عمل جراحی درمان دیسک کمر با لیزر

lllt-for-back-pain

کمردرد مزمن جزء بیماری‌های ناتوان‌ کننده شایع است که باعث تحمیل شدن هزینه‌های سنگین به بیمار می‌شود، همچنین در کار و زمان زندگی او نیز اختلال ایجاد می‌کند. لیزر درمانی دیسک کمر در شاخه‌های مختلف درمانی و پزشکی استفاده می‌شود و مزایای منحصر به‌ فردی را برای بیماران به ارمغان دارد. درمان دیسک کمر با لیزر ، بسیار مفید و سودمند است. عمل بسته دیسک با لیزر، یک روش سرپایی است که به‌ صورت تک‌ مرحله‌ای با واردکردن یک سوزن به داخل فضای دیسک صورت می‌پذیرد. در روش عمل دیسک کمر با لیزر اجزاء دیسک برداشته نمی‌شوند، بلکه هسته مرکزی دیسک به کمک لیزر سوزانده می‌شود.
دیسککتومی لیزری، با حداقل تهاجم، مقرون‌ به‌ صرفه بوده و دردهای آزاردهنده پس از عمل را برای بیمار به همراه ندارد. از مزیت‌های دیگر روش عمل دیسک کمر با لیزر، گسترش روزافزون آن در مراکز مختلف درمانی است که امکان دسترسی اسان را برای بیماران فراهم می‌نماید.

روش دیگر درمان دیسک کمر، جراحی بسته دیسک کمر با هدایت سونوگرافی است. در این روش بدون بیهوشی با تزریق دارو آرامبخش صورت می‌گیرد و پس از بی‌حسی موضعی در ناحیه پوست کمر پس از چند دقیقه انتظار با وارد کردن یک سوزن به فضای اپیدورال وارد می‌شویم.درمان دیسک کمر با این روش درمانی یک باره درمان نمی‌شود، برای از بین بردن التهاب‌های موجود در کمر دو هفته بعد از این عمل این کار انجام می‌شود که این کار با بهره‌گیری از سه تزریق اپیدورال برنامه‌ریزی می‌شود.

لیزرهای مورداستفاده در عمل جراحی دیسک


دستگاه‌های لیزری گوناگونی وجود دارد که قادرند، به انعقاد، برش، سوزاندن، تبخیر یا حذف هسته دیسک‌های کمری بپردازند:

  •  اگزایمر ۳۰۸ (با طول‌موج اشعه ماورای بنفش)
  •  KTP 532 (طول‌موج‌های مرئی)
  •  Nd: YAG 1064/1318، هولمیم: YAG 2100، اربیوم: YAG 2940 (با طول موج مادون‌قرمز)

انواع جراحی فتق یا پارگی دیسک


پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم از شرایط شما، جراح یکی از انواع جراحی‌ها را به شما توصیه می‌کند. در برخی از موارد ممکن است فردی نیاز به ترکیبی از جراحی‌ها داشته باشد.

  • لامینکتومی (Laminectomy):

در جراحی لامینکتومی، جراح با ایجاد شکاف در استخوان “لامینا”ی ستون فقرات، فشار وارده بر عصب‌ها را برطرف می‌کند. این روش از طریق یک برش کوچک و با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. اگر لازم باشد، “لامینا” برداشته می‌شود. این جراحی لامینکتومی نامیده می‌شود.

  • دیسککتومی یا میکرو دیسککتومی (Discectomy):

دیسککتومی شایع‌ترین عمل جراحی مورد استفاده برای فتق دیسک در ناحیه کمری محسوب می‌شود. در این روش، بخشی از دیسک که باعث فشار بر ریشه‌های عصبی می‌شود، برداشته می‌شود. در برخی موارد، تمام دیسک حذف می‌شود.
عمل جراحی دیسک با کمک لیزر از طریق پوست

  • دیسککتومی به کمک لیزر آندوسکوپی (PELD):

هدف جراحی PELD رفع فشار از عصب‌های ستون فقرات ناحیه کمر است. به کمک دستگاه آندوسکوپی، بخش‌های آسیب‌دیده و مزاحم هسته دیسک بین مهره‌ای اصلاح می‌شود. در این جراحی از ابزارهای دستی (ابزار مخصوص ترفین و فورسپس معکوس و بازکننده) و ابزارهای خودکار (خودتراش‌ها و برش دهنده‌ها) استفاده‌شده و با تکنولوژی لیزر ترکیب می‌شوند.

در این روش از طریق یک آندوسکوپ، لوله باریکی که از طریق یک برش کوچک در ناحیه کمر وارد بدن می‌شود، قطعات معیوب دیسک بین مهره‌ای برداشته می‌شوند. یک دوربین فیلم‌برداری بسیار کوچک به این لوله متصل شده است. با کمک ابزارهای مخصوص تعبیه‌شده در انتهای این لوله؛ جراح می‌تواند بخش‌هایی از دیسک را برش داده و آن‌ها را حذف نماید. در این روش، ساختارهای مهم مهره‌ها دست‌نخورده باقی می‌ماند. با تقبل قیمت لیزر فیزیوتراپی عمل جراحی دیسک کمر لیزر تحت بی‌حسی موضعی و به‌صورت سرپایی (بدون نیاز به بستری شدن بیمار) انجام می‌شود و تنها نیاز به یک بخیه دارد.

روش جراحی غیر اندوسکوپیک رفع فشار دیسک با کمک لیزر (PLDD):


  هدف جراحی PLDD رفع فشار داخلی دیسک است. این هدف از طریق انعقاد و کوچک شدن بخش مرکزی دیسک، توسط انرژی لیزر محقق می‌شود. یک کانول (لوله) به شماره گیج ۱۸، تحت کنترل فلوروسکوپی وارد مرکز فضای دیسک کمری می‌شود. این جراحی از طریق روش” پوسترولترال ” برای بیمار اعمال می‌شود. سپس فیبر لیزر (۴۰۰-۶۰۰- p quarz) از طریق کانول به هسته دیسک رسانده می‌شود و پس از آن نور لیزر به فضای موردنظر تابانده می‌شود.

ssss

درمان PLDD نیز به‌صورت سرپایی و تنها با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در درمان دیسک کمر با لیزر ، تحت هدایت اشعه ایکس یک سوزن نازک به داخل دیسک وارد می‌شود. یک فیبر نوری از طریق سوزن وارد فضای دیسک می‌شود و انرژی لیزر از طریق این فیبر به داخل دیسک فرستاده می‌شود، درنتیجه بخش کوچکی از هسته دیسک، سوزانده می‌شود.
در اثر این امر، یک خلأ نسبی در دیسک ایجاد می‌شود، درنتیجه فتق دیسک به عقب برگشته و فشار از ریشه‌های عصبی برداشت می‌شود و در پی آن درد تسکین می‌یابد. نتیجه این روش معمولاً فوری است. بیماران از روی تخت جراحی بسته دیسک کمر لیزر تنها با یک پانسمان کوچک زخم بلند شده و به خانه برمی‌گردند تا به مدت ۲۴ ساعت در رختخواب استراحت نمایند. سپس بیماران به‌تدریج شروع به راه رفتن می‌کنند (تا ۱۵۰۰ متر). معمولاً ظرف ۴ تا ۵ روز می‌توانند به سرکار خود بازگردند.
آندوسکوپی لیزری فورامینوپلاستی (Foraminoplasty)

هنگامی‌که محتویات دیسک برآمده شده باشد و یا از فضای دیسک به داخل کانال نخاعی بیرون زده باشد، معمولاً با استفاده از روش ” فورامینوپلاستی ” دیسک و یا محتویات آن اصلاح می‌گردد. پس از جمع‌آوری اطلاعات از طریق پروب و دیسکوگرافی ستون فقرات، آندوسکوپ می‌تواند در امتداد خروجی ریشه عصب (از طریق حفره فورامن) حرکت کرده و به و به فضای اپیدورال قدامی برسد. فضای قدامی داخل دیسک از طریق شلیک جانبی “لیزر پروب هولمیم” و یا “گرسپر” پاک‌سازی خواهد شد. پارگی دیواره دیسک قابل‌مشاهده می‌شود و از طریق پاک‌سازی فضای داخل دیسک، محتویات باقیمانده از عرض دیسک حذف می‌شوند تا از عود مجدد بیماری جلوگیری به عمل آید. با کمک روش “آنولوپلاستی” دیواره دیسک جمع شده و برآمدگی آن کاهش می‌یابد.

رفع فشار اندوسکوپیک با کمک لیزر


این تکنیک را می‌توان به کار گرفت تا تنگی جانبی کانال نخاعی (lateral recess stenosis) برطرف شود. در این روش درمان دیسک کمر با لیزر مرسوم ، “فنسترکتومی”(fenestrectomy) یا لامینکتومی خواهد بود به همراه برش تورفتگی جانبی داخل کانال نخاعی. از طریق روش‌های معمول دسترسی به حفره جانبی کانال نخاعی بسیار دشوار است، مگر آن‌که حجم زیادی از استخوان برداشته شود. یک آندوسکوپ کوچک انحناداری بدین منظور به‌صورت ویژه طراحی‌شده است و به جراح اجازه می‌دهد به این زوایای پنهان کانال نخاعی دسترسی داشته باشد. اما متأسفانه این آندوسکوپی در دسترس همگان قرار ندارد و گاها پیچیدگی‌های آناتومیک کانال اجازه دسترسی کامل به جراح نمی‌دهد. در عمل جراحی معمولی، شکافتن گسترده کانال، احتمال افزایش بافت اسکار را در پی دارد. در حال حاضر استفاده از روش آندوسکوپ لیزری “فنسترکتومی” جلوی بسیاری از این عوارض را خواهد گرفت، به‌ویژه با بهره‌گیری از مته‌های قدرتمند، امواج رادیویی، اندوسکوپ‌های پیشرفته، این روش، در موارد پیشرفته بیماری به جراح امکان مانور بیشتری داشته باشد.

سؤالات رایج


آیا تاکنون در اثر این روش آسیب به عصب یا نخاع گزارش شده است؟

خیر، اما همیشه خطر این دو مورد وجود خواهد داشت.

میزان موفقیت عمل عمل دیسک کمر با لیزر چقدر است؟

با تقبل هزینه عمل دیسک کمر با لیزر ، میزان موفقیت عمل دیسک کمر با لیزر از ۸ تا ۸۹ درصد متغیر است. در مواردی که عمل موفقیت‌آمیز نیست، وجود ضایعه‌های آزاد تشخیص داده نشده می‌توانند عامل این امر باشند. حتی با بهترین دستگاه‌های ام آر ای موجود، در ۲۰ درصد موارد احتمال عدم‌تشخیص صحیح وجود خواهد داشت.
برای ارزیابی مناسب بودن این روش برای شرایط من، چه ازمایشاتی را باید انجام دهم؟

دکتر رئیس السادات باید تصاویر ام آر ای شما را که در حدفاصل ۶ ماه گذشته گرفته‌شده‌اند ارزیابی نمایند. در برخی موارد، سی‌ تی‌ اسکن‌های تازه گرفته‌شده نیز قابل‌قبول خواهد بود.

چه زمانی می‌توانم به سرکار خود بازگردم؟

اکثر کارمندان اداری می‌توانند در عرض یک هفته به سرکار خود بازگردند. اگر شغل بیمار کار فیزیکی باشد، بسته به شرایط بیمار ممکن است به یک ماه زمان نیاز باشد.

چه مدت طول خواهد کشید تا من بهتر شوم؟

اکثر بیماران بلافاصله پس از جراحی دیسک کمر با لیزر کاهش درد را تجربه خواهند کرد. در هفته اول، ممکن است مقداری تورم را تجربه نمایید که با یخ و دارو قابل‌کنترل است. پس از گذشت یک ماه، شما وارد یک برنامه فیزیوتراپی ۶ هفته‌ای می‌شوید، که می‌توانید در نزدیک‌ترین مرکز آن‌ها را انجام دهید. این تمرینات فیزیوتراپی، عملکرد شما را بهبود بخشیده و دوره نقاهت و بازیابی شمار ا کاهش می‌دهند. ممکن است تعداد بسیار اندکی از بیماران برای بهبودی کامل تا ۱۱ ماه زمان نیاز داشته باشند.

آیا عمل دردناک است؟

به‌ واسطه استفاده از بیحس کننده‌های موضعی شما در طی عمل دردی حس نخواهید کرد، بااین‌حال ممکن است در برخی از موارد درد کمی را تجربه نمایید. در خصوص این موضوع در جلسه مشاوره با پزشک، توضیحات لازم داده خواهد شد.

مدت‌زمان عمل دیسک کمر با لیزر چقدر خواهد بود؟

برای هر دیسک فرایند عمل حدود یک ساعت طول خواهد کشید. قبل از عمل به شما آنتی‌بیوتیک داخل وریدی داده می‌شود، که ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. بعد از عمل شما نیاز به “بستری شدن” نخواهید داشت.

آیا من تحت بی‌هوشی قرار می‌گیرم؟

خیر شما بی‌هوش نخواهید شد. روش لیزر دیسک کمر حداقل تهاجم را در بردارد. به‌ واسطه استفاده از داروهای بی‌حس کننده موضعی دردی نخواهید داشت. همچنین ممکن است به شما داروی ارام بخش نیز داده شود.

آیا برآمدگی و یا فتق دیسک برداشته می‌شود؟

بله، اگر فتق یا برآمدگی دیسک شما علامت‌دار شده باشد و به درمان‌های محافظتی معمول پاسخ نداده باشد، حذف می‌شوند.

1 پاسخ
  1. قاسم
    قاسم گفته:

    سلام.باعرض پوزش همسرم بعلت مشکل دیسک در مهره پنجم که فشار به پای راست داشتند لیزر درمانی کردند در روز چهارم یکباره در شدیدی در ناحیه پای راست احساس کردند .
    آیا این درد طبیعی است

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *