راههای درمان و علائم آرتروز گردن چیست؟

1

گردن درد ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند اما دیسک و مفاصل گردن (مهره‌های گردن) هم مانند قسمت‌های دیگر بدن با افزایش سن تدریجاً تخریب می‌شوند. اسپوندیلوز گردن که معمولاً به عنوان آرتروز گردن شناخته می‌شود یکی از بیماری‌های ناشی از افزایش سن بوده که باعث فرسایش و تخریب مهره هایگردن با گذشت زمان می‌شود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

دکتر رییس السادات پس از معاینه و بررسی دقیق آرتروز گردن شما در مورد خطرات احتمالی و مزایای هرنوع درمان قابل انجام برای بیماری خاصی که به آن مبتلا شده‌اید با شما گفتگو و تبادل نظر می‌کند. در بیشتر موارد آرتروز گردن به درمان‌های متداول که شامل دارو و فیزیوتراپی است پاسخ می‌دهد.[/alert]

آناتومی ستون فقرات گردنی


ستون فقرات از ۲۴ استخوان تشکیل شده است که به آنها مهره گفته می‌شود و روی یکدیگر قرار دارند. این مهره‌ها کانالی را ایجاد کرده‌اند که نخاع از داخل آن عبور می‌کند. هفت مهره کوچک که از جمجمه شروع شده و گردن را شکل می‌دهند به عنوان ستون فقرات گردنی هم شناخته می‌شوند.

2نخاع و عصب‌ها: این کابل‌های الکتریکی از بین ستون فقرات عبور کرده و پیام‌ها را بین و مغز و عضلات مبادله می‌کنند.

3

دیسک‌های بین مهره‌ای مسطح و مدور هستند و حدود نیم اینچ ضخامت دارند. این دیسک‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند:

  •  حلقه فیبروزوس: این حلقهٔ خارجی سخت و انعطاف پذیر اطراف دیسک است
  •  نوکلئوس پاپوزوس: این بخش درمرکز دیسک قرار دارد و حالت ژله‌ای و نرم دارد.

4

علل


آرتروز گردن به دلیل تغییرات دیژنراتیو در ستون فقرات همزمان با افزایش سن رخ می‌دهد. در ادامه به چندمورد علت آرتروز گردن اشاره شده است:

  • تخریب دیسک بین مهره‌ای و خار استخوانی: با افزایش سن دیسک، آن‌ها ارتفاع خود را از دست داده و خمیده می‌شوند. آن‌ها همچنین آب درون خود را نیز از دست داده و خشک و ضعیف می‌شوند. این مشکل باعث نشست یا اضمحلال فضای دیسک‌ها شده و فضای بین مهره‌ها یا فضای دیسک کاهش می‌یابد.

5

  • افزایش فشار بر فاست: با افزایش فشار بر مفاصل فاست، آن‌ها شروع به تخریب و اضمحلال کرده و آرتروز شکل می‌گیرد و این مشابه آن چیزی است که در مفاصل زانو یا ران هم اتفاق می افتد.

6

  •  سایش استخوان‌ها روی همدیگر: اگر غضروف‌ها به طور کامل از بین برود، باعث سایش استخوان‌ها روی یکدیگر می‌شود. برای جبران کار غضروف‌های از بین رفته ممکن است بدن برای حمایت از مهره‌ها شروع به ساخت استخوان جدیدی در مفاصل فاست کند.

88

عواملی که احتمال ابتلا به بیماری آرتروز گردن را افزایش می‌دهد

  • سن مهم‌ترین عامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به آرتروز گردن است
  • عوامل ژننتیکی و سابقه درد گردن یا آرتروز گردن
  • استعمال دخانیات که با افزایش درد گردن ارتباط مستقیم دارد
  • شغل‌های مختلف که با حرکات دائمی گردن سر و کار دارند یا کارهایی که بالای سر انجام می‌شود
  • جراحت‌ها یا آسیب‌های قبلی گردن

علائم


برای بیشتر افراد آرتروز گردن بدون نشانه و علامت است. وقتی علائم ظهور می‌کنند معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  • درد و احساس چوب شدگی در گردن
    این درد می‌تواند در طیف وسیعی از درد کم تا درد بسیار شدیدی احساس شود
    درد با نگاه کردن طولانی مدت به بالا یا پایین بدتر می‌شود، همچنین با انجام فعالیت‌هایی که گردن در آنها باید برای مدت طولانی در یک وضعیت قرار گیرد مانند مطالعه کتاب یا رانندگی وخیم‌تر می‌شود.
  • با استراحت یا دراز کشیدن معمولاً درد بدتر می‌شود.
  • سر درد
  • صدای تق تق و صدای سایش در زمانی که گردن خود را می‌چرخانید
  • در برخی موارد آرتروز گردن به دلیل تنگ شدن کانال نخاع و فشار بر روی ریشه‌های عصب‌ها اتفاق می افتد. معمولاً علائم دراین گونه موارد شامل بیحسی و ضعف در بازوان، دستان و انگشتان می‌شود
  • مشکل در راه رفتن، از دست رفتن تعادل یا احساس ضعف در دستان وپاها
  • اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن و شانه‌ها

تشخیص


پزشک پس از شنیدن سوابق بیماری و سلامت عمومی شما معایناتی را روی گردن، شانه‌ها، بازوان و پاهای شما انجام می‌دهد. آزمایش‌های تشخیصی که به شناسایی و تشخیص بیماری آرتروز گردن کمک می‌کنند عبارتند از:

  • عکس برداری به وسیله اشعه ایکس: عکس برداری به وسیله اشعه ایکس تراز استخوان‌های گردن را نشان می‌دهد. همچنین به کمک عکس برداری به وسیله اشعه ایکس، تغییرات دژنراتیو در مهره‌های گردن مانند کاهش ارتفاع دیسک یا وجود خار استخوانی هم نشان داده می‌شود.
  • اسکن به روش ام آر آی: با کمک ام آر آی می‌توان تعیین کرد که آیا علائم به دلیل آسیب بافت نرم مثل فتق دیسک کمر است یا خیر.
  • سی تی اسکن: با این روش می‌توان عکس‌هایی با جزئیات بیشتر نسبت به عکس‌های گرفته شده به وسیله اشعه ایکس گرفت. سی تی اسکن کمک می کندتا پزشک بتواند کانال نخاعی و خارهای استخوانی را بهتر ببیند.
  • میلوگرافی: این روش نوعی سی تی اسکن خاص است. در این فرایند داخل کانال نخاعی رنگ‌های کنتراست برای مشخص شدن و واضح شدن بیشتر کانال نخاع و ریشه‌های اعصاب تزریق می‌شود.
  • الکترومایوگرافی: الکترومایوگرافی پالس‌های الکتریکی ماهیچه‌ها در حال استراحت و در هنگام انقباض را مشخص می‌کند.

درمان


یخ، حرارت و گرما

پزشک شایداستفاده درست و دقیق از یخ، گرما، ماساژ و درمان‌های موضعی دیگر را برای کاهش علائم آرتروز گردن توصیه کند.

 دارو درمانی

در طول فاز اول درمان آرتروز گردن، ممکن است پزشک داروهای مختلفی برای کاهش و درمان درد و تورم تجویز نماید.

  • استامینوفن: دردهای ملایم معمولاً با مصرف استامینوفن کاهش می‌یابد
  • داروهای ضدتورمی غیر استروئیدی: معمولاً همراه با استامینوفن داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن به عنوان درمان‌های مقدماتی برای کاهش درد گردن تجویز می‌شود.
  • شل کننده‌های عضلات: داروهایی مثل سیکلوبنزاپرین یا کاریسوپرودول می‌تواند برای درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات به کار گرفته شود.

 گردن بند طبی نرم

گردن بند طبی حلقه‌ای توخالی است که دور گردن قرار می‌گیرد و به وسیله ولکرو (بست قلاب دار) در محل مورد نظر قرار می‌گیرد. ممکن پزشک برای کاهش حرکات گردن از شما بخواهد که از گردن بندهای طبی استفاده کنید تا عضلات گردن استراحت کنند.

7
فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل حرکات کششی و تمرینات تقویتی، یخ، گرما، آلتراسوند، اصلاح سبک زندگی و تنظیم ستون فقرات (اصلاح ایرادات ستون فقرات به کمک مهارت دست) می‌شود.

 ماساژ درمانی

دکتر رییس السادات با استفاده از روش‌های ماساژ درمانی به نرم شدن و شل شدن لایه به لایه عضلات گردن می‌پردازد. با استراحت بیشتر عضلات سطحی گردن، دکتر رییس السادات قادر به تشخیص این خواهد بود که کدام یک از عضلات در بافت‌های عمیق‌تر سخت شده است. وی می‌تواند از ماساژ گردش خون، ماساژهای طولی و ضربدری، ماساژ به روش شروع نقطه‌ای و افزایش تدریجی فشار برای آرامش عضلات استفاده می‌کند و طیف حرکات را در تمام جهت افزایش می‌دهد.

درمان دستی

دکتر رئیس السادت با کمک مهارت دست عضلات گردن را به آرامی می‌کشد تا عضلات رها شده و آرام شوند.

 طب سوزنی

طب سوزنی یک گزینه مناسب برای درمان آرتروز گردن بوده و به طور موثری درد را کاهش می‌دهد. طب سوزنی با بسیج تمام انرژی بدن باعث تحریک فرایند بهبود طبیعی در بدن می‌شود. به علاوه طب سوزنی می‌تواند عملکرد سالم بدن را بهبود دهد بنابراین گردن قوی‌تر شده و عملکرد سالم‌تری خواهد داشت و کمتر در معرض درد و مشکلات دیگر قرار می‌گیرد.

 تمرینات ورزشی

تمرینات کششی

8
عقب به جلو، چپ به راست و بالعکس

9
تمرینات مقاومتی

10

 یوگا

برخی از حرکات یوگا مثل کبرا و پل می‌تواند در تقویت عضلات گردن بسیار مؤثر و کمک کننده باشد.

11

تزریق مواد استروئیدی

بسیار از بیماران با تزریق داروهای استروئیدی می‌توانند درد را به مدت کوتاهی از خود دور کنند. معمول‌ترین فرایندها برای کاهش دردگردن عبارتند از:

بلوک اپیدورال گردنی

در این فرایند داروهای استروئیدی و بیحسی کنار فضای نخاعی (فضای اپیدورال) تزریق می‌شود. معمولاً این فرایند برای درد گردن و یا بازو که ناشی از فتق دیسک است به کار برده می‌شود. این عمل به عنوان رادیوکالوپاتی یا عصب تحت فشار هم شناخته می‌شود.

12

بلوک مفصل فاست گردنی

در این فرایند، داروهای استروئیدی و بیحسی داخل کپسول مفصل فاست تزریق می‌شود. مفصل فاست پشت گردن قرار دارد و به پایداری و حرکت گردن کمک می‌کند. این مفاصل باعث افزایش تغییرات ناشی از آرتروز گردن ونهایتاً افزایش درد گردن می‌شود.

13بلوک شاخه میانی و قطع به روش رادیوفرکانسی

این فرایند در مواردی که درد گردن مزمن شده باشد به کار برده می‌شود. این فرایند هم برای تشخیص و هم برای درمان مفصل دردناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در خلال فرایند تشخیصی، عصبی که به سمت مفصل فاست می‌رود با بی‌حسی موضعی مسدود و بلوک می‌شود. اگر درد از بین رفت، پزشک می‌تواند منبع درد گردن را مشخص نماید. مرحله بعدی بلوک کردن درد به صورت دائمی است. این کار سوزاندن عصبی که به مفصل می‌رود انجام می‌شود. این فرایند، قطع به روش رادیو فرکانسی نامیده می‌شود.

14درمان‌های مبتنی بر جراحی برای معالجه آرتروز گردن

معمولاً برای علت آرتروز گردن عمل جراحی توصیه نمی‌شود مگر در مواردی که شرایط زیر وجود داشته باشد:

عصب به دلیل فتق دیسک یا استخوان تحت فشار قرار گرفته باشد (رادیکالوپاتی گردنی) یا

کانال نخاعی شما فشرده شده باشد (مایولوپاتی آرتروز گردن)

احتمالاً عمل جراحی برای بیمارانی که علائم عصبی پیش رونده مثل ضعف بازو، بیحسی یا افتادن‌های موردی را تجربه می‌کنند می‌تواند مؤثر و کمک کننده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *