مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی

1

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی روشی است که در آن با استفاده از آهنربا، سلامت فرد را تأمین کرده و به درمان بیماری‌ها می‌پردازند. بدن انسان و کره‌ی زمین به‌طور طبیعی میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی ایجاد می‌کنند. میدان‌های الکترومغناطیسی را نیز می‌توان به‌طور مصنوعی ایجاد کرد، مانند امواج رادیویی و تلویزیون. درمانگران مگنت درمانی عقیده دارند که فعل‌ و انفعالات بین بدن، کره‌ی زمین و دیگر میدان‌های الکترومغناطیسی می‌توانند باعث ایجاد تغییراتی در حالات روحی و فیزیکی فرد شوند. آن‌ها همچنین عقیده دارند که برای حفظ سلامتی لازم است تا میدان الکترومغناطیسی بدن در تعادل باشد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی و توان‌بخشی دکتر رئیس السادات از مگنت تراپی برای درمان گستره‌ی وسیعی از اختلالات اسکلتی عضلانی استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است این روش با شوک‌های الکتریکی یا طب سوزنی نیز همراه باشد. طب سوزنی همراه با شوک الکتریکی برای درمان گذرگاه‌های انرژی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد که جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا تعیین وقت مشاوره می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۶ – ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۸ تماس حاصل فرمائید. [/alert]

نحوه و چگونگی عملکرد مغناطیس تراپی


میدان‌های مغناطیسی درمانی، تعادل الکترولیتی سلول‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با تحریک پوست، میدان‌های مغناطیسی بر روی عکس‌العمل‌های پوستی اثر می‌گذارند. پیام‌های عصبی برای فعال کردن عملکرد ارگان‌های بدن ارسال می‌شوند. بدن انسان یک آهن ربای طبیعی بوده و میدان بیومغناطیسی خود را دارد.
جریان داشتن مداوم مایعات بدن برای حفظ سلامتی ضروری است. زمانی که این جریان متوقف می‌شود، مایعات در بافت‌ها احتباس پیدا می‌کنند. زمانی که قطبیت سلول‌های مشکل‌دار به حالت طبیعی بازگردد این مایعات اضافی دوباره در بدن پخش شده و بدن بهبود پیدا می‌کند. استفاده از مگنت با ایجاد یک رزونانس در بافت‌های آسیب‌دیده می‌تواند تبادلات یونی را از طریق غشای سلول‌ها افزایش داده و باعث بازگشت بدن به حالت طبیعی شود.
مسیرهای عصبی بدن انسان، فرستنده‌های الکتروشیمیایی هستند که می‌توانند جریان‌های الکتریکی تولید کرده و آن‌ها را منتقل کنند. سلول‌های سالم به‌طور فعال یون‌ها را منتقل می‌کنند. یون‌ها ذراتی‌اند که از نظر الکتریکی باردار بوده و برای تبادل انرژی و متابولیسم سلولی ضروری‌اند. اگر سلول‌ها دچار کمبود انرژی الکترومغناطیسی شوند، عملکرد آن‌ها مختل شده و فرد بیمار می‌شود. انرژی مغناطیسی مغز و زمین به عنوان یک کاتالیزور شیمیایی عمل کرده و واکنش‌های شیمیایی سلول‌ها را تحریک می‌کنند. این عمل برای فعالیت پمپ سدیم پتاسیم غشای سلول ضروری بوده که وظیفه‌ی آن ایجاد بار الکتریکی در غشای سلول است تا بدین ترتیب اکسیژن به داخل و دی اکسید کربن و دیگر مواد زاید به خارج از سلول منتقل شوند.

کاربرد مغناطیس تراپی (مغناطیس درمانی) در درمان فیزیوتراپی


نحوه استفاده و کاربرد انواع روشهای مغناطیس تراپی (مغناطیس درمانی)


مگنت تراپی پالسی

پالسارهای کوچک (وسیله‌ی مگنت تراپی قابل حمل که با باتری کار می‌کند) طیف عملکردی قابل انعطافی دارند. اکثر این دستگاه‌ها در طیف فرکانسی ۲ تا ۲۴ هرتز کار می‌کنند. میدان‌های مغناطیسی کوچک بین ۲ تا ۱۰ گاوس در این فرایند به کار می‌روند. پالسارها به‌طور مستقیم بر روی منطقه‌ی دردناک و آسیب‌دیده استفاده می‌شوند. پالسار ها به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه، یک یا دو بار در روز برای جلسات درمانی متعدد مورداستفاده قرار می‌گیرند. در موارد شدید، می‌توان از این روش تا ۳ ماه استفاده کرد تا روند درمان سریع‌تر انجام شود.
پالسار تراپی باید در فرکانس هشت و نیم هرتز در دوره‌ی فعال آغاز شده و در دوره‌ی استراحت یا در طول شب به ۳ هرتز کاهش پیدا کند. پس از چند روز می‌توان این فرکانس را بسته به شرایط فرد و وضعیت سلامتی او تغییر داد. زمان اثر این روش درمانی بسته به حساسیت فرد، شرایط محیطی، سوابق پزشکی و جنسیت بیمار ممکن است از ۲ دقیقه تا چند ماه متغیر باشد. خانم‌ها معمولا سریع‌تر از آقایان نسبت به این روش پاسخ می‌دهند.
عموما، پالسار تراپی را نباید بدون وقفه برای مدت زمان‌های طولانی ادامه داد چرا که احتمال ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی وجود دارد. می‌توان این خطر را با انجام نامنظم جلسات مغناطیس درمانی از بین برد.

مگنت تراپی دائمی

مگنت دائمی نیز با روش نامنظم بهترین کارایی را خواهد داشت:

  • برای دردهای خفیف می‌توان از آهن رباهای کوچک استفاده کرد تا زمانی که درد از بین برود (معمولا به مدت ۱۵ دقیقه). همچنین می‌توان از مگنت‌های قدرتمند ۳۰۰۰ گاوس روزانه دو بار به مدت نیم ساعت استفاده نمود.
  • برای دردهای شدید مگنت‌های چسبی به مدت ۳ تا ۱۰ روز بر روی بدن نصب می‌شوند و یا آهنرباهای ۳۰۰۰ گاوس را روزانه ۳ بار به مدت یک ساعت مورداستفاده قرار داد. آهنرباهای چسبی برای دردهای مزمن مورداستفاده قرار می‌گیرند به‌طوری‌که دو دوره‌ی ۱۰ روزه که پس از آن‌ها دو روز استراحت وجود دارد این مگنت‌ها بر روی بدن نصب می‌شوند.

برای افرادی که به پشت یا پهلوی خود می‌خوابند یک آهنربای قطب منفی باید در پشت و پهلو قرارگرفته و یک آهنربای قطب مثبت در جلوی بدن نصب شود. در صورتی که فرد بر روی شکم خود بخوابد، آهنرباها در قطبیت عکس نصب می‌شوند.
یک تشک مغناطیسی مناسب، راه مناسبی برای مگنت تراپی در طول خواب است. این روش با استفاده از آهنرباهای قطب منفی ۳ تا ۶ گاوس انجام شده و مطالعات نشان می‌دهند که می‌تواند برای درمان آرتروز، فیبرومیالژی، مالتیپل اسکلروز، سندرم پیش از قاعدگی و کمردرد مناسب باشد.

جلسات درمانی مغناطیس تراپی (مغناطیس درمانی)


برخی از افراد، عوارض جانبی موقتی خفیفی را تجربه می‌کنند مانند سرگیجه، احساس گیجی، سردرد، خواب‌آلودگی یا گرمای بیش از حد بدن. میدان‌های مغناطیسی پالسی ممکن است مقداری احساس خارش در بدن ایجاد کنند. خانم‌ها معمولا بیشتر از آقایان این احساس را دارند به خصوص در زمان درمان آسیب‌های شدید. برخی از افراد ممکن است به هنگام استفاده از مگنت‌های ثابت، مقاومت مغناطیسی پیدا کنند. این مشکل با عکس کردن قطب آهنربا رفع می‌شود. برخی از افراد ممکن است به هنگام درمان هیچ احساسی نداشته باشند ولی این دلیلی بر ناکارآمدی مگنت تراپی نیست.

3

آیا مغناطیس تراپی (مغناطیس درمانی) ایمن است؟


کودکان کم سن و سال و زنان باردار نباید از مگنت تراپی استفاده کنند چراکه بی خطر بودن این روش هنوز به اثبات نرسیده است. افرادی که از دستگاه‌ها و ایمپلنت‌های دارای میدان مغناطیسی مانند پیس میکر قلب استفاده می‌کنند نیز نباید تحت درمان با مگنت تراپی قرار بگیرند چراکه این کار می‌تواند در عملکرد ایمپلنت آن‌ها اختلال ایجاد کند.
تصور می‌شود که مغناطیس درمانی به هنگام ترکیب با روش‌های درمانی مرسوم، اثر سوئی نداشته باشد.
همیشه در صورتی که از روش‌های درمانی دیگری استفاده می‌کنید و یا قصد دارید یک روش درمانی دیگر را همراه با این روش درمانی استفاده کنید این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. ممکن است رها کردن روش درمانی اصلی و استفاده‌ی تنها از روش درمانی جایگزین کار درستی نباشد.

مغناطیس تراپی قابل ترکیب شدن با چه درمانهای فیزیوتراپی دیگری می‌باشد؟


مگنت تراپی را می‌توان به راحتی با دیگر روش‌های درمانی ترکیب کرد ازجمله طب سوزنی، ماساژ درمانی و رفلکسولوژی. روش‌های درمانی هومئوپاتی، درمان گیاهی و آب درمانی از جمله مهم‌ترین روش‌های درمانی هستند که همراه با مگنت تراپی مورداستفاده قرار می‌گیرند. محرک‌های میدان‌های مغناطیسی باید به عنوان بخشی از یک رژیم جامع بر اساس تغذیه‌ی مناسب، مکمل‌های معدنی و ویتامین‌ها و همچنین ورزش کردن در یک محیط طبیعی و شاداب در نظر گرفته شوند.

1 پاسخ
  1. امیر محمد امین پور
    امیر محمد امین پور گفته:

    خیلی ممنون از شما بابت اطلاعات مفیدتون. فقط لطف بفرمائید بیشتر توضیح بدهید که آیا ما می توانیم با آهنرباهای اطراف خودمون مثل آهنربای داخل دیناب وغیره هم در منزل مگنت تراپی یا همان طب مغناطیسی را انجام بدهیم؟

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *