درمان تریگرپوینت یا نقاط ماشه ای(نقاط دردناک عضلانی)

1

داخل بدن شما با بافت نرمی به نام فاسیا پوشیده شده است. این بافت تمام ساختارهای بدن از جمله اندامها، عضلات، اعصاب و عروق خونی را پوشش می‌دهد. فاسیایی که ماهیچه‌های شما را پوشش می‌دهد، میوفاسیا نامیده می‌شود. وقتی میوفاسیا به دلیل استفاده بیش از حد و یا وارد شدن ضربه یا تروما دچار کشیدگی می‌شود، ممکن است پار شده و از درون دچار چسبندگی گردد. این نقاط چسبندگی موسوم به “نقاط ماشه‌ای یا تریگرپوینت” می‌توانند از عملکرد صحیح عضلات جلوگیری کنند. نقاط ماشه ای باعث افزایش سفتی عضلات و حساسیت به لمس شدن آنها و کاهش محدوده حرکتی می‌شوند. علاوه بر این، درد و ناراحتی نقاط ماشه‌ای می‌تواند به سایر قسمت‌ها نیز منتقل شود. این تیر کشیدن درد “درد مرجع” نام دارد. رایج‌ترین مسیرهای آن در تصویر نشان داده شده است.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

تریگر پوینت تراپی، نوعی طب جایگزین است که درد مربوط به نقاط ماشه‌ای در بدن را تحریک نموده و سپس درمان می‌کند. متخصصین ما با درمان نقاط ماشه‌ای، فقط به طور موقت آن را تسکین نمی‌دهند، بلکه منبع همه انواع دردهای رایج مربوط به عضلات را درمان می‌کنند. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر رئیس السادات، روش‌های طب سوزنی، طبیعت درمانی، تریگر پوینت تراپی و ماساژ عمیق بافت را برای درمان طیف گسترده‌ای از عوارض و بیماری‌ها به شما عزیزان ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۶ و ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۸ تماس حاصل فرمایید.[/alert]

نقاط ماشه‌ای چگونه تشکیل می‌شوند؟


آسیب به عضلات و بافت همبند منجر به شکل‌گیری نقاط دردناک عضلانی یا نقاط ماشه ای می‌شوند. این آسیب به شیوه‌های مختلفی رخ می‌دهد. از جمله:

  • صدمات ناشی از استفاده تکراری از یک عضو بدن، صدها بار به صورت روزانه برای فعالیت‌هایی مانند تایپ کردن و استفاده از موس کامپیوتر، ابزارهای الکترونیک دستی، باغبانی، کارهای مربوط به خانه، محیط کار و غیره….
  • بلند کردن مکرر اجسام سنگین، بغل کردن بچه، جعبه، پوشیدن لباس محافظ و زره و یا بلند کردن بیماران بستری.
  • عادت قرار دادن بدن خود در حالت نامناسب به دلیل شیوه زندگی بی‌تحرک، نشستن بر مبلمان غیر راحت و با طراحی نامناسب.
  • انقباض و سفت شدن عضلات به علت استرس روانی، عاطفی.
  • وارد آمدن آسیب مستقیم مانند یک ضربه، فشار، شکستگی، پیچ ‌خوردگی یا پارگی، به دلیل تصادفات، آسیب‌های ورزشی، سقوط از پله‌ها و مانند آن.
  • با کمال تعجب، نقاط ماشه‌ای حتی به علت عدم فعالیت، استراحت طولانی در بستر و یا نشستن طولانی مدت نیز می‌تواند ایجاد شود.

عوامل فعال کننده نقاط ماشه‌ای


عوامل اولیه:

  •  انقباض مداوم عضلانی، فشار و یا استفاده بیش از حد عضلات (به دلایل احساسی و یا فیزیکی)
  •  تروما (ایجاد واکنش التهابی موضعی)
  •  شرایط محیطی شدید و نامناسب (سرما، گرما، رطوبت، خشکی و غیره)
  •  عدم تحرک طولانی مدت
  •  بیماری همراه با تب
  •  عدم تعادل بیوشیمیایی سیستمیک (به عنوان مثال به دلایل هورمونی، تغذیه)

عوامل ثانویه:

  • اثرات جبرانی عضلات سینرژیست (هم‌کردار) و آنتاگونیست بر عضلات دارای نقاط ماشه‌ای نیز ممکن است نقاط ماشه‌ای را توسعه دهد.
  • نقاط ماشه‌ای اقماری که در منطقه درد مرجع (از نقاط ماشه‌ای اصلی و یا بیماری احشایی مرجع، به عنوان مثال، انفارکتوس میوکارد) شکل می‌گیرند.
  • عفونت
  • آلرژی (به مواد غذایی و غیره)
  • کمبود مواد مغذی (به خصوص ویتامین C، B کمپلکس و آهن)
  • عدم تعادل هورمونی (تیروئید، به طور خاص)
  • اکسیژن‌رسانی پایین در بافتها

در چه عضلاتی می‌تواند نقاط ماشه‌ای ایجاد شود؟


هر عضله می‌تواند به دلایل متعددی دارای یک نقطه ماشه‌ای باشد. نقاط ماشه‌ای را می‌توان در عضلاتی یافت که:

  •  نقش ماهیچه‌های آنتاگونیست را برای عضلاتی دارند که به طور مداوم در حال انقباض هستند.

تشخیص قطعی نقاط ماشه‌ای


یک پزشک مجرب با شناسایی علائم درد میوفاسیال و لمس کردن عضلات دارای نقاط ماشه‌ای، قادر به تشخیص نقاط ماشه‌ای می‌باشد. معمولاً تست‌های آزمایشگاهی و یا مطالعات تصویربرداری که پزشک با آن بتواند تشخیص قطعی را انجام دهد، وجود ندارد. پزشک نقاط ماشه‌ای را می‌تواند در اسکن MRI ویژه و سونوگرافی مخصوص مشاهده کند.

مزایای استفاده از تریگر پوینت تراپی


این روش درمان مزایای متعددی دارد. از جمله:

  • درمان منبع درد از ریشه آن، به جای درمان علامتی با استفاده از داروهای آلوپاتی
  • افزایش گردش خون در سراسر بدن
  • کاهش سفتی در عضلات
  • کاهش درد
  • بهبود وضعیت با آموزش بیمار و ارزیابی مستمر
  • رهایی از تنش و درد عضلانی

درمان


2درمان یک نقطه ماشه‌ای نسبتاً ساده است. اما درمان کل سندرم درد میوفاسیال به طوری که درد را به طور کامل از بین ببرد، فرایند پیچیده‌تری است.

فشار

3این روش شامل اعمال فشار با انگشت و یا ابزار دیگر بر نقطه ماشه‌ای و افزایش فشار تا حدی است که نقطه‌ ماشه‌ای “آزاد شده” و نرم گردد. انواع مختلفی از این روش وجود دارد و متخصصان ماهر، روش مناسب برای درمان عضله هر بیمار را انتخاب می‌کنند.

اسپری و کشش

4از جمله تکنیک‌های دیگری که اغلب استفاده می‌شود، تکنیک اسپری و کشش است که از یک اسپری خنک کننده تبخیری ( که بسیار سرد است و به محض لمس پوست شما تبخیر می‌شود) برای کشیدن عضلات استفاده می‌شود تا با ایجاد یک کشش کامل‌تر، به آزاد شدن نقطه ماشه‌ای کمک کند.
هنگامی که نقاط ماشه‌ای آزاد می‌شوند، عضلات باید طیف وسیع حرکتی خود را باز یابند. حرکات کششی ساده‌ای که بیمار در منزل انجام می‌دهد، در بازآموزی عضلات نقش مهمی دارند.

5تزریق

تزریق نقطه ماشه‌ای (TPI) می‌تواند گزینه درمان درد در برخی از بیماران باشد. TPI روشی برای درمان مناطق دردناک عضلانی (شامل نقاط ماشه‌ای و یا گره‌های عضلانی) می‌باشد و زمانی انجام می‌شود که عضلات شل و ریلکس نمی‌شوند.
در روش TPI، پزشک سوزن کوچکی را به نقطه ماشه‌ای بیمار وارد می‌کند. مواد تزریق شامل یک بی‌حسی موضعی و یا سالین (سرم نمکی) و یا احتمالاً شامل یک کورتیکواستروئید است. با تزریق، نقطه ماشه‌ای غیر فعال شده و درد کاهش می‌یابد. معمولاً یک دوره کوتاه درمان، منجر به کاهش پایدار درد خواهد شد. تزریق در مطب پزشک انجام می‌شود و معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد. ممکن است طی یک جلسه در مکان‌های مختلفی تزریق انجام شود. اگر بیمار به یک داروی مشخص آلرژی داشته باشد، از تکنیک سوزن خشک (بدون هیچ دارویی) می‌توان استفاده کرد.

6ماساژ

ماساژ راه بسیار خوبی برای ریلکس کردن، رفع درد عضلانی و تسریع بهبود بیماری‌های مختلف است. علاوه بر این مزایای فیزیکی، ماساژ یک تجربه آرام بخش همراه با اثرات کاهنده استرس می‌باشد.
نقاط ماشه‌ای، گره‌هایی در عضلات هستند که در اثر تمرینات ورزشی بیش از حد، آسیب، یا صدمات فشار تکراری ( RSI) بوجود می‌آیند. در طی ماساژ نقطه ماشه‌ای، فشار به همان شیوه ماساژ شیاتسو اِعمال می‌شود. اما به جای کانالهای انرژی بدن، فشار به طور مستقیم بر گره‌های عضلانی اِعمال می‌شود. در طول این ماساژ، گردش خون در عضلات تحریک می‌شود و اجازه می‌دهد تا عضلات ریلکس شده و در نهایت گره‌های عضلانی ناپدید شوند.

8فونوفورزیس

در روش فونوفورزیس از اولتراسوند برای وارد کردن یک پماد کورتیکواستروئید موضعی (پماد ضد التهاب) با فشار به داخل عضله استفاده می‌شود. این روش شامل استفاده از فشار آزاد کننده و مداوم به نقطه ماشه‌ای است تا زمانی که درد کاهش می‌یابد.

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی همان فونوفورزیس است، اما در آن از کرم کورتیکواستروئید استفاده نمی‌شود. در این روش، فقط امواج صوتی بر روی سطح پوست اِعمال می‌شود، اما به سمت استخوان هدایت می‌شود. امواج صوتی پس از برخورد با استخوان، از آن منعکس شده و به بافت‌های عضلانی گرما می‌بخشد.

9حرکات کششی

حرکات کششی، فرایند قرار دادن قسمت‌های خاصی از بدن در موقعیتی است که عضلات و بافت نرم متصل به آن را کشش داده و طویل‌تر می‌کند. کشش عضله‌ای که نقاط ماشه‌ای دارد و مواد شیمیایی به آن دستور انقباض می‌دهند، بسیار دشوار است. نقطه ماشه‌ای باید آزاد شود تا حرکات کششی مؤثر واقع گردد.

10هدف از حرکات کششی “آموزش مجدد” عضلات مورد نظر برای حفظ کشیدگی در حالت استراحت طبیعی است. در صورت عدم “باز آموزی” عضلات، فیبرهای عضلانی که به دلیل وجود نقاط ماشه‌ای منقبض شده است، طبق “حافظه عضلانی” می‌خواهد دوباره به وضعیت انقباض قبلی بازگردد. زمانی که برای اولین بار درمان را شروع می‌کنید، کشش مکرر عضلات (تا ۶ بار در روز) برای آموزش مجدد عضلات شما سودمند است. کشش ۱-۲ بار در روز باید به یک عادت همیشگی شما تبدیل شود!

11

1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *