کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر: علت، علائم و درمان

kesh

اکثر مردم در طول عمر خود کمردرد را تجربه کرده‌اند. برخی از بیماران از کمردرد وحشت دارند به خصوص وقتی درد حاد یا شدید باشد. شایع‌ترین دلیل کمردرد به علت رگ به رگ شدن کمر یا کشیدگی آن است؛ با این حال درد می‌تواند بسیار شدید و حاد باشد که علت آن ممکن است شکستگی مهره، اختلال دیسک و یا وجود تومور باشد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر، عارضه‌ی بسیار رایجی است که طب فیزیکی و توانبخشی می‌تواند به شما کمک کند تا از این وضعیت دردناک بهبود یابید. طب فیزیکی و توانبخشی همچنین به بیماران آموزش می‌دهد که چگونه از وارد آمدن صدمه در آینده جلوگیری کنند. بنابراین هر بیماری آموزش‌هایی تحت عنوان ابزارهای پیشگیری دریافت خواهد کرد؛ از جمله طرز صحیح قرارگیری بدن و مکانیک‌های سالم بدن (ورزش‌های بدنی که هدف آن‌ها بهسازی هماهنگی عضلات و طرز ایستادن و… است). در واقع طب فیزیکی و توانبخشی می‌توانند به شما کمک کنند که کمرتان همیشه سالم باقی بماند!

لازم است به یاد داشته باشید که شما نباید فرض کنید تمامی موارد درد پایین کمر به سادگی رگ به رگ شدن یا کشیدگی است. اگر علائم شما همچنان باقی ماند و با درد شدید، اختلال در کارکرد روده و یا مثانه و ضعف بیش از حد اندام یا بی‌حسی همراه بود، در اسرع وقت نزد یک پزشک متخصص بروید.

متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر رئیس‌السادات می‌توانند با انواع روش‌های فیزیوتراپی، مانند ورزش درمانی، طب سوزنی، ماساژ درمانی، الکتروتراپی و اولتراسوندتراپی به رفع مشکل گرفتگی کمر شما کمک نمایند. جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌های  ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۶ – ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۸ تماس حاصل فرمایید.[/alert]

ستون فقرات چگونه به جلوگیری از رگ به رگ شدن و کشیدگی کمک می‌کند؟


kesh1

ستون فقرات شامل مهره‌ها (استخوان‌ها)، دیسک‌ها (پدهای غضروفی یا ضربه‌گیرها)، نخاع، ریشه‌های عصبی (سیستم عصبی) و رگ‌های خونی (تغذیه‌کننده) است. رباط‌ها استخوان‌ها را به هم پیوند می‌دهند و تاندون‌ها عضلات را به استخوان‌ها و دیسک‌ها متصل می‌کنند. رباط‌ها، عضلات و تاندون‌ها با همکاری یکدیگر نیروهای خارجی که در حین حرکت کردن به ستون فقرات وارد می‌شوند (مانند خم شدن به سمت جلو و بلند کردن اجسام) را کنترل می‌کنند.

رگ به رگ شدن و یا کشیدگی کمر چگونه رخ می‌دهد؟


kesh2

برای متوجه شدن چگونگی رگ به رگ شدن کمر، در نظر بگیرید چه اتفاقی می‌افتد وقتی کسی چیز سنگینی را بلند می‌کند. در ابتدا عضلات به کار گرفته می‌شوند تا بار وارده را تحمل کنند. هنگامی که بار یا نیرو از توانایی مقابله عضلات بیشتر شد، نیرو با رباط‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. وقتی رباطی فراتر از حد قدرتش تحت فشار قرار گیرد، ممکن است پاره شود.

وقتی رباط‌ها، عضلات، تاندون‌ها و یا ترکیبی از آن‌ها بیش از حد کشیده و یا پاره شوند، بافت محلی آن ناحیه متورم می‌شود. تورم باعث درد، حساسیت به لمس و خشکی و سفتی می‌شود. تورم با محدود کردن توانایی حرکت، کمر آسیب‌دیده را محافظت می‌کند؛ درست مانند یک پای شکسته یا آتل‌بندی شده.

انواع رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر


دو نوع رایج از رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر وجود دارد:

  • رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله: زمانی رخ می‌دهد که عضله بیش از حد کشیده و یا پاره شود که این منجر به آسیب دیدن فیبرهای عضلانی می‌شود (به این نوع عضله کشیده شده نیز می‌گویند).
  • رگ به رگ شدن یا کشیدگی کمر: زمانی رخ می‌دهد که رباط‌ها بیش از حد کشیده و یا پاره می‌شوند. رباط‌ها بافت‌های فیبروزی بسیار سفت و سختی هستند که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند.

علائم رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر


kseh3

علائم کشیدگی کمر عبارتند از:

  • درد شدید و تیزی در کمر: درد معمولاً در پایین کمر متمرکز است؛ به این معنی که مانند درد سیاتیک  به پاها گسترش نمی‌یابد.
  • احساس درد و ناراحتی در هنگام حرکت کردن
  • دردی که معمولاً به صورت ناگهانی می‌آید.
  • ممکن است درد با اسپاسم یا گرفتگی‌های عضلات کمر همراه باشد.
  • تورم، گرفتگی و خشکی در کمر

ممکن است درد اولیه آنقدر شدید باشد که بیمار فکر کند که کمرش شکسته است. در این مرحله، بسیاری از بیماران نزد پزشک می‌روند.

علل رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر


kesh4

رگ به رگ شدن و کشیدگی اغلب ناشی از انجام حرکات فیزیکی روی کمر است. بلند کردن اجسام بسیار سنگین، افتادن ناگهانی، تصادف با ماشین و یا ورزش‌ها می‌توانند باعث شوند بافت نرم (رباط‌ها، عضلات و تاندون‌ها) بیش از حد تحت کشش قرار گیرند.

صدمات وارده به بافت نرم

  • رگ به رگ شدن و کشیدگی نمونه‌ای از صدماتی هستند که بافت‌های نرم ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • رگ به رگ شدن رباط‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • کشیدگی؛ عضلات، تاندون‌ها و یا ترکیبی از این دو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نقش ساختارهای حمایتی

رباط‌ها باندهای فیبروزی قوی و انعطاف‌پذیری هستند. اگر چه رباط‌ها نسبت به کشیدگی مقاوم هستند، اما امکان برخی از حرکات آزاد را فراهم می‌کنند.

عضله از رشته‌های بافتی و منفردی تشکیل شده است. هنگامی که عضلات کمر با نیروهای خارجی بیش از حد مواجه می‌شوند، رشته‌های منفردی از آن‌ها می‌توانند کشیده و یا پاره شوند در حالی که سایر رشته‌ها از آسیب در امان هستند.

تشخیص رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر


تشخیص عامل درد کمر در مواردی که درد شدید باشد، چالشی دشوار است و اغلب با بررسی تاریخچه پزشکی و معاینه فرد بهتر قابل ‌تشخیص است تا با کمک تست‌های تصویربرداری. موارد کشیدگی رباط‌ها و یا رگ به رگ شدن عضلات، نمونه‌ای خوبی از وضعیت‌هایی است که توسط ام آر آی یا سایر روش‌های تصویربرداری نشان داده نمی‌شوند. بنابراین در صورت عدم وجود یافته‌های نورولوژیک یا درد مداوم طولانی‌تر از یک ماه، ارزیابی‌های رادیوگرافی به ندرت سودمند واقع می‌شوند.

درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر


درمان معمولاً شامل دو نوع است؛ داروهایی است که برای تسکین درد و اسپاسم‌های عضلانی به کار برده می‌شوند و شرکت در برنامه‌های فیزیوتراپی.

اعمال سرما یا گرما

سرما و گرما درمانی برای آسیب‌های مختلف مفید است؛ همچنین می‌تواند برای رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر بسیار سودمند باشد. اعمال گرما برای کمردرد به باز کردن رگ‌های خونی کمک می‌کند، که این کار جریان خون و در نتیجه اکسیژن‌رسانی و تغذیه‌رسانی به مفاصل، عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و… را افزایش می‌دهد.

استفاده از بریس‌های مخصوص کمر

بریس‌ها می‌توانند برای ناحیه‌ی کمر راحتی، حفاظت و ثبات ارائه دهند. بریس‌ها به میزان زیادی از درد عضلات کمر می‌کاهند زیرا آنها شما را قادر می‌سازند تا مقدار فشاری که به کمر خود اعمال می‌کنید را کنترل کنید.

دارو

داروهای مورد استفاده ممکن است شامل داروهای ضدالتهابی، شل کننده‌های عضلانی و داروهای مخدر یا غیرمخدر برای تسکین درد باشند. داروهای مخدر تنها در مواقعی تجویز می‌شوند که درد بسیار حاد است یا داروهای غیرمخدر درد را تسکین نمی‌دهند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی روشی است که ورزش درمانی و درمان با دست را با هم ترکیب می‌کند.

ورزش درمانی

برنامه‌های ورزش درمانی  به آرامی شروع می‌شوند تا بیمار با حرکات کششی و تقویتی کمر آشنا شود. معمولاً یک برنامه ورزشی به بیمار داده می‌شود تا او به طور منظم در خانه ورزش کند. قوی و چابک کردن ستون فقرات، گامی به سوی پیشگیری از وارد آمدن آسیب در آینده است.

kesh5

درمان دستی

درمان دستی التهاب، گرفتگی عضلات  و درد را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، درمان‌های دستی جریان خون محل آسیب‌دیده را افزایش می‌دهند و روند بهبودی را تسهیل می‌کنند. نمونه‌هایی از این درمان‌ها عبارتند از: اولتراسوند، ماساژ، طب سوزنی، اعمال گرما یا سرما و تحریک الکتریکی یا TENS.

روش‌های طبی مکمل

طب سوزنی و بیوفیدبک انواع رایجی از درمان‌های این گروه هستند که ممکن است توسط پزشک توصیه شوند.

جلوگیری از رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر


پیشگیری در قالب طرز صحیح قرارگیری بدن و مکانیک‌های سالم بدن، ضروری است. بیمار در طول فیزیوتراپی یاد می‌گیرد چطور با یک حالت مناسب حرکت کند تا از کمر خود محافظت کند. فیزیوتراپیست ورزش‌های بدنی به بیمار آموزش می‌دهد که هدف آنها بهسازی هماهنگی عضلات و طرز ایستادن و… است؛ بیمار در حین انجام فعالیت‌های روزانه‌ی خود از این آموزش‌ها بهره می‌برد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *