قفل کردن، گیر افتادن مچ پا: علت و درمان

قفل شدن مچ پا زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های نرم یا استخوانی در پایان یک حرکت با شدت، مانند اشاره شدید پا به سمت پایین، در داخل مفصل مچ پا فشرده می‌شوند. این عارضه معمولا در افرادی اثر می‌گذارد که هنگام  قرارگیری مچ پا در نهایت زاویه حرکتی خود، در زانو خود احساس فشار می‌کنند. مانند رقصنده‌ها، ژیمناست‌‌ها، یا افرادی که فعالیت‌های ضربه با پا را انجام می‌دهند. علاوه بر این، افرادی که فعالیت‌های تکراری شامل چمباتمه زدن یا بالا رفتن از پله‌ها را انجام می‌دهند، مستعد ابتلا به این عارضه هستند. فیزیوتراپیست‌ها در کاهش درد، ترمیم و تقویت ناحیه مبتلا و بهبود تعادل کلی به افراد مبتلا به عارضه قفل شدن مچ پا کمک می‌کنند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cac4c4″]
دکتر رئیس السادات در درمان افراد مبتلا به قفل شدن مچ پا دارای تجربه کافی هستند. ایشان از دانش پیشرفته، تجربه و مهارت‌هایی برخوردار می باشند که می‌تواند در درمان بیماری شما کمک‌کننده باشد.

[/alert]

انواع قفل شدن مچ پا


 01

قفل شدن مچ پا را می‌توان به ۲ گروه طبقه‌بندی کرد: 

• قفل شدن قدامی مچ پا که شامل درد در ناحیه جلوی مچ پای شما می‌باشد.
• قفل شدن خلفی مچ پا که شامل درد در ناحیه پشت مچ پای شما، به‌ویژه در طول فعالیت‌ هایی که درگیر اشاره به انگشتان پا، می‌باشد.

علل قفل شدن مچ پا


قفل شدن قدامی مچ پا

02

  • خار استخوانی. التهاب و تورم به دلیل فشارهای مکرر حاصل از قرار گیری مچ پا در نهایت زاویه حرکتی خود، مانند زمان پریدن، چمباتمه زدن، یا پایین آمدن از پله‌ها. این حرکات ممکن است درنهایت به توسعه برآمدگی‌های استخوانی (رشد بیش‌ازحد استخوان) در فضای مفصل مچ پا منجر شود.
  • بی‌ثباتی مچ پا. بی‌ثباتی مچ پا شامل لق شدن مفصل مچ پا است که پس از رگ به رگ شدن مکرر مچ پا ایجادشده و موجب آسیب به رباط‌های مچ پا می‌شود. این آسیب می‌تواند موجب شود که رباط‌ها زخمی شده و فضای مفصلی بیشتری را اشغال کنند. سپس بافت موجود در فضای مفصلی فشرده می‌شود، و باعث ایجاد درد در طول فعالیت‌هایی می‌گردد که مستلزم دورسی فلکشن مچ پا (کشش انگشتان پا به سمت ساق پا) می‌باشند. نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها عبارت‌اند از چمباتمه زدن، پریدن، و بالا رفتن از پله.

قفل شدن خلفی مچ پا

03

درد به‌واسطه فشردگی بافت نرم یا استخوانی بین استخوان ساق پا (درشت‌نی) و استخوان پاشنه (پاشنه) ایجاد می‌شود. در پشت مچ پای برخی از افراد یک استخوان بسیار کوچک به نام اوس تریگنوم وجود دارد. این استخوان کوچک می‌تواند به دلیل فشردگی بین استخوان ساق پا و استخوان پاشنه پا به قفل شدن خلفی مچ پا در هنگام ضربه با پا منجر شود. اعمال نیروی زیاد بر روی مچ پا ‌گاهاً منجر به جدا شدن قطعات کوچک استخوان مچ پا می شود، که می‌توانند هنگام نهایت خم شدن قوس پا (حرکت پا یا انگشتان پا به سمت پایین به‌سوی کف پا) فشرده نیز شود. فشردگی بافت موجب التهاب و تورم و درنهایت منجر به درد می‌شود.

علائم و نشانه‌ها


در قفل شدن قدامی مچ پا، شما ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

• درد در قسمت جلو و / یا خارج از مفصل مچ پا
• احساس بی‌ثباتی در مچ پا
• کاهش دامنه حرکتی مچ پا در هنگام کشش انگشتان پا به سمت ساق پا
• احساس درد در طیف وسیعی از کشش انگشتان پا به سمت ساق پا
• حساسیت به لمس در ناحیه جلویی مچ پا
در قفل شدن خلفی مچ پا، شما ممکن است علائم زیر را  تجربه کنید:
• درد در قسمت پشت مچ پا، به‌ویژه در طول فعالیت‌هایی که شامل اشاره به انگشتان پا است
• کاهش دامنه حرکتی در هنگام اشاره کردن به انگشتان
• حساسیت به لمس در ناحیه پشت مچ پا

تشخیص


معاینه شما با تاریخچه پزشکی فردی و علائم موجود آغاز می‌شود. دکتر رئیس السادات در مورد زمان آغاز علائم، محل درد، و فعالیت‌هایی که موجب درد می‌شود، از شما سؤالاتی می‌پرسد. دکتر رئیس السادات یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی قدرت مچ پا، دامنه حرکتی، حس، و ثبات ساختاری و همچنین تعادل شما انجام خواهد داد. دکتر رئیس السادات همچنین تست‌های خاص مانند حرکت آرام مچ پا را برای بررسی ایجاد علائم در حین انجام این حرکات انجام خواهد داد.
به‌منظور تشخیص قفل شدن خلفی مچ پا در رقصنده‌ها، معاینه ممکن است بطور تخصصی برای آن فعالیت انجام شود. به‌عنوان‌مثال، یک فیزیوتراپیست ممکن است از یک رقصنده باله بخواهد در موقعیت “ان پوینت” که شامل ایستادن بر روی نوک انگشتان پا است، قرار بگیرد.

برای ارائه یک تشخیص قطعی، درمانگر شما ممکن است با یک ارتوپد یا متخصصین دیگر همکاری کنند. دقیق‌ترین روش برای تشخیص قفل شدن مچ پا عکس‌برداری اشعه X یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی ) است که می‌تواند توسط ارتوپد تجویز شود.

درمان


پس از تشخیص قفل شدن مچ پا، دکتر رئیس السادات برای رسیدن به اهداف عملکردی، با شما کار خواهد کرد و به شما کمک می‌کند تا به فعالیت‌هایی که پیش‌ازاین بدون ایجاد درد انجام می‌داده‌اید، بازگردید. روش درمان گیر افتادن مچ پای شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:‌

فیزیوتراپی

دکتر رئیس السادات از مجموعه‌ای از ابزارهای درمانی برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌کند. این ابزارها ممکن است شامل یخ، الکتروتراپی، طب سوزنی، تکنیک‌های مداخله ضربه‌ای، ماساژ بافت‌های نرم و استفاده موقت از یک وسیله کمک حرکتی (بریس) برای برداشتن بار از روی ساختارهای آسیب‌دیده باشد. داروهای ضد-تورمی و کرم‌های طبیعی مانند آرنیکا ممکن است به کاهش درد و تورم شما کمک کند.

4-5

مدیریت درد

چنانچه شما به التهاب منتهی به درد مبتلا باشید، دکتر رئیس السادات ممکن است از ماساژ یخ و یا تحریک الکتریکی استفاده کند. دکتر رئیس السادات ممکن است از شما بخواهد تا سطح فعالیت خود را برای مدتی کاهش داده تا التهاب مچ پای شما بهبود یابد.

تمرینات ورزشی در دامنه حرکتی

دکتر رئیس السادات ممکن است مچ پای شما را به‌آرامی در محدوده دامنه حرکتی خود حرکت داده و یا انجام حرکات صحیح را به‌منظور افزایش تحرک و کاهش سفتی و چوب شدگی مچ پا به شما آموزش دهد. در صورت لزوم، دکتر رئیس السادات  ممکن است حرکات مفصلی-  حركات ماهرانه مفصل در یک مسیر خاص به‌منظور بهبود حرکت آن- را انجام دهد.

06

تمرینات ورزشي تقویت عضلات

تقویت عضلات حرکتی پا، مچ پا، و ساق پا برای تقويت مکانیک صحيح مفاصل از اهمیت بسیاری برخوردار است.. هنگامی‌که عضلات قوی بوده و به‌درستی كار كنند، فضای مفصلی در مچ پا حفظ می‌شود، که خطر فشردگی بافت‌های نرم یا استخوانی را کاهش می‌دهد.

07
تمرینات تعادلی

دکتر رئيس السادات ممکن است تمرینات تعادلی برای به چالش کشیدن شيوه ای برای واكنش بدن شما به نیروهای خارجی، انجام دهد. این تمرينات شما را از فضاي بدنی‌تان آگاه می‌سازد. بهبود تعادل شما به ثبات بیشتر مچ پا منجر می‌شود، زیرا بدن شما به‌راحتی می‌تواند به چالش‌ها پاسخ دهد.

08

آموزش کاربردی

هنگامی‌که دکتر رئيس السادات به كاهش درد و التهاب مچ پاي شما كمك كرده باشد، شما آمادگی لازم براي انجام حرکات تخصصی‌تر را خواهید داشت. دکتر رئيس السادات اين اطمينان را در شما ايجاد می‌کند که مچ پاي شما می‌تواند چالش‌های در طول فعالیت‌های كاري، ورزشی، و یا هنری را تحمل كند .

تزریق آستروئید

گهگاه، تزریق آستروئید به ناحيه آسیب‌دیده ممکن است موجب تسكين درد شود. تزريق به مچ پا با استفاده از بی‌حسی داخل مفصلي (لیدوکائین) می‌تواند به‌عنوان یک ابزار تشخیص‌دهنده براي تمایز بین درد مچ پا و درد مفصل ساب‌تالار استفاده شود.

جراحی

در صورت عدم موفقیت روش‌های محافظه‌کارانه، به دخالت جراحی نياز است. آرتروسکوپی و جر احی مکانیکی از گزینه هی درمانی جراحی هستند.

پیشگیری


هیچ‌گونه آسیبی تاکنون به‌طور کامل قابل‌پیشگیری نبوده است. بااین‌حال، برخی از اقدامات وجود دارند که افراد فعال و در معرض خطر می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به قفل شدن مچ پا انجام دهند، ازجمله:
• استفاده از تکنیک‌های صحیح در هنگام انجام فعالیت‌های فيزيكي. در رقصندگان باله، ارزیابی تكنيكي براي پيشگيري از درد و آسیب بیشتر مفيد و ضروري است.
• استفاده از کفش مناسب، به‌عنوان‌مثال، بازیکنان بسکتبال می‌توانید از کفش‌های لژدار به‌منظور بهبود ثبات مچ پاي خود استفاده كنند.
• اجتناب از تمرین بیش‌ازحد. عارضه‌هایی چون قفل شدن مچ پا اغلب در اثر فشارهاي مكرر ايجاد می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *