اسکن کف پا و ساخت کفش و کفی طبی

skan

شما معمولا در مقالات پزشکی می‌خوانید که “ممکن است به کفی طبی نیاز داشته باشد” اما اغلب افراد نمی‌دانند که منظور از این حرف واقعا چیست؟ گاهی اوقات شما در حین راه رفتن یا دویدن فشاری نامتقارن یا نامناسب را در کف پای خود حس می‌کنید و پوشیدن انواع کفش طبی در واقع بر اساس این ایده است که ما می‌توانیم با قرار دادن یک پد در زیر پا ،که به صورت مناسبی شکل گرفته است، نحوه‌ی وارد آمدن فشار به کف پا در حین راه رفتن را اصلاح کنیم.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

نوع کفی طبی که توسط متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر رئیس‌السادات تجویز می‌شود، بر این اساس است که شما به چه علائمی دچار شده‌اید، علت بروز این علائم چه بوده است و شکل کف پای شما چگونه است. در برخی از موارد متخصصین ما استفاده از کفی یا پد مخصوص که درون کفش قرار داده می‌شود را توصیه می‌کنند و در مواردی نیز لازم است نوع کفشی که می‌پوشید اصلاح شود.

جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۶ – ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۸ تماس حاصل فرمائید.[/alert]

کفش طبی چیست؟


کفش‌های طبی، کفش‌هایی هستند که به طور مخصوص و ویژه‌ای طراحی شده‌اند که به خوبی از تمامی قوس‌ها و برآمدگی‌های پا پشتیبانی می‌کنند و برای افرادی که به هر دلیلی دچار درد در پاها،  زانوها، مچ پا یا کف پای خود هستند، موجب تسکین درد می‌شوند. سابق بر این، در طراحی کفش‌های طبی توجه سازندگان تنها به کارایی کفش‌ها بوده و توجهی به زیبایی و شکل ظاهری آن نداشتند. اما امروزه کفش‌های طبی که تولید می‌شوند به لحاظ ظاهری نیز جذاب هستند و تنوع بیشتری نسبت به گذشته دارند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تنها افراد مسن و سالخورده از کفش‌های طبی استفاده می‌کنند در حالی که تمامی افراد از هر سنی ممکن است به پوشیدن کفش طبی نیاز داشته باشند.

skan1

کارایی کفش‌های طبی


به طور کلی عملکرد اصلی کفش‌های طبی این است که نسبت به کفش‌های معمول، پشتیبانی بسیار بیشتری از کف پا و مچ پا می‌کند. نحوه‌ی طراحی هر یک از کفش‌های طبی بر اساس مشکل خاصی که بیمار با آن مواجه است، بسیار متفاوت خواهد بود. برای مثال برای کمک به بیمارانی با مشکلات بونیون یا پینه پا  و انگشت چکشی یا صافی کف پا، کفش‌های متفاوتی با طراحی‌های مختلف تولید می‌شود. در واقع یک طراحی خاص و مشترک برای تولید کفش طبی که برای تمامی مشکلات مختلف مناسب باشد، وجود ندارد و کفش‌های طبی مختلف دارای طراحی‌های گوناگون هستند.

به طور کلی، هر زمان که شما به هر دلیلی در هنگام راه رفتن در پای خود احساس درد می‌کنید، پوشیدن کفش و کفی طبی کار مناسب و مفیدی است. برای مثال ممکن است با پوشیدن کفش‌های معمولی از برند‌های مختلف، احساس ناراحتی کنید و یا راه رفتن با این کفش‌ها باعث خستگی پاها و یا درد در عضلات، مفاصل و استخوان‌های پا شما شود که در این صورت بهتر است از کفش طبی استفاده کنید. از آنجایی که افراد از تمامی سنین ممکن است با چنین مشکلی رو به رو شوند، انواع مختلف کفی و کفش‌های طبی و هم برای کودکان و هم بزرگسالان، طراحی و تولید می‌شود. می توانید در مورد نوع مناسب کفی و کفش طبی برای خود و همچنین هزینه آن با متخصص مربوطه در این زمینه مشورت نمایید.

انواع دیگر پاپوش‌های طبی


علاوه بر کفش، انواع دیگری از پاپوش‌های طبی نیز می‌توانند برای استفاده‌ی شما مناسب باشند. جوراب‌های طبی گاها می‌توانند برای کاهش فشار وارد شده به کف پا و برطرف کردن احساس درد و ناراحتی در پاها و ساق پاها مناسب باشند. صندل و دمپایی‌های طبی برای استفاده در خانه مناسب هستند. پوشیدن چکمه‌های طبی یا کفش‌های ساق دار طبی نیز می‌توانند پشتیبانی بیشتری از مچ پا و ساق پا بکنند که کفش‌های طبی عادی این مزیت را ندارند.

کفش‌های طبی در ابتدا همگی به یک شکل بوده و در رنگ مشگی تهیه می‌شدند اما امروزه کفش‌های طبی دارای رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی هستند. با داشتن رنگ‌های مختلفی از کفش‌های طبی شما می‌توانید کفشی که به سلیقه‌ی شما بیشتر نزدیک است را انتخاب کنید و همچنین می‌توانید بسیار راحت‌تر کفش خود را با لباس‌های خود ست کنید. دمپایی‌ها و چکمه‌های طبی نیز دارای تنوع رنگ بیشتری نیز هستند.

skan2

کفی طبی (یا پد پاشنه یا پد پا) چیست؟


کفی‌های طبی یا پد‌های مخصوص داخل کفش، یک تکه‌ی مسطح به شکل کف پا است که از جنس فوم، کشف چرم، فلز، پلاستیک یا دیگر موارد مصنوعی ساخته شده است و در داخل کفش قرار داده می‌شود. این کفی‌ها موجب می‌شوند که پای شما در موقعیتی متعادل و خنثی قرار گیرد و همچنین فشار‌های وارد شده به کف پا به خوبی جذب شوند. کفی‌های مختلفی با طراحی‌های مختلف برای برطرف کردن مشکلات گوناگون پا ساخته می‌شوند. پزشکان در همه‌ی موارد  هم با کارآمد بودن کفی‌ها و یا استفاده از نوع خاصی از کفی طبی موافق نیستند.

skan4

کفی‌های طبی چه کارایی دارند؟


کفی‌های طبی ممکن است به علل مختلفی تجویز شوند از جمله:

  • پشتیبانی از پاها و قرار دادن پا در راستای صحیح
  • پیشگیری یا اصلاح دفرمیتی‌های پا یا برطرف کرردن درد و ناراحتی ناشی از دفرمیتی پاها
  • بهبود کلی عملکرد و کارایی پاها و مچ پاها

انواع کفی طبی


 کفی‌های طبی آماده (پیش ساخته)

کفی‌های طبی آماده که از پیش ساخته شده‌اند به صورت کفی کامل و یا پد پاشنه از داروخانه‌ها، فروشگاه‌های لوازم ورزشی و فروشگاه‌های لوازم پزشکی و طبی قابل تهیه هستند. این کفی‌ها به لحاظ ظاهری مشابه با کفی‌های طبی سفارشی هستند که به طور مخصوص برای بیماران ساخته می‌شوند، با این تفاوت که این کفی‌ها در اندازه‌های مشخصی، از پیش ساخته شده و آماده هستند. این کفی‌ها در انواع مختلف و برای درمان مشکلات مختلف پا و مچ پا تولید می‌شوند و معمولا برای برطرف کردن مشکلات شایعی که اغلب بیماران با آن رو به رو هستند، موثر و مفید می‌باشند. برخی از انواع این کفی‌ها عبارتند از:

  • قرار دادن یک پد برآمده در میانه‌ی کف پا می‌تواند به حمایت بیشتر از کف پا در افراد مبتلا به صافی کف پا کمک کند و خطر ابتلا به تاندونیت (التهاب تاندون‌های پا) را کاهش دهد.
  • بریس مچ و کف پا می‌تواند در کاهش درد پاشنه‌ی پا  و مچ پا در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی موثر باشد.
  • پاشنه‌ی مخصوص (heel flare) برای ایجاد پشتیبانی بیشتر از پا و برای جلوگیری از پیچ خوردن مچ پا
  • پد پاشنه که می‌تواند فشار‌های وارد شده به پاشنه‌ی پا را جذب کند و ازمیزان فشار وارد شده به پاشنه و مچ پا در هنگام دویدن بکاهد.

skan5

کفی طبی سفارشی با اسکن کف پا

کفی‌های طبی سفارشی و یا کفش‌های طبی سفارشی از طریق گرفتن اسکن سه بعدی پا تهیه می‌شوند. این کفی‌ها در اغلب موارد به علت ابتلای شخص به بیماری خاص یا به دلایل تکنیکی تهیه می‌شوند. هر چند کفی‌های طبی به طور قابل ملاحظه‌ای از کفی‌های آماده گران‌تر هستند، اما دوام بسیار بیشتری دارند و میزان اصلاحی که ایجاد می‌کنند و پشتیبانی که از پای شما می‌کنند بسیار بیشتر است. البته در برخی از موارد ممکن است کفی‌های آماده به اندازه‌ی یک کفی سفارشی، مفید و موثر باشند، خصوصا اگر همراه با استفاده از کفی طبی، ورزش‌های تقویتی و کششی مخصوص انجام شوند. سابقا برای تولید کفی‌های سفارشی از گرفتن قالب پا با گچ استفاده می‌شد. اما امروزه در اغلب موارد از اسکن کف پا و آنالیز کامپیوتری برای ساخت کفی‌های طبی با طراحی بسیار دقیق استفاده می‌شود که می‌توانند در برابر حرکات دینامیک پا در حین راه رفتن به خوبی واکنش نشان دهند.

skan6

اسکن کف پا

با گرفتن اسکن دیجیتال از کف پای بیمار، یک تصویر سه بعدی دقیق با رزولوشن بالا از کف پای بیمار بدست می‌آید که به کامپیوتر و از آنجا به نرم افزار طراحی کفی طبی منتقل می‌شود. این تصویر مجازی از کف پا، امکان بررسی دقیق پستی بلندی‌های کف پای شما (بدست آمده توسط اسکن کف پا) را برای ما فراهم می‌کند و می‌تواند برای طراحی دقیق کفی و کفش متناسب پای شما بکار رود. فایل دیجیتال بدست آمده از اسکن کف پای شما، ذخیره شده و امکان سفارش مجدد یک یا چند جفت دیگر از کفی و کفش طب را فراهم می‌کند.

سنشددد

جدول تشخیصی (کفی‌های طبی برای بیماری‌ها و مشکلات مختلف)


جدول زیر نشان می‌دهد که برای هر یک از بیماری‌ها و مشکلات پا چه نوع کفی طبی تجویز می‌شود. حتما قبل از خریدن کفی طبی و استفاده از آن با پزشک خود در اینباره مشورت کنید. در صورتی که کفی طبی را به طور اشتباه انتخاب کنید ممکن است در مکانیک و نحوه‌ی حرکت پای خود تاثیرات بد و منفی ایجاد کنید و به جای حل مشکل خود در واقع مشکلات جدیدی ایجاد کنید.

 

مشکل تشخیص داده شده کفی طب تجویزی
بونیون کفش با پنجه‌ی پهن، نرم، بدون درز در رویه کفش، دارای حالت کشی، دارای پد مخصوص بونیون
میخچه و پینه در صورتی که میخچه و پینه روی انگشتان یا بین انگشتان باشد، استفاده از جداکننده‌ی انگشتان می‌تواند موثر باشد
قوس زیاد کف کفی طبی نرم برای توزیع فشار وارد شده به کف پا
صافی کف پا (بزرگسالان) در صورتی که بیمار دچار هیچ علائمی نشده است نیازی به درمان نیست. در صورت وجود درد، از کفی نیمه سخت، یا پد با قوس زیاد، یا پد پاشنه با لبه‌ی بلند داخلی یا کفش با لبه‌ی بلند در قسمت پشت پاشنه استفاده می‌شود.
صافی کف پا (کودکان) کفی مخصوص یا کفش طبی خاصی تجویز نمی‌شود. اغلب کودکان نوپا صافی کف پا دارند و ۹۷ درصد از آن‌ها با گذشت حالت طبیعی پیدا می‌کنند.
بزرگ شدن انگشت شست پا (هالوکس ریجیدوس) کفی با طول کامل و از جنس سخت که آماده (از پیش ساخته شده) است و یا کفی مخصوص گسترش دهنده‌ی مورتون و یا کفش با کف محدب و قوس دار تجویز می‌شود.
انگشت چکشی یا انگشت چنگالی کفش‌هایی که قسمت پنجه‌ی آنها پهن است یا فضای زیادی دارد تا جای کافی برای برآمدگی انگشتان داشته باشد. پد مخصوص زیر انگشتان
درد زیر پنجه‌ی پا (متاتارسالژی) کفش‌های عریض همراه با پد مخصوص در زیر قسمت جلویی پا (استخوان‌های متاتارسال)
عدم تقرن در ارتفاع پاها (کوتاهی پا) کفی طبی سفارشی با تماس کامل با کف پا
مورتون نوروما کفش‌های با فضای کافی در قسمت پنجه. پد متاتارسال که در زیر نوروما قرار داده شده
زخم‌های نوروپاتیک (مانند زخم پای دیابتی) کفی کامل با تماس کامل با کف پا که فشار وارد به پا را به طور کامل جذب می‌کند. کفش‌های با عمق داخلی زیاد یا کفش‌های طبی سفارشی. کفش با کفی خارجی بزرگ و مخصوص که فشار وارد شده به پا را کاهش می‌دهد.
پلانتار فاسیت (درد پاشنه یا خارپاشنه) کفی‌های آماده ساخته شده از سیلیکون، لاستیک یا نمد
درد زانوی دوندگان کفی طبی آماده‌ی ورزشی که از نوع نرم است و فشار وارد شده به پا را کاهش می‌دهد. کفی دارای برآمدگی در قسمت داخلی پا برای جبران صافی کفی پا یا چرخش پا به داخل

 

 

4 پاسخ
  1. بهناز
    بهناز گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید اگر ممکنه راهنمایی کنید
    من حدود یکساله جراحی دیسک کمرم انجام دادم و حس انگشتای پامی چپم به جز شصت و از دست دادم و پای من کلا خیلی بی زور هست حتی تحمل بلند گردن دمپایی روفرشی بسیار سبک رو هم نداره من ۳۲ ساله هستم و چون نمی تونم کفش بپوشم به ندرت از خونه بیرون میرم
    میشه بهم راهنمایی بدید که چه جور کفشی برای من مناسبه
    البته وقتی کفش خیلی سبک می پوشم می تونم راه برم ولی به خاطر فشاری که به پام میاد عصب بغل پام دردناک میشه
    از اینکه پرحرفی کردم و وقتتون رو گرفتم عذرخواهی می کنم

    پاسخ
    • متخصص طب فیزیکی و توابخشی دکتر سید احمد رئیس السادات
      متخصص طب فیزیکی و توابخشی دکتر سید احمد رئیس السادات گفته:

      با سلام و احترام.
      ممکن است برخی آسیبهای مرتبط با فتق دیسک پس از انجام جراحی به طور کامل برطرف نشود.
      کفش مناسب از جمله ساق بلند با کف راکردار و نیز ارتزی به نام AFOممکن است مفید باشد.

      پاسخ
  2. سمیه
    سمیه گفته:

    با سلام و احترام
    دکتر من الان می خواستم یک اسکن پا بگیرم ایا پزشک عمومی تو دفترچه برام می نویسه یا باید پیش متخصص برم؟ چه متخصصی؟

    پاسخ
  3. مرضیه
    مرضیه گفته:

    سلام.پای چپ فرزندم ۴ انگشت دارم.برای کفش مناسب الان که۱ سال دارد باید چه کنم. و هزینه تقریبی ان چقدر می شود.تشکر

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *