اوزون‌تراپی و اکسیژن درمانی(درمان و تسکین درد با تزریق ازن)

Untitled-1

اوزون‌تراپی یا اوزون درمانی یک روش درمانی مبتنی بر تزریق، همانند روش پرولوتراپی است که در آن از اوزون برای تقویت گردش خون و تأمین عناصر غذایی خاصی که بافت‌های آسیب‌دیده برای بهبودی خود به آن نیاز دارند، استفاده می‌شود. استفاده از اوزون باعث می‌شود که مفصل آسیب‌دیده با سرعت بسیار بیشتری نسبت به روش سنتی پرولوتراپی، بهبود پیدا کند. چرا که اوزون یک مولکول بسیار واکنش‌پذیر است که وقتی به داخل یک کیسه مفصلی تزریق می‌شود، قادر است قابلیت‌های طبیعی مفصل در ترمیم و بازسازی خود را تحریک نماید. ماده‌ای که در روش اوزون‌تراپی به داخل مفصل تزریق می‌شود شامل ترکیبی از پروکایین برای تسکین دردهای خفیف، هورمون‌های استروئیدی با دوز پایین برای آرام‌سازی سیستم ایمنی بدن، عناصر غذایی خاص برای تقویت روند بهبودی بافت‌های آسیب‌دیده، ترکیبات دارویی ضد التهاب و مخلوط اوزون و اکسیژن که سلول‌ها را وادار به مشارکت فعال در فرایند ترمیم و بازسازی بافت می‌کند. [alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

دکتر رئیس‌السادات از روش اوزون‌تراپی برای درمان دردهای مفصلی مزمن استفاده می‌کند. بهترین مزیت این روش آن است که حدود ۷۵% از افرادی که از دردهای مزمن رنج می‌برند، بعد از استفاده از روش اوزون‌تراپی برای همیشه بهبود پیدا می‌کنند.[/alert]

نقش اوزون چیست؟


اوزون یک مولکول شیمیایی با واکنش‌پذیری بسیار بالا است که در طبیعت وجود دارد و از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. از آنجا که اوزون به شدت تمایل به واکنش شیمیایی دارد، می‌تواند فعالیت سلول‌های فیبروبلاست (سلول‌های پیش‌ساز بافت همبند) و کندروبلاست (سلول‌های پیش‌ساز بافت غضروف) را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. میل بالای واکنش‌پذیری همراه با ایمنی ذاتی اتم اکسیژن که در ساختار اوزون وجود دارد، این مولکول را به یک ابزار درمانی ایده‌آل تبدیل کرده است. مولکول اوزون از طریق بالا بردن میزان مصرف اکسیژن، شدت جریان خون و میزان تولید انرژی در سلول‌ها را افزایش می‌دهد. مولکول اوزون در سلول‌ها به مولکول پراکسید شکسته می‌شود و ثابت شده است که خود مولکول پراکسید می‌تواند عوامل رشد از قبیل سلول‌های فیبروبلاست را تحریک کند. به این ترتیب سلول‌های فیبروبلاست دقیقاً همان ماده‌ای را که برای تکثیر و ازدیاد خود نیاز دارند، دریافت می‌کنند. در نتیجه میزان خونرسانی به بافت‌ها و میزان پایداری غشای سلولی بهبود پیدا می‌کند و بافت‌های آسیب‌دیده بهتر می‌توانند بهبود پیدا کنند.

اوزون‌تراپی چگونه به درمان آسیب‌دیدگی کمک می‌کند؟


مهم‌ترین نقش اوزون درمانی در تسکین درد مفاصل آن است که میزان جریان خون به رباط‌ها و مفاصل بدن را افزایش می‌دهد. پروکایین که در ترکیب ماده تزریق شده در اوزون‌ تراپی یا اکسیژن تراپی  وجود دارد، می‌تواند حالت قطبیت را در غشای سلول‌های آسیب‌دیده برقرار کند و خونرسانی به سلول‌ها را نیز افزایش دهد. داروهای ضد التهاب هومئوپاتیک نیز در کاهش التهاب و ورم مؤثر هستند و به افزایش جریان خون نیز کمک می‌کنند. گلوکز، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای فعالیت میتوکندری (اندامک مسئول تنفس سلولی) هم از طریق ماده تزریق شده در جریان اوزون درمانی برای سلول‌ها تأمین می‌شود. با تأمین این مواد، میزان انرژی سلول و مصرف اکسیژن در آن افزایش پیدا می‌کند و با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد.
به طور کلی اوزون درمانی باعث شکسته شدن چرخه درد در بافت‌های بدن می‌شود و مشکلی که باعث به وجود آمدن درد شده است را از طریق راه‌های زیر برطرف می‌کند:

  • پروکایین قطبیت غشای سلول‌های آسیب‌دیده را دوباره برقرار می‌کند.
  • داروهای ضد التهاب، میزان ورم و التهاب بافت‌ها را کاهش می‌دهند و در نتیجه میزان خونرسانی به آنها بیشتر می‌شود.
  • ویتامین‌های ضروری که در ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده نقش حیاتی دارند، برای این بافت‌ها تأمین می‌شود.
  • اوزون باعث بهبود مصرف اکسیژن در سلول‌ها می‌شود.

 [alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

اوزون‌تراپی در درمان چه بیماری‌هایی کارآیی دارد؟

Untitled-2

  • هر عارضه‌ای که با درد همراه باشد
  • دردهای مزمن در ناحیه گردن و کمر
  • آسیب‌دیدگی عضلات گرداننده شانه
  • خرابی و آرتروز در مفصل ران و زانوها (درمان زانوها راحت‌تر است و نسبت به این روش درمانی، بهتر جواب می‌دهند)
  • خرابی یا فتق دیسک‌های بین مهره‌ای (البته برای فتق حاد دیسک‌ها مناسب نیست)
  •  التهاب فاشیای پلانتار (پاشنه)
  • سندرم تونل کارپل
  • بیماری TMJ (التهاب مفصل فک)
  • سیاتیک
  • التهاب سینوس‌ها یا سینوزیت (حاد و مزمن)
  • بیماری آرنج تنیس بازان
  • عفونت‌های مفصلی
  •  درد و ناراحتی در ناحیه لگن خاصره
  • عفونت دندان‌ها
  • بهبودی بعد از عمل‌های جراحی
  • شکستگی‌هایی که به سادگی بهبود پیدا نمی‌کنند.
  • جای زخم‌ها و جراحت‌ها
  • آسیب‌های ورزشی[/alert]

آماد شدن برای جلسه اوزون درمانی


در صورتی که نتایج آزمایش‌ها و عکس‌های گرفته شده از موضع آسیب‌دیده را همراه خود بیاورید، و با آمادگی قبلی برای معاینه مراجعه کنید، می‌توان درمان شما را نیز در همان جلسه اول شروع کرد و نیازی به موکول کردن آن به جلسه دوم نخواهد بود. مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید آن است که لباس گشاد بپوشید، آمادگی معاینه فیزیکی در ناحیه آسیب‌دیده را داشته باشید و آن ناحیه را قبل از مراجعه به پزشک، خیلی خوب تمیز کنید.

روش انجام اوزون‌تراپی


در اوزون تراپی، تزریق اوزون در داخل و اطراف لیگامنت‌ها و در محل اتصال آنها به استخوان انجام می‌شود. تزریق اوزون باعث افزایش جریان خون و تأمین عناصر غذایی لازم برای بهبودی بافت‌ها می‌شود. تأثیر مهم‌تر آن نیز در القای تجمع و فعالیت بیشتر سلول‌های پیش‌ساز بافت همبند (فیبروبلاست) و سلول‌های پیش‌ساز بافت غضروفی (کندروبلاست) می‌باشد. این سلول‌ها مسئول تولید کلاژن و غضروف در بدن هستند و نقش بسیار مهمی در ترمیم لیگامنت‌ها و مفاصل آسیب‌دیده بر عهده دارد. در نتیجه، اوزون درمانی باعث تقویت فعالیت ترمیمی در سلول‌های بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود و پایداری مفاصل آسیب‌دیده را افزایش می‌دهد. به این ترتیب عامل اصلی ایجاد درد برطرف می‌شود.

عمل اوزون درمانی به صورت مرحله به مرحله

مرحله اول: پروکایین (یک ماده عامل بی‌حسی موضعی) همراه با دوز بسیار کمی از چند داروی ضد التهاب (از قبیل ترائومیل، زیل، ویتامین B-12، مواد معدنی و غیره) در ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شود تا درد را به صورت موقتی متوقف کند، ورم و التهاب را کاهش دهد و میزان خونرسانی به این ناحیه را افزایش دهد. در بعضی از موارد یک قطره از یک داروی ضد التهاب استروئیدی هم به این ترکیب اولیه اضافه می‌شود. وقتی که این ترکیب در محل مفصل آسیب‌دیده تزریق شد، مفصل به آرامی حرکت داده می‌شود تا مواد تزریقی به همه جای آن برسد. حتی همین مرحله به تنهایی نیز می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود بافت آسیب‌دیده داشته باشد.

Untitled-3مرحله دوم: در این مرحله یک مخلوط از اوزون و اکسیژن در محل مفصل تزریق می‌شود. از آنجا که اوزون یک مولکول باردار است، می‌تواند الکترون‌ها یا همان انرژی لازم برای بهبود آسیب‌دیدگی را نیز تأمین کند. اوزون بلافاصله بعد از تزریق، میزان التهاب مفصل را کاهش می‌دهد. در نتیجه، بافت مورد نظر یک سیگنال قوی برای بهبودی و ترمیم دریافت می‌کند. همزمان با آنکه بافت آسیب‌دیده بهبود می‌یابد، جریان خون نیز مجدداً در آن برقرار می‌شود و در نتیجه، ساختار و عملکرد بافت‌های آسیب‌دیده ترمیم می‌شود.
مرحله سوم: گاهی اوقات بعد از آنکه تزریق‌ها انجام شد، بر روی ناحیه آسیب‌دیده به مدت حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه نور مادون قرمز تابانده می‌شود. این نور اطلاعات و دستورات لازم را به بافت آسیب‌دیده ارسال می‌کند تا شروع به ترمیم و بازسازی خود نماید. در واقع این روش یک شکل از عملکردهای بر پایه فوتون (نور) می‌باشد.
s3

هر جلسه اوزون‌تراپی چه مدت طول می‌کشد؟

هر جلسه اوزون‌تراپی به حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. البته در جلسه اول و قبل از آنکه تزریق‌ها شروع شود، لازم است کل روند درمان و روش‌های مختلف موجود برای بیمار توضیح داده شود که این کار نیز می‌تواند در حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان ببرد. قسمت عمده‌ای از زمان هر جلسه درمانی برای معاینه فیزیکی و بررسی آزمایش‌ها و عکسبرداری‌هایی که قبلاً انجام شده است، آماده‌سازی اندام آسیب‌دیده برای تزریق و تهیه ترکیب‌ها و مواد تزریقی صرف می‌شود. اما خود کار تزریق اصلاً وقت نمی‌گیرد بلکه آماده‌سازی‌های قبل از تزریق است که به زمان نیاز دارد.

نتایج


در ابتدا می‌توانید انتظار داشته باشید که درد مفصل شما بلافاصله تسکین پیدا کند و به مرور زمان بهتر شود. علاوه بر آن، اوزون درمانی می‌تواند باعث بازسازی غضروف‌ها و رباط‌ها (بیشترین کارآیی آن از این نظر در زانوها دیده می‌شود)، بهبود آسیب‌های مزمن و خرابی مفاصل، افزایش سرعت بهبودی آسیب‌های ورزشی و بهبود عمومی درد مزمن مفاصل، ماهیچه‌ها و اعصاب شود. ترکیب مورد استفاده در اوزون تراپی را می‌توان در داخل مفاصل، زیر پوست و یا درون تاندون‌ها و ماهیچه‌ها تزریق کرد. افراد مختلف با سرعت و شدت متفاوتی نسبت به اوزون درمانی پاسخ می‌دهند. اما در اغلب موارد برای درمان یک عارضه خاص، تنها به ۳ تا ۵ جلسه درمانی نیاز است. اغلب افراد بعد از این زمان، دیگر دردی احساس نمی‌کنند.

 [alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

مقایسه اوزون‌تراپی و پرولوتراپی

  • در اوزون‌تراپی از اکسیژن برای القای بهبود آسیب‌ها استفاده می‌شود
  • پرولوتراپی از التهاب مفصل برای القای تشکیل و رشد سلول‌های فیبروبلاست استفاده می‌کند (و لیگامنت‌ها را تقویت می‌نماید)
  • اوزون‌تراپی هیچ گونه دردی به همراه ندارد و یا درد آن بسیار کم است و درد ناحیه آسیب‌دیده نیز با سرعت بیشتری تسکین پیدا می‌کند. از نظر هزینه هم روش ارزان‌تری است، زیرا عملکرد سریع‌تری دارد
  •  پرولوتراپی می‌تواند برای بیمار دردناک باشد و تسکین درد و بهبودی بافت‌ها در زمان طولانی‌تری انجام می‌شود
  • اوزون‌تراپی می‌تواند در بازسازی بافت غضروف در مفاصل آسیب‌دیده زانو و ران تأثیر مثبت داشته باشد
  • پرولوتراپی به آرامسازی و شُل شدن رباط‌ها و تاندون‌ها در محل آسیب‌دیدگی کمک می‌کند (البته اوزون‌تراپی هم می‌تواند از این لحاظ مؤثر باشد)[/alert]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *