درمان عارضه سر و گردن به جلو (قوس گردن) با فیزیوتراپی و ورزش

47

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

عارضه سر و گردن به جلو یک مشکل قابل حل است که ما هر روزه در مراجعین با درد گردن مشاهده می‌کنیم. درمان دستی، ورزش‌ها، تمرینات و حرکات اصلاحی توانبخشی، گزینه درمانی موثر و مطمئنی برای حفظ سلامت، فعال و روی فرم بودن را برای شما فراهم می‌کند. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر رئیس السادات با دستگاه‌های به‌روز و ورزش‌ها و تمرینات پیشرفته، در این راستا شما را یاری می‌نماید.

[/alert]

یکی از شایع‌ترین مشکلات وضعیتی، عارضه سر و گردن به جلو است. وقتی ما مرتب در حال انجام کارهایی هستیم که به توجه مستقیم و رو به جلوی ما نیاز دارد (مثل کار با کامپیوتر) در ماهیچه‌های گردن و شانه عدم تعادل به وجود می‌آید. این عدم تعادل باعث شده که سر به سمت جلو رفته ، قوس گردن ایجاد شده و تنظیم و تعادل آن با بقیه بدن به هم بخورد.

بیشتر افرادی که مجبور هستند برای مدت زمان طولانی بنشینند از درد گردن و کمر شکایت دارند. به دلیل اینکه نیروی جاذبه بدن ما را به پایین می‌کشد ماهیچه‌های گردن و کمر دچار عدم تعادل می‌شوند.

کجی یا دیستونی گردن یک عارضه‌ی عضلانی است که باعث چرخیدن گردن و یا کج شدن آن به طرفین می‌شود. علت این عارضه، انقباض غیرطبیعی عضلات گردن می‌باشد. این عارضه ممکن است به‌صورت مادرزادی و یا اکتسابی وجود داشته باشد.کجی اکتسابی گردن به‌صورت ناگهانی و در اثر برخی عوامل فیزیولوژیک، آسیب‌ها، عفونت، تومورهای ناتوان‌کننده که بر روی اعصاب سر و گردن فشار می‌آورند و عارضه‌های دیگری که می‌توانند باعث آسیب دیدن عضلات گردن شوند ایجاد می‌شود. زمانی که نتوان هیچ علتی را به ایجاد این عارضه مربوط دانست، به آن کجی ایدیوپاتیک گردن گفته می‌شود. این مشکل عضلانی ممکن است به‌صورت موقت بوده و یا مدت‌زمان‌های طولانی در گردن وجود داشته باشد. این عارضه در اکثر موارد به‌طور کامل قابل‌درمان بوده و می‌توان برای درمان قوس گردن از روش‌هایی چون ورزش و عمل جراحی استفاده نمود.

دلایل ایجاد عارضه سر و گردن به جلو


عارضه سر و گردن به جلو وضعیتی است که به دلایل مختلف به وجود می‌آید. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • خوابیدن در حالی که سر بسیار بالاتر از بدن قرار دارد.
  • کار مداوم با کامپیوتر و تلفن همراه
  • قوی نبودن عضلات کمر
  • کمبود کلسیم

تاثیرات عارضه سر و گردن به جلو


این عارضه باعث ایجاد سه تأثیر مشخص بر بدن می‌شود که عبارتند از درد گردن، سوزن سوزنی شدن و احساس بی‌حسی در بازوها و احساس سوزش در بین تیغه‌های شانه. نامناسب ایستادن، روی کل بدن اثر می‌گذارد. برخی دیگر از مشکلاتی که به دلیل ابتلا به عارضه سر و گردن به جلو ممکن است به وجود بیاید عبارتند از:

  • سر دردهای تنشی
  • افزایش فشار خون
  • آرتروز
  • فتق دیسک بین مهره‌ای
  • گرفتگی اعصاب

درمان عارضه سر و گردن به جلو


فیزیوتراپی برای درمان عارضه سر و گردن به جلو

تنظیم و ایجاد تعادل به وسیله کایروپرکتیک (درمان دستی) و جمع کردن مفصل گردن. فیزیوتراپی به فرد آسیب دیده و ناتوان کمک می‌کند تا توانایی حرکتی و عملکرد قبلی خود را باز یابد. همچنین به کاهش ریسک آسیب‌دیدگی و بیماری در آینده نیز کمک می‌کند.

تمرینات ورزشی برای اصلاح عارضه سر و گردن به جلو

فشار چانه به پایین برای درمان عارضه سر و گردن به جلو

به دیوار تکیه بدهید. این یکی از موثرترین راه‌های بازگرداندن هم‌ترازی سر و گردن است که در هر جایی هم قابل انجام است. این تمرین را در حالت نشسته یا ایستاده می‌توانید انجام دهید. تصور کنید کسی بینیتان را به سمت عقب سرتان هل می‌دهد. با استفاده از عضلات گردن در حالی که دید شما ثابت است سر را به عقب فشار دهید.

با انجام این تمرین گوش‌های شما دقیقاً با شانه‌ها هم تراز شده و سر تنظیم می‌شود. سعی کنید که سر را بالا و پایین نکنید و به جای آن سر را به سمت عقب برانید. حالت خود را برای ۵ ثانیه نگه داشته و سپس به حالت اولیه خود باز گردید.

1

پایین آورن چانه در حالت درازکش برای درمان عارضه سر و گردن به جلو

به حالت دراز کش روی کمر بدون اینکه چیزی زیر سر خود قرار دهید، بخوابید. تلاش کنید با سر خود اشاره کره و چانه را تا نزدیک قفسه سینه خود پایین بیاورید بدون اینکه سر خود را از زمین بلند کنید. این حالت را به مدت ۵ ثانیه حفظ کرده و دوباره به حالت اولیه خود باز گردید.

2

هر دوی تمرینات فوق در طول روز انجام می‌شود. بهتر است که تمرین‌ها را به تعداد کم ولی در دفعات بیشتر (مثل ۱۰ مرتبه در هر ساعت) انجام دهید و به مرور تعداد انجام تمرین در هر مرتبه را افزایش دهید. به یاد داشته باشید که عارضه سر و گردن به جلو در طول چندین سال به وجود آمده است و برای بهبود هم نیاز به زمان و ممارست فراوان دارد.

حالت دراز کش مثل مار کبرا برای درمان عارضه سر و گردن به جلو

در حالی که صورت شما رو به زمین است دراز کشیده و برای افزایش راحتی خود یک پشتی یا حوله تاشده را زیر پیشانی خود قرار دهید. بازوها را درکنار بدن قرار داده و کف دست‌ها به سمت زمین قرار دهید. زبان را به سقف دهان خود بچسبانید.

3

شانه‌ها را به سمت یکدیگر فشار داده و دست‌ها را از روی زمین بلند کنید. آرنج‌ها را بچرخانید به طوری که کف دست رو به بیرون و شست به سمت بالا قرار گیرد.

4

به آرامی پیشانی خود را حدود یک اینچ (۵/۲ سانتی متر) از زمین درحالی که هنوز دید مستقیم به سمت زمین است بلند کنید. این حالت را به مدت ۱۰ ثانیه حفظ کنید..

5

بک برن (Back Burn) برای درمان عارضه سر و گردن به جلو

در حالت ایستاده به دیوار تکیه بدهید و در حالی که پشت سر به دیوار چسبیده، تلاش کنید قسمت پایین کمر را به دیوار برسانید. آرنج‌ها، ساعدها و پشت دستان و انگشتان و مچ‌ها را روی دیوار امتداد شانه قرار دهید.

6

بازوها، دستان و سر به دیوار چسبیده، با آرامی بازوها را بالای سر برده و به حالت اولیه برگردانید.

7

تکنیک درمان‌های دستی

درمان با مهارت دست. از دست برای مراقبت و درمان استفاده می‌شود. این تکنیک شامل استفاده از دست برای تشخیص درمان و جلوگیری از بیماری یا آسیب دیدگی می‌شود. با استفاده از OMT پزشک ارتوپد شما عضلات و مفاصل شما را حرکت داده و می‌کشد سپس به آرامی به آنها فشار وارد می‌کند.

به عنوان یک روش درمانی، در درمان دستی (OMT) تلاش می‌شود با بهبود گستره حرکتی مفصل و بافت‌ها و ماهیچه‌ها، درد کاهش یابد.

48

درمان بافت نرم

  • تکنیک رهایی فعال از درد (ماساژ درمانی)
  • ابزار کمکی تجمیع بافت نرم
  • درمان به روش سوزن خشک

تکنیک رهایی از درد (ماساژ درمانی)

ماساژ درمانی یک روش خلاقانه است که به درمان دردهای ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، لیگامنت ها، بافت‌های فیبری متصل به عضلات و اعصاب کمک می‌کند. سر درد، درد کمر، سندرم تونل کارپال، دردهای حاد ساق پا، درد شانه، سیاتیک، التهاب پلانتار، مشکلات زانو و سندرم آرنج تنیس بازان، برخی مثال‌های معدود از بیماری‌های هستند که با کمک ماساژ درمانی به سرعت و برای همیشه بهبود می‌یابند. این بیماری‌ها یک نکته مهم مشترک دارند: معمولاً به دلیل استفاده زیاد از ماهیچه‌ها به وجود می‌آیند.

هر جلسه ماساژ درمانی ترکیبی از معاینه و درمان است. فردی که شما را ماساژ می‌دهد از دستان خود برای ارزیابی بافت‌ها، سفتی و حرکت عضلات، بافت‌های فیبری متصل به عضلات، تاندون‌ها، لیگامنت ها و اعصاب استفاده می‌کند. بافت‌های غیرطبیعی و غیر نرمال با ترکیب دقیق کنش مستقیم با حرکت کاملاً حساب شده بیمار درمان می‌شود.

ابزار کمکی برای تجمیع بافت‌های نرم (IASTM)

IASTM طیف جدیدی از ابزارهایی هستند که به درمانگران کمک می‌کند تا به طور موثری محل درد را به وسیله اختلال در عملکرد بافت نرم تشخیص داده و درمان کنند. این تکنیک روش تکامل یافته و مدرن یک روش سنتی چینی به نام گوئاشا است.

IASTM به وسیله ابزارهایی که بر مبنای اصول ارگونومی طراحی شده‌اند، کار کرده و محدودیت‌های فاسیالی را با تقویت سریع و مؤثر محل‌های فیبروز بافت نرم، التهاب‌های مزمن و دیژنراسیون ها مشخص و درمان می‌کند.

ابزارها بافت جوشگاهی و بافت‌های نیام (فاشیا) را از بین می‌برند. طراحی ارگونومی این ابزار به تشخیص محل محدودیت کمک کرده و به ما اجازه می‌دهد ناحیه مورد نظر را با فشار زیاد مورد درمان قرار دهیم.

درمان با سوزن خشک

مشابه طب سوزنی، درمان با سوزن خشک شامل قرار دادن سوزن‌های ریز در محل‌های مورد نظر یا بافت‌های عضلانی بیش از حد تحریک شده می‌شود.

درمان با سوزن خشک شامل سوزن‌های بسیار ریزی است که در پوست برای تحریک محل مورد نظر زده می‌شود. این شکل از درمان برای کاهش خشکی و سفت شدگی عضلات یا گره‌های عضلانی که باعث ایجاد درد در نواحی وسیع‌تری در بدن می‌شود، به کار برده می‌شود.

خود درمانی و پیشنهادهایی برای پیشگیری از عارضه سر و گردن به جلو


طراحی محل کار براساس اصول صحیح ارگونومی

این راهنما برای وضعیت نشستن مناسب، به بیماران زیادی در کاهش درد گردن و کمر کمک کرده است.

  1. سطح نگاه خود را برای پیشگیری از فشارهای ناخواسته بر گردن ثابت نگه دارید (به جای بالا و پایین را دیدن)
  2. قفسه سینه خود را بالا و به سمت بیرون داده تا ترقوه شما در سطح مناسب قرار بگیرد. با رعایت این نکته شانه‌های شما در محل صحیح خود قرار می‌گیرد.
  3. هر دو پای خود را روی زمین قرار دهید. در هنگامی که نشسته‌اید پاهای خود را روی هم قرار ندهید. وقتی پاها روی هم قرار می‌گیرند ران چرخیده و فشار ناخواسته‌ای روی قسمت پایین کمر می‌آورد.
  4. در زمانی که روی صندلی نشسته‌اید پاهای خود را روی زمین قرار داده و زانوها را با زاویه ۹۰ درجه خم کنید. رعایت این نکته باعث کاهش فشار بر زانوها و قسمت پایینی کمر می‌شود.
  5. پشت خود را به صورت مسطح و صاف به صندلی تکیه دهید. به سمت یک طرف بیش از طرف دیگر خم نشوید. انحراف به هر سمت باعث افزایش فشار اضافه بر قسمت پایینی کمر و ایجاد درد در این ناحیه می‌شود.

انجام حرکات ورزشی ساده در محل کار

یک راه دیگر برای کاهش درد، بلند شدن متناوب از روی صندلی است. اگر وضعیت کاری روزانه شما باعث ایجاد درد می‌شود بهترین حالت تغییر متناوب این وضعیت آزار دهنده است.

این حرکات و تمرینات باعث خنثی شدن اثر ثابت جاذبه زمین می‌شود.

چرخش شانه به عقب. این تمرین به شل کردن شانه‌ها و قسمت فوقانی ستون فقرات کمک می‌کند. هر دو شانه را همزمان بالا برده و به آهستگی آنها را به سمت عقب بچرخانید. این حرکت را در سه ست ۱۰ تایی انجام دهید یا تا زمانی که شانه‌های شما آرام و شل شود.

فشار به شانه‌ها. همه چیز از نام این حرکت هویداست. به پهلو به طوری که بازوان شما آزاد است بنشینید. شانه‌ها را به سمت یکدیگر فشار دهید مثل اینکه بخواهید یک گردو را در بین تیغه‌های شانه خود بشکنید. این حرکت را حداقل ۲۰ مرتبه انجام دهید

انقباض گردن. با سینه‌ای بالا و بیرون داده بنشینید. سپس چانه خود بدون اینکه آن را خم کنید منقبض نمایید.

وضعیت سر به جلو. شکل صحیح حرکت چانه به پایین با حرکات افقی شدید سر انجام دهید. تصور کنید که یک میله آهنی به بالای سر شما وصل شده است و اجازه نمی‌دهد که شما سرتان را به سمت بالا یا پایین خم کنید. در مرحله بعد، سر خود را به عقب برگردانید.

خم کردن پشت به سمت عقب. در حالی که ایستاده‌اید دستان خود را پشت خود قرار داده و به آرامی پشت خود را به سمت عقب تا هر جایی که می‌توانید خم کنید. وقتی که به آخرین حد توان خود در خم شدن رسیدید به آرامی به حالت طبیعی ایستاده خود بر گردید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *