درمان و علت آرتروز و ساییدگی مفصل شانه چیست؟

17

آرتروز شانه یک بیماری است که در آن پوشش غضروف نرم محافظ روی انتهای استخوان که در واقع مفصل شانه هست، ساییده شده است. ساییدگی در مفصل شانه در مقایسه با مفاصل ران، زانو و دست شیوع کمتری دارد. با این حال علائم این بیماری می‌تواند بسیار ناتوان‌کننده باشد و روی عملکرد بازو تأثیر بگذارد و باعث درد شدید شود.[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

خدمات توان‌بخشی در کلینیک دکتر رئیس السادات به صورت اختصاصی برای هر فرد ارائه می‌شود که امکان صرف زمان کافی و نظارت بر پیشرفت آرتروز شانه هر فرد و در نتیجه کمک به بهبود سریع‌تر آن را فراهم می‌کند. تجربه بالای متخصصین کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی در درمان موارد بسیار آرتروز شانه، بهترین نتایج ترمیمی و درمانی را برای آرتروز شانه شما به همراه خواهد داشت.

[/alert]

علائم آرتروز شانه


از علائم آن تشدید درد است. درد غالباً در شب، هنگام خواب و همچنین زمانی که شانه در حال حرکت است احساس می‌شود. با سفت شدن و کاهش توانایی در میزان حرکت شانه، اغلب توانایی استفاده از شانه به طور مؤثر، در طول زمان کمتر می‌شود.

علل آرتروز شانه


 برخی از بیماری‌ها وجود دارند که می‌توانند روی شانه تأثیر بگذارند.

استئوآرتریت. رایج‌ترین شکل آرتروز است، استئوآرتریت یک بیماری مزمن است که با تخریب غضروف انتهای استخوان‌ها یعنی جایی که استخوان‌ها به شکل مفصل به هم می‌رسند، مشخص می‌شود. این تخریب باعث سایش استخوان‌ها روی هم می‌شود که باعث سفتی، درد و کاهش حرکت در مفصل می‌شود. درگیری استخوانی، می‌تواند در اطراف مفصل ایجاد می‌شود. در شانه، آرتروز اغلب پس از یک آسیب رخ می‌دهد.

روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید). روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) یک بیماری التهابی مزمن در مفاصل است و هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن – که به طور معمول ما را از عفونت محافظت می‌کند- به اشتباه به سینوویوم که یک غشا نازک است که مفاصل را به هم وصل می‌کند، حمله می‌کند. درنتیجه می‌تواند آسیب مفاصل، درد، تورم، التهاب، از دست دادن عملکرد و ناتوانی را به همراه داشته باشد. آرتریت روماتوئید به‌صورت متقارن است. این بدان معناست که اگر یک شانه تحت تأثیر قرار بگیرد، به احتمال زیاد شانه دیگر نیز درگیر خواهد شد.

آرتروز نوجوانان. آرتریت نوجوانان نامی است که برای توصیف آرتریت زمانی که قبل از سن ۱۶ سالگی آغاز می‌شود، در نظر گرفته شده است. انواع مختلفی از آرتریت نوجوانان وجود دارد که می‌تواند باعث درد، تورم و به طور بالقوه تخریب شانه شود.

نقرس. نقرس شکلی از آرتروز است که زمانی که با افزایش اسید اوریک که یک ماده زائد در گردش خون بدن است، رخ می‌دهد. به عنوان بلورهای اوره، مونوسدیم سوزنی شکل در بسیاری از بافت‌های بدن از جمله مفاصل رسوب می‌کند. برای بسیاری از مردم، اولین علامت بیماری نقرس درد سخت و تورم در انگشت شست پا – اغلب پس از یک آسیب، مانند بیماری یا آسیب‌دیدگی رخ می‌دهد. حملات بعدی ممکن است در مفاصل دیگر، به طور معمول پا، مچ پا، دست، مچ دست، آرنج و زانو رخ دهد. این بیماری در مفاصل شانه کمتر شایع است، اما امکان رخ دادن آن وجود دارد.

بیماری ته‌نشین شدن کریستال پیرو فسفات کلسیم درون و اطراف مفاصل و کم آب شدن بدن (شبه نقرس). بیماری شبه نقرس، مانند نقرس، وقتی رخ می‌دهد که کریستال‌ها در میان مفاصل رسوب می‌کنند؛ اما در شبه نقرس کریستال‌ها از یک نمک به نام دی هیدرات پیرو فسفات کلسیم تشکیل شده‌اند. اگرچه شبه نقرس عمدتاً در افراد مسن رخ می‌دهد، اما ممکن است افراد جوان را هم تحت تأثیر قرار دهد، به‌خصوص اگر آن‌ها مشکلات سلامتی دیگری هم داشته باشند. شبه نقرس هم مانند نقرس می‌تواند درد شدید و تورم که اغلب در طول شب به سراغ بیمار می‌آید، به همراه داشته باشد. شبه نقرس اغلب زانو، مچ دست و مفصل شانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آرتروز واکنشی. آرتریت واکنشی شکل مزمن آرتروز است که اغلب به دنبال عفونت تناسلی، ادراری یا دستگاه گوارش رخ می‌دهد است. ویژگی‌های آرتریت واکنشی شامل التهاب و تورم مفاصل، چشم‌ها و ساختارهای دستگاه گوارش و یا دستگاه ادراری تناسلی، مانند روده، کلیه یا مثانه می‌شود. اگر چه مچ پا، زانو و مفاصل پا، اغلب اولین مفاصل آسیب‌دیده از آرتریت واکنشی هستند، اما این بیماری می‌تواند شانه را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

لوپوس. لوپوس یک بیماری مزمن خود ایمن است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی تشکیل می‌دهد که به بافت‌های سالم، از جمله مفاصل، پوست، قلب، ریه‌ها و کلیه‌ها حمله می‌کند. مفاصل دورتر از بدن، مانند مفاصل دست و پا معمولاً بیشتر توسط لوپوس تحت تأثیر قرار می‌گیرند. با این حال، التهاب ماهیچه‌ای که اغلب با بیماری لوپوس همراه هست، معمولاً شانه و همچنین عضلات گردن، لگن، ران و بازوها را دربر می‌گیرد.

آرتریت عفونی. به این بیماری آرتریت سپتیک نیز گفته می‌شود؛ آرتریت عفونی اشاره به آرتریتی دارد که با یک عفونت در مفصل ایجاد می‌شود. آرتریت عفونی اغلب توسط باکتری‌هایی که از طریق جریان خون در میان مفصل پخش می‌شوند، ایجاد می‌شود. گاهی اوقات هم توسط ویروس‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌شود. آرتریت عفونی می‌تواند شانه را تحت تأثیر قرار دهد. در صورت عدم درمان، این عفونت می‌تواند به تخریب مفصل منجر شود.

پلی میوزیت. پلی میوزیت، به معنی التهاب بسیاری از عضلات، یکی از گروه اختلالات است که با التهاب و ضعف عضلات همراه است. علامت اصلی پلی میوزیت ضعف متقارن عضلات بزرگ نزدیک به تنه است. در ابتدا، باسن، ران و شانه را مبتلا می‌سازد. عضلات شانه و کمربند لگنی به‌شدت تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. ضعف ممکن است بلند کردن اجسام سنگین و یا حتی بلند کردن بازو برای شانه زدن موها و یا برای پوشیدن یک کت را برای بیمار مشکل و سخت کند.

درماتومیوزیت. درماتومیوزیت مانند پلی میوزیت، یک بیماری التهابی عضلات است. با این حال، درماتومیوزیت تا حدودی شدیدتر است و روی کودکان و بزرگ‌سالان تأثیر می‌گذارد. علاوه بر علائم و نشانه‌های پلی میوزیت، ازجمله درد و ضعف عضلات اطراف شانه‌ها و لگن، علائم درماتومیوزیت نیز شامل خارش تکه‌تکه پوست، تغییر رنگ متمایل به رنگ ارغوانی پلک، تورم اطراف چشم، تغییرات اطراف ناخن و رسوب کلسیم در شانه‌ها، لگن، باسن، ساق و ران، است که ممکن است منجر به محدود شدن حرکت شود.

پلی‌میالژی‌ روماتیکا یا آرتریت‌ گیجگاهی (آرتریت سلول غول‌آسا؛ آرتریت جمجمه). پلی میالژی روماتیکا یک اختلال روماتیسمی است که با درد و سفتی در گردن، شانه‌ها و باسن مشخص می‌شود. این حالت معمولاً به‌تدریج توسعه می‌یابد اما ممکن است به طور ناگهانی نیز به وجود آید. این بیماری در افراد کمتر از ۵۰ سال نادر است، اما با افزایش سن رایج‌تر می‌شود. این بیماری اغلب خودش را در طول زمان برطرف می‌کند.

استئونکروز یا مرگ استخوانی. این بیماری، نکروز آواسکولار، نکروز آسپتیک یا نکروز ایسکمیک نیز نامیده می‌شود. استئونکروز یک بیماری است که در آن کاهش موقت یا دائم جریان خون به استخوان باعث می‌شود که استخوان به مرگ و درنهایت شکستگی یا فروریختگی دچار شود. این اغلب در استخوان نزدیک به مفصل رخ می‌دهد که باعث از بین رفتن سطح مفصل می‌شود. این بیماری بیشتر در بالای استخوان ران (فمور) پیش می‌آید. نواحی دیگر در این بیماری عبارت‌اند از بازوها، زانوها، شانه و مچ پا.

بیماری لایم. بیماری لایم یک بیماری عفونی است و به‌وسیله نیش کنه گوزن آلوده به باکتری بورلیا بورگدورفری به وجود می‌آید. اولین علائم این بیماری اغلب جوش‌هایی به شکل چشم گاو و علائم شبه آنفولانزا هست. اگر بیماری لایم زود درمان نشود، علائم بیماری ممکن است منجر به اختلال در قلب، سیستم عصبی و مفاصل، ازجمله شانه شود.

بیماری‌های دیگر. گاهی اوقات درد در شانه‌ها ممکن است به عوامل خارج از مفصل مربوط باشد. علل درد شانه مثل سنگ کیسه صفرا، آبسه کبد، آنژین یا حمله قلبی و یا حتی یک بارداری نابجا متفاوت است. اگر شما یک درد غیرمعمول در شانه خود احساس کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را پیدا کند.

درمان


آرتروز یک بیماری مزمن (طولانی‌مدت) است. هیچ درمانی برای بهبود کامل آرتروز وجود ندارد، اما درمان‌های متفاوتی برای مدیریت علائم این بیماری در دسترس هستند. مدیریت طولانی‌مدت این بیماری شامل موارد زیر است:

  • نشانه‌های مدیریت، مانند درد، سفتی و تورم
  • بهبود تحرک مفاصل و انعطاف‌پذیری
  • حفظ وزن مناسب
  • ورزش کافی

فعالیت فیزیکی

یکی از مفیدترین راه‌هایی که برای مدیریت استئوآرتریت یا آرتروز مفاصل یا ساییدگی مفاصل انجام می‌گیرد، فعالیت فیزیکی و حرکت است. زمانی که مفاصل صدمه دیده باشد -در حالی که ممکن است فکر کردن به ورزش هم سخت باشد- فعالیت و حرکات فیزیکی نقش مهمی در درمان دارد. مطالعات نشان می‌دهد که با انجام فعالیت‌های ساده مانند پیاده‌روی در اطراف محله و یا انجام یک کار سرگرم‌کننده و یا کلاس ورزش آسان می‌توانید به کاهش درد و کمک به حفظ (و یا رسیدن به) وزن سالم کمک کنید.

تمرینات

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورزش عضلات شانه، کلیک کنید.

تمرینات تقویتی

تمرینات تقویت عضلات اطراف مفاصل شانه که تحت تأثیر OA یا آرتروز مفاصل قرار گرفتند، با کاهش بار بر روی آن مفاصل و کاهش درد همراه خواهد بود. محدوده حرکتی ورزش به حفظ و بهبود انعطاف‌پذیری مفاصل و کاهش سفتی آن‌ها کمک می‌کند. ورزش‌های هوازی به بهبود سطح استقامت و انرژی و همچنین کاهش وزن اضافی کمک می‌کند.

کشش

کشش آهسته و آرام مفاصل شانه ممکن است انعطاف‌پذیری را بهبود بخشد و سفتی و درد را کاهش دهد. ورزش‌هایی از قبیل یوگا و تای چی راه‌های خوبی برای مدیریت سفتی عضلات و مفاصل است.

دارو

داروهای پزشکی مثل قرص، شربت، کرم یا لوسیون برای آرتروز شانه استفاده می‌شوند و یا آن‌ها را به مفصل شانه تزریق می‌کنند. این داروها عبارت‌اند از:

مسکن یا ضد درد

این داروها مسکن درد هستند و شامل استامینوفن، مخدرها (مواد مخدر) و یک مخدر غیرمعمول به نام ترامادول هستند و بدون نسخه و یا با نسخه پزشک در دسترس هستند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

این داروها معروف‌ترین داروهایی هستند که برای کاهش التهاب و درد مرتبط با آن استفاده می‌شود. NSAID ها شامل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و سلکوکسیب هستند. آن‌ها بدون نسخه و یا با نسخه پزشک در دسترس هستند.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها، داروهای ضدالتهابی قوی هستند. آن‌ها از طریق دهان استفاده می‌شوند و یا به‌طور مستقیم به مفصل شانه تزریق می‌شوند.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک به طور طبیعی در مایع مفصلی وجود دارد و نقش یک کمک‌فنر و روان کننده را بر عهده دارد. با این حال، به نظر می‌رسد این اسید در افراد مبتلا به آرتروز از بین می‌رود.

درمان فیزیکی و حرفه‌ای

درمانگران فیزیکی و حرفه‌ای می‌توانند طیف وسیعی از گزینه‌های درمانی برای کنترل درد از جمله موارد زیر را ارائه کنند:

  • راه‌های استفاده درست از مفاصل
  • درمان گرم و سرد
  • طیف وسیعی از تمرینات حرکتی و انعطاف‌پذیری
  • دستگاه‌های کمکی

دستگاه‌های کمکی

دستگاه‌های کمکی می‌توانند با کار و عمل و تحرک به درمان آرتروز شانه کمک کنند. این دستگاه‌ها عبارت‌اند از اقلامی مانند تراشه‌ها یا ابزارهای مفید، مانند درب بازکن شیشه، پاشنه‌کش دسته‌بلند.

درمان‌های طبیعی و جایگزین

بسیاری از مردم مبتلا به OA یا آرتروز شانه برای مقابله علائم بیماری خود و به طور کلی بهبود خود، از درمان‌های طبیعی و یا جایگزین استفاده می‌کنند. این درمان‌ها عبارت‌اند از مکمل‌های تغذیه، طب سوزنی یا طب فشاری، ماساژ، تکنیک‌های تمدد اعصاب یا ریلکسیشن یا ریلکس شدن و آب‌درمانی.

جراحی

جراحی مفصل شانه می‌تواند مفصل به‌شدت آسیب‌دیده را تعمیر (درمان یا بهبود) و یا جایگزین کند. زمانی که یک بیمار واجد شرایط جراح ارتوپدی به یک پزشک مراجعه می‌کند، پزشک این روش درمانی را برایش انجام می‌دهد.

نگرش مثبت

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که نگرش مثبت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و توانایی فرد برای تحمل درد را افزایش دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *