نقش فیزیوتراپی در مرکز توان بخشی و کلینیک فیزیوتراپی

2rfkychhah_2a7660af_5519_9c5f_d802_c152a99e7bc3

متخصصان فیزیوتراپی مهارت خاصی در ارزیابی وضعیت بدن دارند، با هر مشکلی که دست به گریبان باشید، شکستگی یا کبودی یا التهاب بورس (بورسیت)، متخصصان فیزیوتراپی به شما کمک می‌کنند تا دیگر بار از عملکرد بهینه بدن برخوردار شوید. این گروه از متخصصان به پشتوانه تجهیزات پیشرفته و دانش سرشار و  به‌روز خود بسیاری از بیماری‌های شایع و اختلال‌های حرکتی را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی دکتر رئیس السادات در پیشگیری یا مدیریت مشکلات اسکلتی عضلانی، از قبیل آرتروز، روماتیسم و قطع عضو، به یاری بیماران می‌آید. همچنین متخصصان این کلینیک به بیماران کمک می‌کنند تا به خوبی برای دوره توانبخشی قبل یا بعد از جراحی ارتوپدی یا هرگونه عمل ارتوپدی که نیازمند بستری شدن است، آماده شوند.

[/alert]

فیزیوتراپی و طب فیزیکی در کلینیک دکتر رئیس السادات


مشاوره

ارزیابی دقیق نخستین گام هر فرایند درمانی را در مراجعه به متخصصان مجرب کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی دکتر رئیس السادات تشکیل می‌دهد. از متخصصان فیزیوتراپی انتظار می‌رود پرسش‌هایی را در خصوص چگونگی بروز آسیب‌دیدگی مطرح کنند و در عین حال خود نیز ردپای مشکل را موشکافانه دنبال کنند، چرا که آسیب‌دیدگی گاهی پی‌آمد ابتلا به یک ناراحتی است و به تنهایی نقطه شروع و منشأ ضعف حرکتی محسوب نمی‌شود. دکتر رئیس السادات در توضیح این نکته بیان می‌دارند که اگرچه متخصصان فیزیوتراپی می‌توانند درد را به سرعت آرام کنند، اما این تسکین موقتی است مگر آن که ریشه اصلی مشکل پیدا و درمان شود.

بیماران به علل گوناگون به متخصصان فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند، بااین همه کمر درد، زانو درد و آسیب دیدگی‌های ناشی از استفاده مکرر شایع‌ترین عارضه‌هایی‌اند که در کلینیک‌های فیزیوتراپی درمان می‌شوند. دکتر رئیس السادات طرح درمانی هر بیمار را پس از معاینه کامل تهیه می‌کنند که معمولاً شامل مدالیته‌های غیرفعال یا پسیو (یخ، گرما، لیزر درمانی، تحریک الکتریکی و موارد متعدد دیگر) می‌شود. البته درمان با دست (منوال تراپی) در اکثر موارد زیربنای اصلی ارزیابی و درمان تمام آسیب دیدگی‌ها به شمار می‌آید؛ درمان با دست روش‌های بسیاری نظیر ماساژ، کشش و ورزش را برای بازیابی عملکرد بافت دربرمی‌گیرد. دکتر رئیس السادات به بیماران یادآوری می‌کنند که انتظار نداشته باشند ظرف مدت کوتاهی بتوانند بپرند، بدوند یا شنا کنند. متوسط دوره درمان ناراحتی‌های اسکلتی ـ عضلانی چهار تا شش هفته است.

درمان‌های موجود در کلینیک دکتر رئیس السادات

درمان با دست

بهترین انتخاب برای: تمام آسیب دیدگی‌ها

این رویکرد متخصصان فیزیوتراپی را از دیگر پزشکان و درمانگران جدا می‌کند. اگرچه اصطلاح روش‌های درمان با دست را می‌توان برای موارد متعدد به کار برد، آنچه معمولاً در فیزیوتراپی کاربرد دارد، تکنیک‌هایی از قبیل کشش، ماساژ و تمرین‌های تقویتی با دخالت دست را دربرمی‌گیرد که با هدف بازآموزی بدن و بهبود توانایی حرکتی و مکانیک آن انجام می‎شود. دکتر رئیس السادات روش‌های درمان با دست را به عنوان شیوه اصلی رفع و غلبه بر محدودیت‌های حرکتی توصیف می‌کنند که توانایی حرکتی بیمار را بهبود می‌دهد و به همکاران خود توصیه می‌کنند تا در تهیه طرح‌های درمانی روش‌های درمان با دست را اصل قرار دهند و به یخ و تحریک الکتریکی اکتفا نکنند.

از مزایا و فواید روش‌های درمان با دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسکین درد و خشکی یا گرفتگی
  • افزایش گردش خون
  • کمک به تخلیه و خروج بهتر مواد از بخش‌های مختلف بدن
  • بهبود حرکت بخش‌های گوناگون بدن
  • آرام سازی و شل کردن عضله‌های بدن

یخ

کاربرد: آسیب‌های شامل التهاب و ورم

یخ مولفه اصلی درمان صدمه‌ها به شمار می‌رود و چنانچه بلافاصله پس از آسیب دیدگی استفاده شود، با منقبض کردن رگ‌های خونی از التهاب پیشگیری می‌کند و آن را کاهش می‌دهد. سرما درمانی توانایی حرکتی مفصل را بهبود و اثر درمان با دست را افزایش می‌دهد. هر چند تعیین موثرترین پروتکل دشوار است، اما قرار دادن کمپرس‌های سرد روی ناحیه‌های ملتهب ورم بافت‌های نرم آسیب دیده را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

گرما

کاربردها: اسپاسم‌ها و گرفتگی‌های عضلانی

گرم کردن موضع آسیب‌دیده، به ویژه پس از صدمه‌های درگیر کننده بافت‌های نرمی مانند عضله، تاندون و رباط، درد را کاهش و توانایی حرکتی را افزایش می‌دهد. گرما باعث منعطف‌تر شدن بافت می‌شود و به این ترتیب متخصص طب فیزیکی بهتر می‌تواند کشش را بر روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال کند. توجه کنید که گرما فقط یکی از ابزارهایی است که متخصصان فیزیوتراپی از آن بهره می‌گیرند و نباید تنها نقطه تمرکز طرح درمانی باشد.

اولتراسوند

موارد کاربرد: آسیب دیدگی‌های بافت‌های پیوندی

اولتراسوند با استفاده از امواج صوتی (غیرقابل تشخیص توسط گوش انسان) دما را در عمق بدن بالا می‌برد و بافت‌ها را شل می‌کند تا بدن برای فیزیوتراپی ورزشی و درمان با دست آماده شود. دکتر رئیس السادات در این روش از قلم مخصوص برای اعمال ایمن و مستقیم امواج بر روی بدن استفاده می‌کنند. یکی از فواید این روش تسریع روند التیام رباط‌ها است. امواج صوتی با فرکانس بالا برای درمان صدمه‌های بافت‌های عمقی از طریق تحریک فعالیت سلولی و افزایش گردش خون به کار برده می‌شود تا درد و گرفتگی کاهش یابد و روند التیام تسریع شود.

لیزر درمانی

موارد کاربرد: آسیب‌های عضلانی یا بافت‌های پیوندی

در لیزر درمانی از طول موج‌های نوری خاص برای تحریک التیام استفاده می‌شود و چون اثر آن عمقی و زیر پوست است، بیمار در طول درمان درد یا ناراحتی حس نمی‌کند. کاهش التهاب، خستگی عضلانی و درد از فواید لیزر درمانی است. به علاوه متخصصان فیزیوتراپی با بهره‌گیری از لیزر درمانی می‌توانند مفصل آسیب دیده را راحتتر و با ناراحتی کمتر حرکت دهند.

تراکشن یا کشش

کاربردها: فتق دیسک

دکتر رئیس السادات در تبیین اصل تراکشن یا کشش می‌گویند که ستون فقرات هنگام ایستادن دائماً وزن بدن را تحمل می‌کند و به این ترتیب تسکین کمر درد را به تاخیر می‌اندازد. در روش تراکشن مهره‌ها از یکدیگر جدا می‌شود تا فضای بیشتری در اختیار  عصب‌ها گذاشته شود و فشار کمتری به غضروف دیسک وارد شود. کشش اعمالی درد را کاهش و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فتق دیسک کمری را بهبود می‌دهد. به علاوه چون تراکشن غیرجراحی است، انتخابی مناسب برای بیمارانی است که امکان و فرصت استراحت طولانی پس از جراحی را ندارند.

تحریک الکتریکی عملکرد

کاربردها: بازیابی قدرت عضلانی

تحریک الکتریکی یا به اختصار ESTIM درمان پرکاربردی برای بازیابی عملکرد عضلانی پس از صدمه‌های تروماتیک و وارد شدن ضربه به بدن است. متخصص فیزیوتراپی با اعمال محرک‌های الکتریکی جزیی اما پیوسته عضله‌هایی را منقبض می‌کند که در شرایط عادی غیرفعال‌اند. به این ترتیب عضله سریع‌تر از زمانی که صرفاً به فیزیوتراپی ورزشی اکتفا می‌شود، توانایی حرکتی و عملکرد خود را بازمی‌یابد. هرچند این روش حرکت را در تمام موارد بهبود نمی‌بخشد، اما دوران بهبود پس از آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی (ACL) و جراحی تعویض زانو را چند هفته کاهش می‌دهد. این مدالیته روشی موثر برای بازیابی عملکرد بیماران مبتلا به همی‌پلژی، فلج یک سمت از بدن، است.

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)

از یک دستگاه کوچک باطری‌دار برای اعمال جریان برق به ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود تا درد تسکین یابد.

طب سوزنی و سوزن زدن خشک

هر دو روش برای مدیریت عارضه‌های مزمن و حاد یا ناگهانی، مانند پیچ‌خوردگی و رگ به رگ شدن، مشکلات ستون فقرات، بیماری‌های عصبی و التهابی مفصل (آرتریت)، مفید است. در این روش‌ها سوزن‌های ظریفی در نقاط معینی از بدن فرو برده می‌شود تا درد تسکین یابد و روند التیام تسریع شود.

تمرین و فیزیوتراپی ورزشی

کاربردها: تمام آسیب‌دیدگی‌ها و حفظ سلامتی و نتایج درمان

لازم به گفتن نیست که ورزش یکی از موثرترین راهبردهای درمان و پیشگیری از درد است. البته تمرین‌های فیزیوتراپی ورزشی با دقت و متناسب با وضعیت بیمار انتخاب می‌شود تا از طریق تقویت عضله‌های آسیب دیده و بهبود تعادل عضلانی توانایی حرکتی بیمار افزایش ‌یابد. دکتر رئیس السادات به بیماران هشدار می‌دهند که بسیاری از آسیب‌دیدگی‌ها با بی‌تحرکی و در پیش گرفتن سبک زندگی راکد عود می‌کند. ساعت‌ها قوز کردن پشت رایانه یا زمان طولانی محو اینستاگرام شدن بیش از آنچه فکر می‌کنید به بدن صدمه می‌زند. پس ورزش منظم را به برنامه روزمره خود اضافه کنید تا با بسیاری از دردها و ناراحتی‌ها خداحافظی کنید.

  • تمرین‌های مخصوص بهبود حرکت و قدرت بخش‌های معین بدن: این تمرین‌ها معمولاً باید به طور منظم در مدت زمان مشخص تکرار شود.
  • فعالیت‌های به حرکت درآورنده کل بدن مانند پیاده روی یا شنا: این ورزش‌ها بهبود پس از عمل یا آسیب‌دیدگی‌های درگیر کننده توانایی حرکتی را تسریع می‌کند.
  • ورزش‌های قابل انجام در آب گرم و کم عمق (آب درمانی): آب مفصل‌ها و عضله‌ها را شل می‌کند و با بالا بردن مقاومت بدن به تدریج بدن را تقویت می‌کند.
  • توصیه‌ها و تمرین‌های افزایش دهنده یا حفظ کننده فعالیت بدنی: متخصص توصیه‌های لازم را درباره اهمیت حفظ فعالیت و تحرک و روش صحیح و ایمن انجام تمرین‌ها به بیمار ارائه می‌دهد.
  • استفاده از وسایل کمکی حرکتی: وسایل کمکی مانند چوب زیر بغل یا عصا حرکت بیمار را تسهیل می‌کند.

آب درمانی

با مراجعه به استخر و تحت نظر متخصص فیزیوتراپی می‌توان عارضه‌های مختلفی مانند آسیب‌دیدگی‌های ورزشی و مشکلات اسکلتی ـ عضلانی و پس از عمل، درد ستون فقرات و یا بیماری‌های التهابی مفصل را به روش آب درمانی تسکین داد. فیزیوتراپی آب درمانی برای درمان بیماران سالمند متداول است.

کار درمانی

این شاخه از فیزیوتراپی با بهبود شرایط محیط کار احتمال بروز حوادث را کاهش می‌دهد و با افزایش ایمنی و ارگونومی محیط از بروز بیماری‌ها و صدمه‌ها جلوگیری می‌کند و در مدیریت عارضه‌ها به یاری بیماران می‌آید تا هر چه سریع‌تر بتوانند وظایف شغلی خود را به روشی ایمن انجام دهند.

1 پاسخ
  1. عبدی
    عبدی گفته:

    باعرض سلام و احترام
    تشکر می کنم از جناب آقای دکتر و پرسنل بخش فیزیوتراپی که با مهربانی و مهارت به من کمک کردین و منو ازکمر درد چندساله نجات دادین ، متشکرم از شما .

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *