علت و راه‌ها و روش‌های درمان انواع گردن درد حاد (شدید) و مزمن بدون جراحی

12

درد گردن یکی از عارضه‌های شایع بوده که دلایل به‌وجودآورنده‌ی آن اکثراً موارد جدی نیستند. ساختارهای حمایتی گردن از مهره‌های ستون فقرات (استخوان‌های بلوک‌مانند) و رباط‌ها (بافت‌های ضخیم نواری) ساخته‌شده و به گردن این امکان را می‌دهند تا حرکت کرده و وزن سر را بر روی خود تحمل کند. ازآنجایی‌که گردن نسبت به دیگر نقاط ستون فقرات کمتر محافظت می‌شود، نسبت به عارضه‌هایی که منجر به درد و محدودیت‌های حرکتی می‌شوند، آسیب‌پذیرتر است. برای برخی از افراد، درد گردن عارضه‌ای موقتی بوده و با گذشت زمان از بین می‌رود درحالی‌که برای برخی دیگر، عارضه‌ای ناتوان‌کننده بوده و به درمان گردن درد نیاز خواهد داشت.

13

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

هدف ما غلبه بر درد گردن و بازگرداندن عملکرد مناسب برای هر فرد مبتلا به این عارضه می‌باشد. به‌منظور تحقق این هدف، ما از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های تایید شده استفاده می‌کنیم تا عارضه‌های حاد و مزمن گردن که موجب ایجاد درد شده و بدن را درگیر می‌کنند را درمان کنیم. ما برنامه‌های درمانی جامعی را بر اساس شرایط بیمار ارائه می‌دهیم که سلامت طولانی‌مدت هر فرد در این برنامه در نظر گرفته‌شده است.[/alert]

انواع درد گردن


گردن درد حاد. اکثر موارد گردن درد حاد، در اثر کشیدگی عضلات و یا پیچ‌خوردگی بافت‌های نرم دیگر (تاندون‌ها و رباط‌ها) ایجاد می‌شوند. این آسیب ممکن است در اثر یک ضربه‌ی ناگهانی  در اثر حوادث رانندگی و یا کشیدگی در گردن (مانند خوابیدن در حالت نامناسب و گرفتگی گردن و یا گرفتگی در اثر حمل یک کیف دوشی سنگین) ایجاد شود.

گرفتگی گردن. این عارضه معمولاً با درد و مشکل در حرکت دادن گردن همراه است، به‌خصوص حرکت دادن سر به‌طرفین. همچنین ممکن است گرفتگی گردن با سردرد، گردن درد و همچنین درد شانه و یا دست همراه بوده و باعث شود تا فرد به هنگام نگاه کردن به‌طرفین خود، کل بدن را بچرخاند.

14

علل گردن درد


بسیاری از عوامل می‌توانند موجب علت درد گردن شوند. مانند:

  • ضربه و یا آسیب
  • نگرانی و استرس
  • خوابیدن در موقعیت نامناسب
  • استفاده‌ی طولانی‌مدت از صفحه‌کلید کامپیوتر

مشکل اصلی که علت گردن درد شده است می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • لغزیدگی یک دیسک
  • پوکی استخوان
  • تغییر در قوس طبیعی ستون فقرات (اسکولیوز)
  • به‌ندرت، آسیب‌های ساختاری به دلیل تومور و یا عفونت

صدمات شلاقی. کشیدگی گردن به دلیل آسیب به گردن ایجاد می‌شود. این آسیب‌ها معمولاً در اثر ضربه‌ی غیرمستقیم به وجود می‌آیند که در طی آن‌ها، سر بیش‌ازحد طبیعی به عقب و یا جلو می‌رود. به این عارضه‌ها معمولاً صدمات شلاقی گفته می‌شود.

گردن درد چگونه است؟


  • درد گردن به همراه گرفتگی در عضلات آن.
  • ممکن است درد به شانه‌ها و یا بخش بین دو شانه منتشر شود.
  • همچنین ممکن است درد به درون دست‌ها تا کف دست و یا به درون سر منتشرشده و موجب سردردهای یک‌طرفه و دوطرفه شود.
  • عضلات گردن سفت و دردناک شده و می‌توان سختی آن‌ها را لمس نمود.
  • درد شدید ممکن است موجب بدتر شدن حالت نامناسب گردن شود به این معنی که فرد با احساس درد، گردن خود را با فشار به یک سمت می‌برد. به این عارضه گردن‌کجی می‌گویند.
  • درد در پایه‌ی استخوان جمجمه که ممکن است با احساس ضعف در شانه‌ها و دست‌ها همراه باشد.
  • ممکن است احساس خواب‌رفتگی و مورمور شدن در دست‌ها و انگشتان ایجاد شود.

درمان گردن درد


سرما و گرما درمانی

با استفاده از گرما، فیزیوتراپیست‌ها سعی می‌کنند تا خون بیشتری را به محل موردنظر هدایت کنند چراکه افزایش گردش خون موجب رسیدن اکسیژن و مواد غذایی بیشتر به منطقه‌ی موردنظر خواهد شد. همچنین، خون به‌منظور دفع مواد زائد ایجادشده در اثر گرفتگی‌های عضلانی موردنیاز بوده و به فرایند بهبودی و تسکین درد گردن نیز کمک می‌کند.

15

استراحت

استراحت کردن به حرکت ایمن مفاصل و ماهیچه‌ها در دو طرف منطقه‌ی احساس درد کمک کرده و همچنین در طول مراحل اولیه‌ی بهبودی، از نقطه‌ی دردناک مراقبت می‌کند.

تثبیت موقعیت

یک بالش مخصوص به نام بالش کانتور می‌تواند برای قرار دادن گردن شما در بهترین موقعیت به هنگام خوابیدن و استراحت کردن مورداستفاده قرار بگیرد.

16

ماساژ عمیق بافت

در این تکنیک، گرفتگی‌های عضلانی مزمن هدف قرار داده می‌شوند – گرفتگی در گردن که احتمالاً با استرس‌های روزانه شدیدتر هم می‌شود. درمانگر از فشار مستقیم برای رهایی از گرفتگی‌ها در بافت‌های نرم (رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات) استفاده می‌کند.

17

تحرک‌بخشی به مفاصل

در این روش، حرکات و فشارهای درجه‌بندی‌شده توسط فیزیوتراپیست های ماهر ما بر روی بدن اعمال می‌شوند. فشارهای آرام و درجه‌بندی‌شده، به روانکاری مفاصل کمک کرده و گرفتگی را کاهش می‌دهند. بدین ترتیب شما می‌توانید با درد کمتری حرکت کنید.

18

تراکشن یا کشیدگی

درمانگر شما سعی می‌کند تا ستون فقرات را کشیده و آن را حرکت دهد تا بدین ترتیب بتوانید راحت‌تر حرکت کرده و درد کمتری را احساس کنید. او می‌تواند این کار را با کمک دستان خود و یا با استفاده از دستگاه‌های تراکشن مکانیکی انجام دهد.

طب سوزنی

مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند در درمان بسیاری از انواع دردهای گردن و به‌خصوص صدمات شلاقی، مؤثر باشد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی همچنین می‌تواند در درمان عارضه‌های تخریبی ستون فقرات مانند اسپوندیلوز انکیلوزان و اسپوندیلوز گردنی مفید باشد.

طب فشاری و گیاه‌درمانی، در برخی از موارد همراه با طب سوزنی برای درمان گردن درد به کار می‌روند. انجام طب فشاری بر روی عضلات گردن می‌تواند گرفتگی‌ها را کاهش داده و درد را تسکین دهد. بدین ترتیب فرد از آرامش و سلامت عمومی بهتری برخوردار خواهد بود.

تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست (TENS)

درصورتی‌که درمانگر شما تشخیص دهد که این کار ضروری است، شما می‌توانید از این روش در خانه نیز استفاده کنید. در این روش، یک دستگاه به کمک جریانات متغیر (ولی ایمن) الکتریکی، عضلات شما را تحریک می‌کند. تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست (TENS) می‌تواند به رفع گرفتگی‌های عضلانی کمک کرده و ترشح اندورفین که یک مسکن درد طبیعی برای بدن است را افزایش دهد.

اولتراسوند

اولتراسوند یا فراصوت می‌تواند با افزایش گردش خون، گرفتگی‌های عضلانی، تورم و درد را کاهش دهد. این عمل به وسیله‌ی فرستادن امواج صوتی به عمق بافت‌های ماهیچه‌ای انجام‌شده که در طی آن گرمای ملایمی تولید می‌شود که باعث افزایش گردش خون و تسریع فرایند بهبودی خواهد شد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

از روش پی آر پی می‌تواند برای درمان صدمات شلاقی گردن استفاده کرد. در این روش، پلاکت‌ها با رهاسازی عوامل رشد باعث‌ترمیم بافت‌ها می‌شوند. این عوامل رشد با جذب سلول‌های بازسازی‌کننده‌ی بدن ازجمله سلول‌های بنیادی، فرایند بهبودی را شروع می‌کنند. پلاسمای غنی از پلاکت، به درون و اطراف محل آسیب تزریق‌شده و می‌تواند به طرز قابل‌توجهی، توانایی خودترمیمی بدن را افزایش دهد.

تزریق اپیدورال استروئید به گردن

از تزریق اپیدورال استروئید به‌منظور تسکین درد به وجود آمده در اثر پینچ یا التهاب عصبی در گردن، شانه و دست‌ها استفاده می‌شود. عارضه‌هایی مانند فتق دیسک‌های بین مهره‌ای، تنگی کانال نخاعی و یا آرتروز می‌توانند موجب اعمال فشار بر روی اعصاب و پینچ آن‌ها شوند که این امر موجب درد و التهاب خواهد شد. تزریق اپیدورال استروئید به گردن عبارت است از انجام تزریق در مناطق اطراف گردن که این کار به مدیریت درد و کاهش التهاب و تورم ناشی از پیچ عصبی کمک می‌کند.

ورزش گردن

تقویت گردن. تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری، می‌توانند دامنه‌ی حرکتی و حالت ارتجاعی گردن را در مفاصل آسیب‌دیده حفظ کرده، آن را افزایش دهند و همچنین درد و گرفتگی را از بین ببرند. به‌عنوان یک قانون کلی، بهتر است که تمرینات تقویتی هرروز انجام شوند. برخی از تمرینات نیز، باید روزانه چندین بار تکرار شوند.

19

تمرینات ایروبیک. ورزش‌های ایروبیک، گردش خون را در بافت‌های نرم و عضلات گردن و کمر افزایش داده و باعث شل شدن عضلات و افزایش دامنه‌ی حرکتی می‌شوند. به‌علاوه، پس از انجام حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه از این تمرینات، اندورفین در خون ترشح می‌شود. اندورفین مسکن طبیعی درد در بدن بوده که می‌تواند به کاهش گردن درد کمک کند.

20

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

برای آشنایی بیشتر با ورزش‌های گردن درد می‌توانید بر روی لینک کلیک کرده و مقاله موردنظر را مشاهده فرمایید.[/alert]

توصیه‌های ارگونومیک


  • به عبارت ساده، از عضلات پاسچرال (وضعیتی) خود استفاده کنید! تنها این عضلات را با خود همراه نداشته باشید. سینه‌ی خود را بیرون داده، چانه به‌طرف داخل و به هنگام ایستادن، راه رفتن، بلند کردن اجسام و خم شدن، عضلات شکم خود را سفت نگه‌دارید.
  • ایستادن: در زمان شستن ظروف، اتو کردن لباس‌ها و ایستادن به هنگام هر کاری، یکی از پاها را در جلو و کمی بالاتر از پای دیگر خود قرار دهید.
  • نشستن: از صندلی‌های مناسب استفاده کرده و به هنگام رانندگی موقعیت صندلی خود را درست تنظیم کنید. نشستن به‌صورت صاف، کمترین فشار را بر روی ستون فقرات شما وارد می‌کند. این کار ممکن است به هشیاری بیشتری از طرف عضلات و ذهن شما نیاز داشته باشد ولی تبدیل این کار به یک عادت کار عاقلانه‌ای است.
  • خوابیدن به پهلو: پای زیرین خود را صاف و پای دیگر خود را خم کرده و یا آن را بر روی یک بالش قرار دهید.
  • خم شدن: زمان قرار دادن ظروف در ماشین ظرف‌شویی، برداشتن لباس‌های شسته شده و یا قرار دادن اجسام در صندوق‌عقب خودرو، موقعیتی شبیه به زانو زدن و یا گلف بازی کردن را به خود بگیرید.
  • بلند کردن اجسام: جسم موردنظر را نزدیک بدن خود گرفته و به زیر آن بروید.
3 پاسخ
  1. مولایی
    مولایی گفته:

    سلام جناب دکتر
    من گاهی قسمت چپ گردنم شدیدا میگیره و چند روز طول میکشه که فکر می کنم عصبی باشه ، از کمپرس گرم یا سرد میتونم استفاده کنم ؟

    پاسخ

تعقیب

  1. […] علائمی شامل: اسپاسم (گرفتگی) مداوم عضلات گردن سردرد، گردن درد یا کمردرد در افراد پدیدار گردد. در اغلب موارد معمولاً […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *