه دارید.

f4

برای کامل شدن درمان، شما باید مشکلاتی نظیر سندرم تونل کارپال و کیست گنکلیون را درمان کنید.

عمل جراحی

اگر روش‌های غیرجراحی جواب ندهد بسته به علت درد ممکن است پزشک نیاز به جراحی را برای شما پیشنهاد دهد.

2 پاسخ
  1. شیواحسنی
    شیواحسنی گفته:

    سلام اقای دکتر؛ شیواحسنی هستم ۱۹ساله حدود یک ماهی است که از درد مچ دست رنج می برم من اماتور در رشته عکاسی هستم و در یک هفته بدلیل فشار کاری که داشتم مجبور شدم سه روز پیاپی عکاسی کنم از فردای ان روز دست چپم درد وحشتناکی دور مچ دستم می پیچید به دکتر مراجعه کردم و الان مشغول جلسات فیزوتراپی هستم دستم خیلی بهتر شده اما هنوزهیچ وسیله ای رابیش از دوسه دقیقه نمیتوانم بادستم بگیرم نگه داشته یا بلند کنم ودلیل مشخصی هم برای آن به بنده گفته نشد ..ممنون میشوم اگر راهنمایی کنید دسته من به بهبودی کامل میرسد؟

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *