علائم و درمان آرنج گلف‌بازان یا گلف البو

u

آرنج گلف‌بازان که به آن اپی‌کندیلیت داخلی نیز گفته می‌شود یک شرایط دردناک است که در اثر انقباضات عضلانی مکرر در ساعد رخ می‌دهد و منجر به التهاب و پارگی‌های ریز در تاندون‌هایی که به اپی‌کندیل داخلی متصل هستند، می‌گردد. اپی‌کندیل داخلی برجستگی استخوانی است که در داخل آرنج قابل لمس است.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]در کلینیک دکتر رئیس‌السادات علت ایجاد آرنج گلف‌بازان به دقت تشخیص داده خواهد شد و برنامه‌ی درمانی ارائه شده می‌تواند تسکین سریع و مزایای بلند مدتی را فراهم کند. مواردی که ما را متفاوت از بقیه می‌کنند عبارتند از:

  • انجام یک ارزیابی کامل و عملکردی
  • درمان درد در منشأ آن
  • تعیین اهدافی برای روند بهبودی
  • آزادسازی عضله، مفصل و سایر بافت‌های نرم
  • تهیه یک برنامه برای بازیابی نیرو[/alert]

نشانه‌ها و علائم


علائم بیماری آرنج گلف‌بازان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد در آرنج که بطور ناگهانی یا تدریجی ظاهر می‌شود.
  • درد شدید در سمت داخلی آرنج در حین فعالیت
  • سفتی آرنج و کاهش دامنه‌ی حرکتی
  • درد ممکن است به سمت داخلی ساعد، کف یا مچ دست انتشار پیدا کند.
  • ضعیف شدن دست
  • درد با گرفتن یا بلند کردن اشیاء بدتر می‌شود.
  • زمانی که مچ دست به طرف ساعد خم می‌شود، درد در ناحیه‌ی ساعد تشدید می‌شود.

دلایل


u11

بیماری آرنج گلف‌بازان معمولاً به علت استفاده‌ی مفرط از عضلات و تاندون‌های ساعد که کنترل‌کننده‌ی حرکت مچ دست و انگشتان هستند ایجاد می‌شود، اما ممکن است در اثر ضربه‌ی فیزیکی مستقیم از جمله زمین خوردن، تصادف یا حوادث ناشی از کار نیز بوجود آید.

این بیماری بطور معمول در گلف‌بازان دیده می‌شود، بویژه زمانی که تکنیک ضعیف یا تجهیزات نامناسب در هنگام ضربه زدن به توپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو به این نام مشهور است.

سایر دلایل متداول عبارتست از هر گونه فعالیتی که نیازمند حرکات تکراری ساعد است از جمله: نقاشی کردن، چکش‌کاری، تایپ کردن، استفاده از شن‌کش، ورزش‌های شامل پرتاب توپ، باغبانی، بیل زدن، شمشیربازی و گلف بازی کردن.

تشخیص


بیماری آرنج گلف‌بازان باید به منظور تشخیص صحیح و درمان توسط یک متخصص ارتوپدی مورد ارزیابی قرار گیرد:

  • سابقه‌ی پزشکی
  • معالینه‌ی فیزیکی
  • پزشک شما ممکن است درخواست آزمایش اشعه‌ی ایکس بدهد تا احتمال وجود شکستگی یا آرتروز به عنوان عامل احتمالی درد بررسی شود.
  • گاهی اوقات اگر تشخیص نامشخص باشد، ممکن است پزشک آزمایش‌های بیشتری از جمله MRI، اولتراسوند و آزمایش‌های تزریقی را برای تایید بروز آرنج گلف‌بازان تجویز نماید.

درمان


پزشک شما گزینه‌های درمانی محافظه‌کارانه‌ای را برای درمان علائم گلف البو مربوط به آرنج گلف‌بازان توصیه خواهد نمود. این توصیه‌ها شامل موارد زیر است:

محدودیت فعالیت

استفاده از دست برای فعالیت‌هایی که منجر به بدتر شدن علائم می‌شوند را محدود کنید و به آن استراحت دهید.

استفاده از ارتز

آتل‌ها یا بریس‌ها ممکن است برای کاهش تنش بر بافت‌های آسیب‌دیده توصیه شوند.

u2

استفاده از یخ (سرمادرمانی)

کیسه‌های یخ که بروی ناحیه‌ی آسیب‌دیده قرار می‌گیرند به کاهش تورم و درد کمک خواهند کرد. یخ باید چند روز درون یک حوله و به مدت ۲۰ دقیقه و چهار بار در روز بر روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار بگیرد. هیچوقت یخ را بصورت مستقیم بر روی پوست قرار ندهید.

دارو

داروهای ضدالتهابی و یا تزریق استروئید ممکن است برای درمان درد و تورم تجویز شوند.

کار درمانی

ممکن است این روش بعد از اینکه علائم شما کاهش پیدا کرد به عنوان تمرین‌های تقویتی و کششی برای ساعد توصیه شوند.

اولتراسوند منقطع

این روش یک درمان غیرتهاجمی مورد استفاده توسط درمانگرها برای تجزیه‌ی بافت اسکار و افزایش جریان خون به تاندون‌های آسیب‌دیده به منظور تسریع روند بهبودی است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی اغلب می‌تواند با درمان‌هایی چون ماساژ بافت‌های عمیق، تنظیم مفاصل درگیر، ورزش‌ها و توصیه‌ی شیوه‌ی زندگی به درمان آرنج گلف‌بازان کمک کند و درمان با لیزر کم‌توان نیز به بهبود تاندون‌های درگیر کمک می‌کند.

درمان با حرکات مالشی و ماساژ عمقی

ترکیبی از این دو درمان معمولاً در چهار تا شش هفته بسیار موثر می‌باشد. واحد عضلانی-تاندونی به راحتی قابل دسترسی است.

برای انجام حرکات مالشی، آرنج بیمار باید با زاویه‌ی ۹۰ درجه خم شود و ساعد قدری به طرف بالا برگردانده شود. نوک انگشت شست خود را در لبه‌ی تاندون عضله‌ی فلکسور کارپی رادیالیس، پایین‌تر و درست مقابل لبه‌ی اپی‌کندیل میانی قرار دهید؛ این ناحیه محل اتصال تنوپریوستئال است. حالا از پهلو به استخوان فشار بیاورید تا تاندون فشرده شود و مالش به طرف داخلی انجام شود. برای انجام ۱۰ تا ۱۲ دقیقه حرکات مالشی، این عمل را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه انجام دهید، سپس استراحت کنید و مجدداً تکرار نمایید. سپس بالای دست و ساعد را ماساژ دهید تا جریان خون به تاندون به حداکثر برسد.

ورزش‌ها برای بیماری آرنج گلف‌بازان

این برنامه باید هر روز هفته انجام شود وگرنه موثر نخواهد بود. در ابتدا معمولاً یک بار در روز انجام می‌شود، اما بعد از حدوداً دو هفته باید دو بار در روز این ورزش‌ها را انجام داد. ادامه دادن این برنامه به مدت ۶ تا ۸ هفته مهم است؛ تقویت تاندون شش برابر نسبت به تقویت عضلات زمان می‌برد. دستورالعمل‌های زیر را انجام دهید:

۱- گرم کردن- دستان خود را به مدت دو تا سه دقیقه مانند زمان خداحافظی کردن بالا و پایین ببرید.

۲- حرکت کششی- در کنار یک میز بایستید و کف دست خود را در حالی که آرنج صاف است بر روی میز قرار دهید. در همین وضعیت، به طرف پایین نیرو وارد کنید تا زمانی که در ساعد خود کشش احساس کردید. این حرکت را ۵ بار انجام دهید و هر بار ۲۰ تا ۳۰ ثانیه این وضعیت را حفظ نمایید و بین دو کشش لحظه‌ای استراحت کنید.

u3

۳- ورزش- دست آسیب‌دیده‌ی خود را در حالی که کف دست به طرف سقف است به طرف جلو بکشید، و از دست دیگر خود به عنوان تکیه‌گاه آرنج استفاده کنید. یک وزنه‌ی نیم یا یک کیلویی را بلند کنید، دست را به طرف بالا خم کنید و سپس به آرامی پایین بیاورید. سه بار این ست را که شامل ۱۰ بار تکرار است انجام دهید و بین هر ست کمی استراحت کنید.

u4

در حالت ایده‌آل، ۱۰ حرکت آخر باید کمی شما را خسته کند اما ۲۰ حرکت اول نباید موجب خستگی شود. اگر پیش از ۱۰ حرکت آخر احساس خستگی کردید یا بعد از اتمام برنامه‌ی ورزشی احساس درد زیادی داشتید، وزن وزنه‌ی مورد استفاده را کمتر کنید. اگر ۱۰ حرکت آخر موجب خستگی نشد، روز بعد نیم کیلو به وزن آن اضافه کنید. هر روز نیم کیلو اضافه کنید تا زمانی که در ۱۰ حرکت آخر احساس خستگی کردید و سپس برای حدود یک هفته با همین وزنه این حرکت را انجام دهید.

در روزهای اول و دوم این تمرین را به آرامی انجام دهید. در روزهای سوم، چهارم و پنجم سرعت را تا حد متوسط افزایش دهید. در روزهای ششم و هفتم این حرکت را سریع انجام دهید و همواره باید شامل سه ست و هر ست ۱۰ بار تکرار باشد. انواع مختلفی از بافت عضلانی وجود دارند که به ورزش با سرعت‌های متفاوت واکنش نشان می‌دهند.

۴- حرکت کششی- مانند مرحله‌ی دوم حرکت کششی را ۵ بار و هر بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه انجام دهید.

۵- یخ یا گرما- کیسه‌ی یخ یا آب گرم را به مدت ۵ دقیقه بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید.

دستورالعمل‌های حرفه‌ای

ممکن است به منظور ارزیابی و راهنمایی کردن درباره‌ی تکنیک صحیح ضربه زدن به توپ و تجهیزات مناسب توصیه شود تا با یک متخصص ورزشی مشورت نمایید تا از وقوع مجدد این آسیب پیشگیری شود.

جراحی

اگر گزینه‌های درمانی محافظه‌کارانه در برطرف کردن این وضعیت موفقیت‌آمیز نباشند و علائم برای ۶ تا ۱۲ ماه ماندگار باشند، ممکن است عمل جراحی توصیه شود. هدف از جراحی برای درمان بیماری آرنج گلف‌بازان برداشتن بافت آسیب‌دیده در اطراف سطح داخلی آرنج، افزایش جریان خون به این ناحیه به منظور تسریع بهبودی و کم کردن علائم بیمار می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *