درد استخوان دنبالچه: علت ها و درمان

untitled

شاید شما تا پیش از درد استخوان دنبالچه هرگز به این ناحیه از بدن خود توجهی نداشته‌اید. درد استخوان دنبالچه در انتهایی‌ترین بخش ستون فقرات، درست در بالای باسن شما، یعنی محل استقرار این استخوان چند قطعه‌ای متمرکز می‌شود. استخوان دنبالچه یک استخوان کوچک است، اما چندین نقش مهم را ایفا می‌کند. این استخوان به حفظ تعادل بدن در هنگام نشستن کمک کرده و تاندون‌ها، عضلات و رباط‌های بسياري در مجاورت آن قرار دارند.

اگر درد استخوان دنبالچه شما (درد دنبالچه مزمن) بهبود نمی‌یابد، با ما مشورت کنید. ما می‌توانیم با انجام یک معاینه مقعدی احتمال وجود عارضه‌های ديگر را رد کرده و دریافتن درماني متناسب با شرایط شما، به شما کمک کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت از طريق 02122119946 و 02122119948 با ما تماس حاصل نماييد.

علت درد استخوان دنبالچه چيست؟ 


درد دنبالچه شما ممکن است به دنبال انجام فعاليتي ساده چون نشستن طولانی‌مدت بر روی يك صندلی سفت يا ديگر سطوح نامناسب شروع‌ شده باشد. افتادن و آسیب‌های دیگر می‌تواند موجب كبودی، دررفتگی، و یا شکستن استخوان دنبالچه شما شود. آسیب مفصلی ناشي از حرکات تکراری و یا فرسودگي و ساييدگي ناشي از افزایش سن نیز می‌تواند به درد استخوان دنبالچه منجر شود.

در طول سه‌ماهه آخر بارداری، رباط‌های متصل به استخوان دنبالچه و اطراف آن به‌طور طبیعی شل شده تا فضای لازم براي جنین را فراهم آورند. به همین دلیل است كه احتمال ابتلاي زنان به درد دنبالچه در حدود پنج برابر بيشتر از مردان است. افراد دارای اضافه‌وزن نيز بيشتر درمعرض ابتلا به مشکلات استخوان دنبالچه قرار دارند. اما کاهش وزن سریع موجب آسیب به پد محافظ استخوان دنبالچه شده و در نتیجه احتمال آسیب به این ناحیه افزایش می‌یابد. در موارد نادر، علت درد دنبالچه ممکن است یک عفونت یا تومور باشد.

s1شدت درد دنبالچه


درد ناشی از آسیب استخوان دنبالچه می‌تواند خفیف تا شدید باشد. درد دنبالچه ممکن است در هنگام نشستن و يا بلند شدن از روی صندلي و يا تكيه دادن در زمان نشستن تشديد شود. همچنين شما ممكن است در هنگام حمام كردن يا انجام رابطه جنسي نيز احساس درد كنيد. زنان ممكن است در هنگام عادت ماهيانه درد را در اين ناحيه احساس كنند.

گاهی اوقات درد دنبالچه ممکن است در سراسر پاهاي شما پخش شود. در چنین شرایطی ايستادن يا راه رفتن می‌تواند موجب كاهش فشار بر روی استخوان دنبالچه و در نتيجه كاهش ناراحتي شود.

تشخیص درد دنبالچه


در صورت تشديد درد و يا عدم بهبودي پس از چند روز به پزشك ما مراجعه نمایید. درد دنبالچه در اكثر موارد جدی نمی‌باشد. گاهي اوقات اين درد می‌تواند نشانه‌ای از يك آسیب یا در موارد نادر، سرطان باشد.

به ‌منظور یافتن علائم آسيب مانند شكستگي استخوان و يا يك تومور فشاردهنده استخوان، ممکن است عکس‌برداری اشعه ایکس و یا اسکن ام آر آي انجام شود. به ‌منظور نمایش مشكلات احتمالي استخوان دنبالچه در جهات مختلف، عکس‌برداری اشعه ایکس ممکن است در هر دو حالت نشسته و ايستاده انجام شود. پزشك نيز احتمال وجود زوائدی كه ممكن است موجب اعمال فشار بر استخوان دنبالچه شود را از طريق معاينه بررسي خواهد كرد.

s2

درد دنبالچه چگونه درمان می‌شود؟


استراحت

درد باید ظرف چند هفته، و یا گاهی چند ماه برطرف شود.

دارو

شما می‌توانید داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) بدون نسخه را برای کاهش ناراحتي تا زمان بهبود درد دنبالچه مصرف كنيد. این داروها شامل ایبوپروفن (موترین، آدويل) یا ناپروکسن (ناپروسين) هستند. استامینوفن (تیلنول) نيز می‌تواند به تسكين درد كمك كند. در موارد درد شديدتر، شما می‌توانید از یک داروی ضدافسردگی و یا داروي ضدتشنج خوراكي براي كاهش درد دنبالچه استفاده كنيد. پيش از مصرف اين داروها حتماً با پزشك مشورت نماييد.

تزریق

برای درد شدیدتر، پزشك شما می‌تواند یک بی‌حسی موضعی، مسدودکننده عصب و يا استروئید را به ناحيه درد تزریق نماید. براي برخی از بیماران ترکیبی از تزریق بی‌حس‌کننده و استروئید استفاده می‌شود.

گرما / سرمادرمانی

به ‌منظور كاهش ناراحتی، بر روي يك پد گرم يا كيسه يخ بنشينيد.

ماساژدرمانی

 ماساژ بافتی عمیق موجب رفع کشش در بافت‌ها و آزاد شدن نقاط گرفته در استخوان دنبالچه و عضلات اطراف آن می‌شود. ماساژ باید بر عضلات مجاور در لگن، باسن و ناحيه تحتاني كمر متمركز شود. افزایش گردش خون پس از ماساژ موجب بازيابي خاصيت ارتجاعي رباط‌های ناحيه دنبالچه می‌شود.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست می‌تواند حركات ورزشي تقویت عضلات محافظ استخوان دنبالچه را به شما آموزش دهد. این عضلات عبارت‌اند از عضلات شکم و زیر لگن.

درمان دستي دنبالچه

شما همچنین می‌توانید تکنیکی به نام درمان دستي دنبالچه را امتحان کنید. در اين تكنيك دکتر رئيس‌السادات با استفاده از دستكش انگشت خود را در مقعد شما فرو می‌کند و با عقب و جلو كردن استخوان دنبالچه آن را سر جای خود باز می‌گرداند (به ‌اصطلاح جا می‌اندازد).

جراحی

اكثر اوقات، این درمان‌ها موجب تسكین درد دنبالچه تا زمان بهبود استخوان دنبالچه می‌شود. در صورت مؤثر نبودن درمان‌ها، عمل جراحی به‌عنوان آخرين گزينه براي برداشتن بخشي از دنبالچه توصيه می‌شود. اين جراحي قطع دنبالچه ناميده می‌شود.

حرکت كششي براي تسكين درد استخوان دنبالچه


حركات یوگا برای کشش عضلات، رباط‌ها، و تاندون‌های متصل به استخوان دنبالچه كه دسترسي به آن‌ها دشوار است، فوق‌العاده می‌باشد.

حرکت پرنده خورشید (چاکرای آسانا)

حرکت پرنده خورشید یک حرکت ساده است که برای تقويت عضلات پشت بسيار مؤثر بوده و در عین‌ حال موجب ایجاد تعادل در ستون فقرات و استخوان دنبالچه می‌شود.

s3

  1. در حالت چهار دست‌ و پا قرار گيريد. به‌طوری‌ که مچ دست‌های شما در زیرشانه‌ها و زانوها در زیر باسن شما قرار گیرد. در صورت داشتن زانودرد، براي محافظت بیشتر يك پتو زير زانوها قرار دهيد.
  2. نفس خود را به داخل بكشيد (عمل دم)، و پاي راست خود را بالا ببريد و آن را به‌طور مستقيم در پشت سرخود نگه‌دارید. در صورت احساس راحتی، بازوی چپ را نیز بکشید.
  3. نفس خود را خارج کنید (عمل بازدم)، پشت خود را گرد كنيد و زانو را به سمت پيشاني خم نماييد. در صورت استفاده از بازوها، آرنج را به‌زانو برسانيد. مجدداً حركت را با دم و بازدم انجام دهيد.
  4. حرکت را پنج مرتبه با دم و بازدم تکرار کنید و سپس با پهلوی مخالف انجام دهید.

حركت پیچ طرفین (پارشواکونا آسانا)‌

اين حركت موجب كشش پهلوها و در عین ‌حال تقويت پاها می‌گردد. در اين حركت کل ستون فقرات درگیر بوده، و استخوان دنبالچه و ستون فقرات تقویت می‌شود.

s4

  1. جلوي تشك خود سرپا بايستيد.
  2. پاي راست خود را چند قدم به عقب ببرید، به‌طوری ‌که لبه خارجي پاي راست با لبه پشتي تشك موازي باشد. پاشنه پاي جلو را با قوس پاي عقب در یک امتداد قرار دهید.
  3. زانوي پاي جلو را خم‌کنید، به‌طوری‌ که جلوتر از مچ پا قرار نگيرد.
  4. نفس خود را به داخل بکشید (عمل دم) و بازوها را بالا ببريد به‌طوری‌که در حالت موازی با زمین قرار گیرند. در حالی ‌که نفس خود را خارج می‌کنید (عمل بازدم)، آرنج دست چپ را خم‌ کنید و ساعد را بر روي ران پاي چپ قرار دهيد.
  5. بازوی راست خود را بالا ببريد، و تا زمانی كه در گردن خود احساس درد نمی‌کنید، به بالا نگاه کنید. گزینه دیگر نگاه کردن به زمین در حین انجام این حرکت است.
  6. بازوی راست را از روی گوش به سمت بالا و به‌ طرف دیوار مقابل خود بکشید. بالاتنه خود را باز و در امتداد بدن نگه‌دارید.
  7. حركت را 5 تا 7 مرتبه با دم و بازدم تكرار كرده و سپس با پهلوی مخالف انجام دهيد.

 وضعیت بدنی خود را اصلاح كنيد

شيوه نشستن شما نيز از اهميت بسیاری برخوردار است. وضعیت بدنی نادرست می‌تواند موجب اعمال فشار بیش ‌از حد بر روی دنبالچه شود. به ‌منظور برداشتن فشار از روي استخوان دنبالچه، به صندلي تكيه داده و پاهاي خود را به‌ صورت صاف بر روي زمين قرار دهيد. براي نشستن به سمت جلو خم شويد. همچنین می‌توانید براي كاهش فشار بر روي نواحي حساس بر روی یک بالش گرد مخصوص يا کوسن بنشينيد.