گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر: علت و درمان

1

اسپاسم کمر زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات به دلیل گرفتگی عضله کمر ، درد یا ضعف عضلانی ناشی از آسیب‌دیدگی دچار انقباضات عضلانی غیرعادی و غیرارادی شوند. اسپاسم معمولاً در نزدیکی نخاع یا در مجاورت ریشه‌های عصبی وارد شده به نخاع یا خارج شده از آن اتفاق می‌افتد.گرفتگی و خشکی عضلات کمر باعث ایجاد فشار و درد بر عصب‌ها می‌شود. در اینجا ما به دلایل و روش‌های درمان این عارضه می‌پردازیم.

شما برای درمان اسپاسم عضلات کمر به کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتر رئیس‌السادات مراجعه می‌کنید. اگر هنگام کشش، فشار و چرخش در قسمت پایین کمر خود احساس درد می‌کنید، به احتمال قوی از اسپاسم کمر رنج می‌برید. در صورتی که اسپاسم کمر ادامه یابد، فشار ناشی از آن باعث می‌شود که دیسک کمر پاره شده یا دران برآمدگی ایجاد شود. به همین دلیل اگر از اسپاسم کمر رنج می‌برید که با استراحت و گرم کردن یا استفاده از یخ روی آن پس از چند روز بهبود نمی‌یابد، باید به دنبال روش‌های درمانی مؤثر باشید.

متخصصین ما می‌توانند با روش‌های مختلف فیزیوتراپی، شامل الکتروتراپی، مگنت تراپی، شاک ویو تراپی، ماساژ تراپی، طب سوزنی و ورزش‌های مخصوص، به درمان درد ناشی از اسپاسم عضلات کمر شما کمک نمایند. جهت مشاوره یا رزرو نوبت، می‌توانید با ما از طریق شماره‌های  02122119946 - 02122119948 تماس حاصل فرمایید.

علائم دیگر اسپاسم عضلات کمر چیست؟


2

اسپاسم کمر ممکن است با علائم دیگری هم همراه باشد که ممکن است متناسب با بیماری‌ها، ناهنجاری‌ها و اختلالات زمینه‌ای متفاوت باشد. علائم این عارضه می‌تواند بقیه سیستم‌های بدن را هم در برگیرد. برخی علائم اسکلتی عضلانی همراه با اسپاسم کمر عبارتند از:

علائم نورولوژیک که همراه با اسپاسم کمر اتفاق می‌افتند عبارتند از:

دلایل اسپاسم کمر


اسپاسم عضلانی در افرادی که انرژی زیادی برای انجام برخی فعالیت‌ها به کار می‌برند اتفاق می‌افتد. برخی از شاخص ای فیزیکی که احتمال ابتلا به اسپاسم عضلانی در افراد را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • کم‌آبی بدن
  • گرفتگی تاندون‌ها که تا پشت پاها کشیده می‌شود.
  • کاهش سطح مواد معدنی خون
  • ضعف در عضلات شکم
  • ضعف در عضلات کمر

دلایل اصلی اسپاسم کمر

اسپاسم کمر می‌تواند علامت ابتلا به یک بیماری مهلک و تهدیدکننده حیات باشد که به انجام اقدامات فوری و اورژانسی نیاز دارد. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

درمان اسپاسم کمر


اسپاسم ایجاد شده به دلیل انجام فعالیت‌ها

در صورت بروز اسپاسم عضلانی باید کلیه فعالیت‌های خود را متوقف کنید. سعی کنید عضلات مبتلا را ماساژ دهید.

سرما درمانی

تورم به دلیل افزایش گردش جریان خون در محل آسیب‌دیده افزایش می‌یابد. استعمال یخ در ناحیه آسیب‌دیده به کاهش تورم و واکنش‌ها کمک می‌کند. استعمال یخ بلافاصله پس از گرفتگی عضلات می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

گرما درمانی

3

گرما درمانی مرطوب در بیشتر افراد مؤثرتر از گرما درمانی خشک است. گرما ابزاری برای آزاد کردن عضلات منقبض‌شده است. گرما درمانی فقط می‌تواند پس از سرما درمانی انجام شود. شما می‌توانید از یک حوله خیس شده به وسیله آب گرم یا پیچیده شده دور یک بطری گرم استفاده کنید.

بالا قرار دادن پاها

4

برای افراد مبتلا به اسپاسم عضلانی پیدا کردن وضعیتی که در آن درد کم شود، دشوار است. روش‌های زیر می‌تواند به این افراد کمک کند:

  • به پشت روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را روی یک ساپورت 90 درجه قرار دهید
  • به کمک یک بالشت پاهای خود را بالا نگه دارید
  • در هنگام نشستن، پاهای خود را روی یک چهارپایه کوچک قرار دهید
  • سعی کنید زانو را بالاتر از لگن قرار دهید.

تمرینات ورزشی شل کننده عضلات

اگر شما دچار درد باشید، ریلکس بودن واقعاً دشوار است؛ اما اثر انجام تمرینات شل کننده عضلات در کاهش درد به اثبات رسیده است. انحراف ذهن از درد به بیمار کمک می‌کند که بهتر نفس کشیده و از درد رها شود. در نهایت گرفتگی عضلات کمر کاهش می‌یابد.

داروها

5

اگر روش‌های خود مراقبتی بالا مؤثر واقع نشد باید با مشورت پزشک از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کنید تا به شما در رفع اسپاسم کمر کمک کند. با این که داروهایی مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن مفید هستند اما داروهای تجویزی می‌توانند درد را سریع‌تر برطرف سازند. اگر درد شدید بود باید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی قوی‌تر استفاده کنید.

کمربندهای طبی

6

استفاده کوتاه مدت از کمربندهای نرم می‌تواند به کاهش اسپاسم کمر با نگهداشتن بافت‌های ملتهب یا ثابت نگه داشتن ستون فقرات کمک کند. استفاده از کمربند طبی به کاهش درد کمک کرده و باعث می‌شد که اطراف قسمت آسیب‌دیده گرم مانده و مورد حفاظت قرار گیرد؛ اما نباید از این کمربندها طولانی مدت استفاده کرد و اجازه داد که این کمربندهای طبی کار عضلات را انجام دهند و در نهایت باعث تضعیف آنها شوند زیرا احتمال آسیب‌دیدگی عضلات در آینده بیشتر می‌شود.

درمان‌های فیزیکی

در هنگام انجام فیزیوتراپی، روش‌های مختلف درمانی مانند سرما درمانی و گرما درمانی، اولترا سوند، مگنت تراپی، شاک ویو تراپی، آب‌درمانی یا هیدروتراپی و ماساژ درمانی می‌توانند به کاهش درد و گرفتگی عضلات کمک کنند.

اولتراسوند تراپی

7

در اولترا سوند تراپی، یک ابزار دستی روی ناحیه دردناک کشیده شده و امواج صوتی با فرکانس بالا یا فرکانس پایین به عمق عضلات ارسال می‌شود، آنها را گرم کرده و گردش جریان خون را در ناحیه تحت درمان افزایش می‌دهد. همچنین تمرینات ارتوپدی و کششی برای تقویت و افزایش دامنه حرکتی تجویز می‌شود. در ضمن روش‌های ریلکسیشن و وضعیت صحیح بدنی به شما آموزش داده می‌شود.

ماساژ درمانی

8

در ماساژ درمانی، فشار و لرزش بر بافت نرم بدن مانند عضلات، بافت‌های همبند، تاندون‌ها، رباط‌ها و مفاصل اعمال می‌شود. به کار گیری فشار برای بافت‌های عمیق و ماساژهای سطحی در برخی از قسمت‌های بدن برای رفع گرفتگی عضلات، مدیریت درد، بهبود گردش جریان خون و کاهش فشار و تنش به کار برده می‌شود.

طب سوزنی

9

در طب سوزنی از سوزن‌های بسیار ریز از جنس استینلس استیل در مناطق خاصی از پوست که با ارگان‌ها یا ساختار آناتومیک عمیق خاصی در بدن مانند ستون فقرات در ارتباط هستند، استفاده می‌شود. با این که فرضیه تأثیر طب سوزنی در پزشکی مدرن به اثبات نرسیده است، یکی از مکاتب فکری این است که سوزن‌ها، عصب انتقال‌دهنده درد را سرکوب کرده و التهاب را کاهش می‌دهند، گردش جریان خون را افزایش می‌دهند و تنش‌های عضلانی را برطرف کرده و در نهایت باعث کاهش درد می‌شوند.

تحریک الکتریکی ترانس کاتنئوس عصب (TENS)

10

TENS با ارسال پالس‌های از بین برنده درد به تعداد زیادی از عصب‌های زیر پوست کار می‌کند. سیگنال‌ها از طریق الکترودهایی که به وسیله پچ به پوست چسبیده‌اند، ارسال می‌شوند. این پچ ها ممکن است روی کمر، شانه، زانوها یا در هر قسمت دیگری از بدن که دچار گرفتگی و اسپاسم یا درد شده باشد وصل شوند.

تمرینات ورزشی

11

برخی از تمرینات ورزشی که می‌توانند به کاهش اسپاسم کمر کمک کنند عبارتند از:

  • کمر خود را صاف کرده، در حالی که زانوهای شما بالاتر قرار گرفته است راه بروید. این تمرین برای کاهش گرفتگی و ناراحتی قسمت پایین کمر مؤثر است.
  • به راحتی می‌توانید با بالا کشیدن دست تا بالای سر عضلات کمر را بکشید. این حرکت را در 5 تا 10 ست 10 تایی و 3 تا 4 مرتبه در روز تکرار کنید.
  • در حالی که زانوهای خود را خم کرده‌اید روی زمین دراز بکشید، کف پاهای خود را روی زمین قرار داده و زانو را به آرامی به سمت قفسه سینه بکشید، این حالت را 10 ثانیه حفظ کرده و سپس به حالت اولیه بازگردانید.