طب سوزنی برای درمان بیماری های اسکلتی عضلانی و لاغری

teb

طب سوزنی یک روش درمانی است که در آن پزشکان نقاط خاص بر روی بدن را تحریک می‌نمایند. اغلب این کار توسط قرار دادن سوزن‌های نازک بر روی پوست انجام می‌شود. این روش بخش کلیدی ” طب سنتی چینی” محسوب می‌شود. طب سوزنی، اغلب برای درمان و تسکین دردها استفاده می‌شود. طب سنتی چینی، طب سوزنی را روشی می‌داند که “جریان انرژی” و یا “نیروی حیات”( که به آن”چی” گفته می‌شود) را به تعادل می‌رساند. پزشکان چینی بر این باور بودند که این انرژی از طریق مسیرهایی (کانال‌های انرژی) در بدن شما به گردش در می‌آید. پزشکان طب سوزنی معتقدند که جریان انرژی با قرار دادن سوزن در نقاط خاصی از این کانال‌های انرژی، دوباره به تعادل خواهد رسید.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

متخصصان ما در کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتر رئیس‌السادات، با استفاده از طب سوزنی به درمان بسیاری از مشکلات عضلانی اسکلتی از جمله کمردرد، گردن درد، و دیگر اختلالات می‌پردازند. متخصصان ما بر درمان علت ریشه‌ای آسیب‌دیدگی‌ها متمرکز خواهند شد. شرایطی مانند سیاتیک، بورسیت، التهاب تاندون و غیره، می‌تواند نشانه‌ای از نامتعادل شدن بدن باشد. هدف ما این است که دوباره سیستم بدن شما را به تعادل رسانده و از عود مجدد آسیب‌دیدگی‌ها پس از پایان درمان‌های طب فیزیکی، جلوگیری به عمل آوریم. جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌های ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۶ – ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۸ در تماس باشید.[/alert]

طب سوزنی چگونه عمل می‌کند؟


 طب سوزنی از طریق تحریک نقاط خاصی از بدن که معمولاً تحت عنوان “نقاط طب سوزنی” شناخته می‌شوند، عملکردهای بدن را بهبود بخشیده و باعث تحریک طبیعی روندهای ترمیمی بدن می‌شود.

  • رایج‌ترین روش مورد استفاده برای تحریک نقاط طب سوزنی، قرار دادن سوزن‌های استریل در داخل پوست است.
  • فشار، گرما، یا تحریک الکتریکی نیز ممکن است برای افزایش اثر درمان بکار گرفته شود.
  • سایر روش‌های تحریک نقاط طب سوزنی کمر درد عبارت‌اند از: ماساژ دستی، فتیله‌گذاری یا گرما درمانی، بادکش، حجامت و استفاده از داروهای گیاهی موضعی و مرهم‌ها.

طب سنتی چینی بر اساس یک فلسفه باستانی معتقد است، جهان و بدن بر پایه دو نیروی متضاد تشکیل شده است؛ یعنی ” یین ” و ” یانگ “. هنگامی که این نیروها در تعادل باشند، بدن سالم خواهد بود. انرژی، یا همان “چی” در امتداد مسیرهای خاص در سراسر بدن جریان دارد، به این مسیرها، “کانال‌های انرژی” گفته می‌شود. جریان باثبات انرژی، نیروهای یین و یانگ را متعادل نگه می‌دارد. اگر این جریان انرژی مسدود شود، مانند گیرکردن آب در پشت سد، ممکن است اختلالاتی همچون: درد، عدم عملکرد مناسب اندام‌ها و یا بیماری‌ها بروز نمایند. طب سوزنی می‌تواند انرژی مسدود شده در بدن را آزاد کرده و عملکردهای طبیعی بدن را تحریک نماید. طب سوزنی از طریق سیستم‌های مختلف فیزیولوژیکی، فرایندهای ترمیمی بدن را فعال می‌سازد.

teb1

چه بیماری‌هایی با  طب سوزنی درمان می‌شود؟


 مطالعات بالینی نشان داده است که طب سوزنی می‌تواند در درمان یا کاهش علائم بیماری‌های زیر مفید باشد:

teb2

فواید و خطرات طب سوزنی چیست؟


همه درمان‌ها مزایا و خطرات خود را دارند. فواید احتمالی طب سوزنی عبارتند از:

  • هنگامی که به ‌درستی انجام شود، بی‌خطر است.
  • عوارض جانبی بسیار کمی در خصوص آن وجود دارد.
  • به ‌عنوان یک درمان ترکیبی، بسیار مؤثر است.
  • این روش در کنترل برخی از انواع دردها مؤثر است.
  • ممکن است برای بیمارانی که به داروهای ضد درد پاسخ نمی‌دهند، در نظر گرفته شود.
  • جایگزین مناسبی برای بیمارانی است که نمی‌خواهند از داروهای مسکن استفاده نمایند.

خطرات احتمالی طب سوزنی:

  • در صورتی‌که بیمار دچار اختلال خونریزی باشد این روش برای او مناسب نیست.
  • اگر بیمار داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کند، این روش می‌تواند برای او خطر داشته باشد.
  • ممکن است در محل درج سوزن‌ها، خونریزی، کبودی و درد ایجاد شود.
  • ممکن است سوزن شکسته شود و به ارگان‌ها آسیب بزند (بسیار نادر است).
  • سوزن غیر استریل می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود.
  • هنگامی که عمیقاً در قفسه سینه یا پشت قرار داده شود، خطر روی هم خوابیدن ریه‌ها وجود دارد. (بسیار نادر است)

teb3

قبل از شروع طب سوزنی


هر کسی که طب سوزنی را انجام می‌دهد، سبک منحصر به‌فرد خود را دارد. اغلب افراد در طب سوزنی از ترکیبی از تکنیک‌های شرقی و غربی استفاده می‌کنند. برای تعیین بهترین نوع درمان طب سوزنی برای شما، ممکن است پزشک در مورد نشانه‌ها، رفتار و شیوه زندگی شما سؤالاتی بپرسد.

همچنین ممکن است او با دقت موارد زیر را معاینه نماید:

  • قسمت‌هایی از بدن که دردناک هستند.
  • شکل، پوشش و رنگ زبان
  • رنگ صورت
  • قدرت، ریتم و کیفیت نبض در مچ دست

این ارزیابی اولیه ممکن است تا ۶۰ دقیقه طول بکشد. جلسات بعدی درمان معمولاً حدود نیم ساعت طول خواهد کشید. طرح درمان برای یک عارضه عموماً شامل یک یا دو جلسه درمانی در هفته می‌شود. تعداد جلسات درمان به بیماری و شدت آن بستگی دارد، اما معمولاً شش تا هشت جلسه درمانی در نظر گرفته می‌شود.

teb4

فرایند طب سوزنی


نقاط طب سوزنی در تمام مناطق بدن گسترده شده‌اند. گاهی اوقات نقاط متناسب برای درمان شما، دورتر از ناحیه آسیب‌دیده قرار دارند. به‌ طور کلی متخصص طب سوزنی در جلسه مشاوره، نقاط لازم برای درمان را به شما گوش زد خواهد نمود، همچنین اگر لازم باشد لباس شما درآورده شود به شما گفته خواهد شد، در صورتی ‌که نیاز برای راحتی شما، لباس مخصوص، حوله و یا پوشش‌های لازم فراهم می‌گردد. شما بر روی یک ‌تخت مخصوص درمان دراز خواهید کشید و پس ‌از آن درمان آغاز خواهد شد:

  • وارد کردن سوزن‌ها: سوزن‌های طب سوزنی بسیار نازک هستند، بنابراین معمولاً درج آن‌ها در پوست باعث ناراحتی خفیفی می‌شود. یک جلسه درمانی، معمولاً بین ۵ تا ۲۰ سوزن استفاده می‌شود. ممکن است زمانی که یک سوزن به عمق صحیح خود برسد، درد خفیفی را حس نمایید.
  • دست‌کاری سوزن‌ها: ممکن است پزشک شما پس از قرار دادن سوزن‌ها، به‌ آرامی آن‌ها را حرکت و یا چرخش دهد و یا ممکن است از حرارت و یا پالس‌های الکتریکی خفیف استفاده نماید.
  • خارج کردن سوزن‌ها: در اغلب موارد، سوزن برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در محل موردنظر باقی می‌ماند، در این مدت شما دراز کشیده و در حال استراحت خواهید بود. معمولاً هنگام خارج کردن سوزن‌ها ناراحتی خاصی برای بیمار به وجود نخواهد آمد.

teb5

پس از طب سوزنی


 به برخی افراد پس از درمان طب سوزنی، حس آرامش دست خواهد داد و برخی دیگر نیز احساس می‌کنند انرژی آن‌ها افزایش ‌یافته است. اما طب سوزنی در همه افراد پاسخ نمی‌دهد.  اگر در عرض چند هفته، نشانه‌های شما شروع به بهبودی نکردند، احتمالاً طب سوزنی برای شما مناسب نیست.

نتیجه درمان طب سوزنی


گاهی اوقات اندازه‌گیری نتیجه طب سوزنی مشکل است، اما بسیاری از افراد، این شیوه درمانی را به ‌عنوان وسیله‌ای برای کنترل انواع شرایط دردناک، مفید می‌دانند. با این ‌حال مطالعات متعدد نشان داده است، برخی از انواع طب سوزنی شبیه‌سازی‌شده، همانند طب سوزنی واقعی می‌توانند مؤثر باشند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی، در افرادی که انتظار بهبودی از این روش را دارند، مؤثرتر عمل می‌کند. اگر شما دچار شرایط دردناکی هستید، از آنجا که عوارض جانبی طب سوزنی بسیار ناچیز است، در کنار روش‌های درمانی مرسوم، طب سوزنی ارزش امتحان کردن را دارد.

به چند جلسه درمانی نیازمند خواهم بود؟


تکرار و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. برخی افراد پس از جلسه اول بهبودی قابل‌ توجهی را تجربه می‌کنند. برای شرایط پیچیده و یا بیماری‌های مزمن، یک تا دو جلسه درمانی در هفته، به مدت چند ماه ممکن است توصیه شود. معمولاً برای مشکلات حاد، به جلسات درمانی کمتری نیاز است. معمولاً هشت تا ده جلسه درمانی می‌تواند کافی باشد. طرح درمان که بر اساس شرایط فردی طرح‌ریزی می‌شود و تعداد جلسات احتمالی مورد نیاز، در طول جلسه مشاوره مورد بحث قرار می‌گیرد.

 هزینه طب سوزنی چقدر است؟


طب سوزنی توسط برخی از بیمه‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرد، اما همه بیمه‌ها از آن حمایت نمی‌کنند. اگر بیمه شما طب سوزنی را تحت پوشش قرار بدهد، در مرکز ما سهم بیمه کسر خواهد شد و شما تنها سهم خود را خواهید پرداخت. اگر بیمه شما طب سوزنی را پوشش ندهد، شما می‌توانید با هزینه خود، از خدمات طب سوزنی بهره‌مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *