علت و درمان انگشت چکشی (مالت فینگر) دست چیست؟

untitled-4
انگشت چکشی که یک آسیب ورزشی است زمانی رخ می‌دهد که خارجی‌ترین مفصل انگشت آسیب می‌بیند. بازیکنان بسکتبال و بیس‌بال به‌طورمعمول جمع شدگی انگشتان را تجربه می‌کنند، اما عارضه انگشت چکشی (مالت فینگر) می‌تواند به دلیل له شدن انگشت در حین فعالیت کاری و یا حتی بریدن انگشت در هنگام کار در آشپزخانه رخ دهد. در عارضه انگشت چکشی، تاندون پشت انگشت (نه سمت کف دست) از عضلات متصل جدا می‌گردد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

انگشت چکشی به خم‌شدگی نوک انگشت اطلاق می‌گردد که در اثر ضربه خوردن، کج شدن یا فشار به انگشت ایجاد می‌شود. در این عارضه تاندون و یا استخوان آسیب می‌بیند، و توسط آتل و تمرینات ورزشی حرکتی در کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتر رئیس السادات به‌طور موفقیت‌آمیز درمان می‌شود. در بیمارانی که استفاده از آتل برای آن‌ها دشوار است، متخصصین در کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتر رئیس السادات برای صاف نگه‌داشتن انگشت یک پین موقت در سرتاسر مفصل نوک انگشت قرار می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره ۰۲۱۰۲۲۱۱۹۹۴۸۰۲۱۰۲۲۱۱۹۹۴۶ در تماس باشد.[/alert]

علت ایجاد عارضه انگشت چکشی چیست؟


untitled-6علت شایع این عارضه آسیب به ناحیه انتهایی انگشت است. آسیب موجب پاره شدن تاندونی می‌گردد که انتهای انگشت را صاف نگه می‌دارد.
آسیب‌های ورزشی یکی از علل شایع انگشت چکشی است. اما، هرگونه آسیب که موجب خم شدن بیش‌ازحد مفصل انتهایی انگشت شود، می‌تواند به ایجاد این عارضه منتهی گردد.
گاهی اوقات تاندون پاره نمی‌شود، اما آسیب موجب می‌شود که تکه‌ای از استخوان در محل اتصال تاندون کشیده شود. نتیجه یکسان است، زیرا تاندون دیگر قادر به کشیدن استخوان نمی‌باشد.

به‌طورمعمول سه نوع آسیب رخ می‌دهد:

  •  تاندون آسیب‌دیده، اما هیچ‌گونه شکستگی (ترک یا شکستگی استخوان) وجود ندارد.
  •  تاندون پاره شده و استخوان نیز به دلیل نیروی آسیب‌زننده یک ترک کوچک برمی‌دارد
  •  تاندون پاره شده و استخوان نیز دچار شکستگی می‌شود.

علائ


افرادی که دچار عارضه انگشت چکشی هستند، علیرغم درد زیاد، ممکن است به دلیل اینکه هنوز قادر به استفاده از انگشت خود می‌باشند، مراقبت‌های پزشکی را به تأخیر اندازند.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد، حساسیت به لمس، و تورم در خارجی‌ترین مفصل بلافاصله پس از آسیب
  • تورم و قرمزی بلافاصله پس از آسیب
  • عدم توانایی در صاف کردن کامل انگشت. تعدادی از بیماران با کمک وسایل دیگر می‌توانند انگشتان خود را حرکت دهند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا آسیب انگشت شمارا ارزیابی کند و در صورت نیاز عکس‌برداری اشعه ایکس را انجام داده و در صورت وجود آسیب‌دیدگی عمیق ترمیم آن را آغاز کند. پزشک ممکن است برای ارزیابی بیشتر مراجعه به یک جراح دست را توصیه کند.

همچنین پزشک ممکن است برای ارزیابی نهایی شمارا به بخش اورژانس بیمارستان هدایت کند.

معاینات و آزمایشات انگشت چکشی


عکس‌برداری اشعه ایکس به پزشک در تشخیص ترک یا شکستگی استخوان کمک می‌کند. تست‌های تصویربرداری نیز به پزشک کمک می‌کند تا هرگونه ضایعاتی که در شکاف استخوان‌ها قرارگرفته را تشخیص دهد.

untitled-7

درمان


درمان خانگی انگشت چکشی

در صورت بریدگی انگشت، محل بریدگی را برای چند دقیقه زیرآب بگیرید. سپس یک گاز یا پارچه تمیز دور انگشت بپیچید. به‌منظور ممانعت از هرگونه خونریزی محل را به‌آرامی فشار دهید.

قرار دادن غیرمستقیم یخ

قرار دادن کمپرس یخ بر روی مفصل انگشت آسیب‌دیده برای کاهش تورم و حساسیت به لمس مؤثر است. یخ را در یک حوله بپیچید. از قرار دادن مستقیم یخ بر روی پوست اجتناب کنید. هم‌چنین می‌توانید از سبزیجات منجمد پیچیده شده در حوله نیز بر روی دست خود استفاده کنید.

untitled

داروهای تسکین درد

در صورت داشتن درد شدید، برخی از داروهایی که به‌آسانی در دسترس هستند، می‌تواند به کاهش ناراحتی شما کمک کند. این داروها عبارت‌اند از: ادویل، موترین، ناپروکسن، ناپروسین و تیلنول. در صورت تداوم درد،
از این داروها در طی فرایند درمان استفاده کنید. این داروها (به‌جز تیلنول) دارای اثر ضدالتهابی نیز می‌باشند، که می‌تواند موجب کاهش تورم و درد شود.

آتل

در مواردی که انگشت دچار شکستگی یا بریدگی نبوده، یا در صورت وجود شکستگی جزئی، متخصصان کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتر رئیس السادات، یک آتل را در انتهای انگشت قرار می‌دهند که انگشت را صاف نگه می‌دارد. آتل از خم شدن خارجی‌ترین مفصل انگشت آسیب‌دیده ممانعت می‌کند، اما امکان خم شدن بقیه انگشتان وجود دارد. آتل باید حداقل ۶ هفته و شاید بیشتر استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که تاندون بیشترین شانس بهبود را پیداکرده است.
آتل‌ها دارای انواع مختلف می‌باشند. آتل‌ها امکان حرکت دادن انگشتان به شیوه‌های مختلف را فراهم می‌آورند. در مورد عادات و شغل خود با پزشکان ما صحبت کنید تا بتوانند مناسب‌ترین آتل را برای شما تجویز کنند. انواع مختلف آتل عبارت‌اند از آتل stack، آتل آلومینیومی، و آتل oval-8 . آتل نوع آخر محدوده کمی از انگشت را می‌پوشاند و درنتیجه کمترین میزان تهاجم را دارا می‌باشد.

untitled-9

تمرینات ورزشی

شما می‌توانید این تمرینات را بلافاصله انجام دهید.

  • حرکت انفعالی (غیر خودکار) انگشت: انگشت آسیب‌دیده را به‌آرامی با دست دیگر خم‌کنید. سپس انگشت آسیب‌دیده را به‌آرامی با کمک دست دیگر صاف نمایید. حرکت را به آهستگی تکرار کنید، و هر بار ۵ ثانیه مکث نمایید. این حرکت را ۱۰ مرتبه تکرار کنید. تمرین را ۳ تا ۵ مرتبه در روز انجام دهید.

1

  • مشت کردن دست: دست خود را مشت کنید. اگر انگشت آسیب‌دیده خم نمی‌شود، سعی کنید با کمک دست دیگر این کار را انجام دهید.۵ تا ۱۰ ثانیه مکث نمایید. حرکت را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

2

  • برداشتن اشیاء: اشیاء کوچک مانند سکه، تیله، سنجاق و یا دکمه را با انگشت شست و انگشت آسیب‌دیده بردارید.

3

  • کشش انگشت: کف دست خود را روی یک میز قرار دهید و انگشتان خود را صاف کنید. یک انگشت را بلند کنید. ۵ ثانیه مکث کنید و سپس آن را پایین بیاورید. این حرکت را با انگشتان دیگر نیز انجام دهید. تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

4

  • تقویت چنگ دست: یک توپ لاستیکی نرم را فشار دهید و به مدت ۵ ثانیه نگه‌دارید. این حرکت را ۲ بار و هر بار ۱۵ مرتبه تکرار کنید.

5جراحی

جراحی زمانی ضروری است که عارضه شامل یک شکستگی بزرگ و آسیب تاندونی باشد. جراحی توسط یک متخصص یا جراح دست انجام می‌گیرد. متخصص دست ممکن است پیشرفت آسیب را موردبررسی قرار دهد، به‌ویژه اگر احتمال بدشکلی استخوانی وجود داشته باشد. در صورت ترمیم بریدگی، باید ۱۰ روز بعد برای کشیدن بخیه‌ها به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری


برای پیشگیری از چنین آسیب‌هایی، هنگام شرکت در فعالیت‌هایی چون رویدادهای ورزشی احتیاط کنید. به‌منظور ممانعت از آسیب مجدد به انگشت، آتل را تا اتمام زمان تعیین‌شده توسط پزشک از انگشت خود باز ننمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *