علت و درمان گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات گردن و شانه

Untitled
گرفتگی گردن به سفتي يا خشكي عضلات محافظ گردن اشاره دارد. خشكي گردن به‌نوعی از گرفتگی اشاره دارد که مانع از خم کردن گردن شده و دامنه حرکتی گردن را محدود می‌سازد. اسپاسم عضلانی گردن می‌تواند از یک ناراحتی خفیف و یک مشکل جزئی در هنگام حرکت گردن تا درد شدید و ناتوانی درحرکت و یا خم کردن گردن را شامل شود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cac4c4″]

بهترین راه برای درمان خشکی گردن تشخیص صحیح علت ریشه‌ای این عارضه است. دکتر رئیس السادات دارای سال‌ها تجربه در تشخیص صحیح و درمان بیماری‌های عضلانی اسکلتی می‌باشد. او با استفاده از تکنیک‌های مؤثر تائید شده، به بررسی مشکل گرفتگی گردن شما پرداخته، و بر طبق آن برای درمان و بهبود درد شما اقدام می‌کند. بسته به علت گرفتگی گردن، تنوعی از درمان‌های مؤثر غیر جراحی با دوز دارويي كمتر برای شما در نظر گرفته می‌شود.[/alert]

علت


عضلات و استخوان‌های گردن وظيفه تحمل وزن سر و چرخاندن سر در مواقع لزوم را بر عهده‌دارند. خشکی و گرفتگی رگ گردن می‌تواند به‌خودی‌خود و یا با درد گردن آغاز شود. درد گردن ممکن است از هر یک از ساختارهای گردن ازجمله مهره‌ها و عضلات قسمت فوقانی کمر، یا از رگ‌های خونی و یا گره‌های لنفاوی در این ناحیه نشأت بگیرد.
هر نوع آسیب یا بیماری می‌تواند به گرفتگی عضلات گردن منجر شود. شخص مبتلابه گرفتگی گردن، آهسته‌تر و با دقت بیشتر گردن خود را حرکت داده و این حرکت منجر به اسپاسم عضلانی دردناک می‌شود. گرفتگی رگ گردن همچنین می‌تواند به کشیده شدن رباط‌ها و دردی که از گردن به پشت و بازوها منتقل می‌شود، منتهی شود.

عوامل خطر گرفتگی گردن


علت گرفتگی رگ گردن می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. برخی از علل گرفتگی گردن عبارت‌اند از:

خشکی عضلات مرتبط

  •  خوابیدن اشتباه بر روی بالش
  •  چرخش ناگهانی گردن
  •  استرس، که می‌تواند موجب سفتی و خشکی عضلات گردن شود.
  •  خونریزی زیر عنکبوتیه، یا به عبارتی، خونریزی داخل فضای اطراف مغز
  •  رگ به رگ شدن گردن، که ممکن است با درد، تورم و محدودیت دامنه حرکت گردن همراه باشد
  •  آسیب، مانند ضربه شديد و ناگهاني درنتیجه تصادف ماشین
  •  تورتیکولی، بدشکلی گردن ناشی از کوتاه شدن عضلات گردن. این عارضه موجب می‌شود که سر به سمت ناحیه آسیب‌دیده و چانه به سمت مخالف متمایل شود.

اختلالات ستون فقرات گردنی

  •  آرتریت گردنی، یک عارضه التهابی که بر ستون فقرات فوقانی و احتمالاً نواحی دیگر بدن تأثیر می‌گذارد.
  •  اسپوندیلیت آنکیلوزان، التهاب و عدم توانایی درحرکت برخی از مهره‌های فوقانی، که اغلب از آرتریت ناشی می‌شود.
  •  تنگی گردنی. باگذشت زمان، مفاصل فاست در پشت ستون فقرات شما می‌توانند بزرگ‌شده و به ریشه‌های عصبی نخاعی شما و احتمالاً به ناحیه طناب نخاعی تجاوز کنند.
  •  مشکلات دیسک گردن. باگذشت زمان، یک یا چند دیسک در گردن شما ممکن است دچار فتق یا انحطاط شود.
  •  آرتریت روماتوئید

عفونت

  •  انسفالیت، یک التهاب جدی که مغز را مبتلا می‌سازد.
  •  مننژیت، یک عفونت ویروسی یا باکتریایی که ب غشاء اطراف نخاع و مغز را مبتلا می‌سازد.

تأثیرات بلندمدت


تأثیرات بلندمدت گرفتگی گردن به علت اصلی این عارضه بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، فردی که در اثر تصادف دچار ضربه یا تکان جزئی در ناحیه گردن شده، ممکن است بدون هیچ‌گونه عوارض بیشتر به‌طور کامل بهبود پیدا کند. تورتیکولی ممکن است باعث شود که فرد از درد مادام‌العمر و کاهش توانایی حرکتی رنج ببرد . فرد مبتلابه مننژیت ممکن است از عفونت بهبود یابد، از محدودیت حركتي مادام‌العمر رنج ببرد، و یا ممکن است در اثر عفونت جان خود را از دست بدهد.

تشخیص


در تشخیص گرفتگی گردن و علل آن، پزشک متخصص یک تاریخچه پزشکی و سابقه‌ای از وقايع منجر به گرفتگی گردن تهیه خواهد كرد. یک معاینه فیزیکی برای تشخیص علت اصلی این عارضه انجام خواهد شد. درصورتی‌که فرد دارای مصدوميت باشد، پزشک متخصص به‌منظور پیشگیری از آسیب بیشتر، معاینه را با احتیاط بیشتر انجام خواهد داد.
چنانچه امکان ابتلای فرد به مننژیت یا خونریزی زیر عنکبوتیه وجود داشته باشد، به مراقبت‌های اضطراری نیاز است، زیرا این بیماری‌ها تهدیدکننده زندگی می‌باشند. ممکن است برای بررسی علت احتمالی گرفتگی گردن به عکس‌برداری اشعه X، آزمایش خون، ضربه به ستون فقرات، و احتمالاً سی‌تی‌اسکن یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) نیاز باشد.

درمان‌


درمان گرفتگی گردن به علت اصلی این عارضه بستگی دارد:‌

گرفتگی گردن به دلیل مصدومیت

فردی که به گرفتگی گردن ناشی از مصدومیت مبتلا می‌باشد، ممکن است به اقدامات زیر نیاز داشته باشد:

  •  فیزیوتراپی
  •  درمان کایروپراکتیک (درمان از طريق دست‌کاری در ستون مهره‌ای)‌
  •  داروهای مسکن یا ضدالتهاب
  •  کمپرس گرم یا سرد برای کاهش درد و گرفتگي

کشش عضلات اطراف گردن به دلیل استرس بیش‌ازحد

استرس بیش‌ازحد منجر به کشيده شدن عضلات اطراف گردن، شانه‌ها و سر می‌شود. این درد حتی موجب استرس بیشتر و ایجاد یک چرخه معیوب می‌شود. شل کننده‌های عضلانی که ممکن است برای درمان مشکلات مربوط به عصب مفید باشند، عبارت‌اند از:‌

  •  کمپرس یخ. در طول ۷۲ ساعت اول درد، گردن را با استفاده از کمپرس یخ خانگی یا فروشگاهی چند بار در روز سرد نگه‌دارید.
  •  کمپرس گرم. این کار را همراه با گرمادرمانی پس از سه روز اول برای درمان درد عضلات گردن انجام دهید.
  •  ماساژ حرفه‌ای. ماساژ نواحی دردناک به استراحت عضلات، شل کردن بافت گرفته، افزایش جریان خون و حتی افزایش تولید ضد درد، مواد شیمیایی آرام‌بخش که بدن ما به‌طور طبیعی تولید می‌کند، کمک می‌کند. این مواد شیمیایی آرام‌بخش شامل اندورفین‌ها هستند، همان مواد شیمیایی که در طول ورزش آزاد می‌شوند و یک حس خوب ایجاد می‌کنند.
  •  درمان‌های طب سوزنی
  •  استفاده از روغن‌های اساسی
  •  تمرینات ورزشی

تمرینات ورزشی

تمرینات ورزشی منظم به کنترل هورمون‌های استرس، بهبود قدرت عضلانی، کاهش التهاب، خواب بهتر و حفظ وزن سلامت بدن کمک می‌کند. تمامی این موارد خطر آسیب‌های بیشتر را کاهش داده و بخشی از بزرگ‌ترین فواید ورزش هستند.
عدم فعالیت می‌تواند به تضعیف عضلات اطراف گردن که مسئول نگه‌داشتن سر در محل خود هستند، منجر شود، درحالی‌که فعالیت بدنی به گردش اکسیژن در بافت نرم در سرتاسر ستون فقرات، که موجب تسریع بهبودی می‌گردد، کمک می‌کند. بااین‌حال، کلید موفقیت، انجام تمرینات ورزشی ایمن برای کاهش خطر ابتلا به کشش یا رگ به رگ شدن عضلات است.

Untitled-3

گردن بند طبی

برخی از آسیب‌های گردن ممکن است با استفاده از یک گردن بند طبی برای کمک به محافظت از سر درمان شود. گردنبند طبی در عین کنترل دامنه حرکتی به‌عنوان یک نگه‌دارنده ساده در برابر حرکات سریع و دردناک گردن محسوب می‌شود.

Untsistled
کشش

کشش ممکن است برای درمان آسیب‌ها و یا کاهش فشار بر روی گردن و یا مغز ضروری باشد. کشش گردن شامل استفاده از یک نیروی کششی به‌منظور ایجاد کشش در ستون فقرات است.

Untssistled
جراحی

جراحی ممکن است برای درمان آسیب‌ها و یا کاهش فشار بر روی گردن و یا مغز ضروری باشد. جراحی گردن می‌تواند با خونریزی، عفونت، فلج، و یا یک واکنش آلرژیک به بیهوشی همراه شود.

پس از درمان

درصورتی‌که علائم بیمار پس از درمان برطرف شود و به شرایطی بازگردد که تهدیدی برای زندگی او محسوب نشود، به مراقبت بیشتر نیاز ندارد. فردی که تحت عمل جراحی قرارگرفته است، ممکن است به نظارت دقیق و درمان فیزیکی نیاز داشته باشد. پس از کشمکش با مننژیت، یک فرد ممکن است برای هفته‌ها به مراقبت‌های ویژه نیاز داشته باشد.

دوره بهبودی

یک فرد بهبودیافته از گرفتگی گردن ممکن است به نظارت بیشتر نیاز نداشته باشد. فردی که درمان فشرده دریافت کرده و در حال بهبودی از یک بیماری جدی مانند مننژیت، تروما یا آسیب جدی باشد، ممکن است به نظارت دقیق برای ارزیابی درمان و درمان فیزیکی برای کمک به بهبودی نیاز داشته باشد. هرگونه علائم جدید یا تشدید علائم باید به پزشک متخصص گزارش شود.

پیشگیری


برخی از راه‌های پیشگیری از گرفتگی گردن عبارت‌اند از:

  • حفظ وزن مناسب و انجام تمرینات ورزشی برای حفظ عضلات گردن قدرتمند و مقاوم به آسیب
  •  اجتناب از قرار گرفتن در معرض فرد مبتلابه مننژیت
  •  رانندگی محتاطانه برای اجتناب از تصادف با وسایل نقلیه موتوری
  •  دنبال کردن دستورالعمل‌های ایمنی ورزشی برای کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان
  •  انجام مراقبت‌های پزشکی فوری برای آسیب عمده، و به‌کارگیری اقدامات احتیاطی در زمان مصدومیت فرد برای کاهش احتمال آسیب بیشتر

بسیاری از علل گرفتگی گردن قابل‌پیشگیری نیستند.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] دارد به‌مرور زمان علائمی شامل: اسپاسم (گرفتگی) مداوم عضلات گردن سردرد، گردن درد یا کمردرد در افراد پدیدار گردد. در […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *