علت زانو درد ناشی از خالی کردن زانو و درمان آن

i

خالی کردن زانو که به معنای بی‌ثباتی در مفصل زانو است، زمانی اتفاق می‌افتد که شخص روی زانوی خود وزن می‌اندازد اما زانو نمی‌تواند وزن بدن را تحمل کند و به یکباره خم شده یا می‌لغزد و در اصطلاح “خالی می‌کند” . این وضعیت در افرادی که مبتلا به آرتروز زانو یا دررفتگی مکرر کشکک زانو هستند، بیشتر اتفاق می‌افتد. هرچند این وضعیت می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما با تشخیص صحیح علت آن می‌توان روش‌های درمان خالی شدن زانوی موثر را برای آن به کار برد و این مشکل را برطرف کرد.

معمولا خالی ‌شدن زانو در افرادی رخ می‌دهد که به هر علتی به زانو درد مبتلا هستند، اما حتی اگر این مشکل بدون احساس درد نیز اتفاق بیافتد، باز هم باید ان را کاملا جدی تلقی کرد و نادیده نگرفت. تحقیقات کلینیکی دکتر رییس‌السادات نشان داده است که خالی کردن زانو می‌تواند باعث زمین خوردن و تروما و در نتیجه شکستگی استخوان‌ها در افرادی شود که به آرتروز مبتلا هستند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

دکتر رییس‌السادات هشدار می‌دهد که برخی از بیمارانی که خالی کردن زانو را نادیده گرفته اند، در نهایت مجبور به انجام جراحی شده‌اند. در حالی‌که اگر علت خالی کردن زانو به موقع شخیص داده شود و زمانی‌که عارضه یا آسیب زانو در مراحل اولیه است، برای درمان آن اقدام شود، در اغلب موارد با انجام روش‌های درمانی بسسیار ساده‌ای مانند فیزیوتراپی مشکل بیمار حل خواهد شد. (ورزش زانو و حرکات اصلاحی برای درمان درد زانو).

در صورتی‌که در مورد خالی کردن زانو سوالات بیشتری دارید یا می‌خواهید با دکتر رییس‌السادات ملاقات کنید، از طریق شماره‌های ۰۲۱۰۲۲۱۱۹۹۴۶– ۰۲۱۰۲۲۱۱۹۹۴۸ با ما تماس بگیرید.

[/alert]

پایداری و عدم پایداری زانو


پایداری مفصل زانو و فرم ان توسط رباط‌ها، تاندون‌ها و مینیسک‌ها و برخی بافت‌های منفعل دیگر حفظ می‌شود. زانو دارای ۴ رباط اصلی است: رباط متقاطع قدامی (ACL)، رباط متقاطع خلفی (PCL)، رباط جانبی داخلی (MCL) و رباط جانبی خارجی (LCL). این رباط‌ها با کمک اجزای کپسولی داخلی و خارجی و نوار بافتی ایلیوتیبیال به پایداری و ثبات اولیه‌ی زانو کمک می‌کنند. عضلاتی که به این مفصل متصل اند و موجب حرکت آن می‌شوند نیز ثبات و پایداری ثانویه زانو را تامین می‌کنند.

i23

ناپایداری زانو که بر اثر آسیب‌های رباط باشد، می‌تواند نتیجه‌ی یک ترومای مستقیم یا غیرمستقیم به زانو بوده باشد. در اغلب موارد پارگی رباط به علت ضربه یا فشار غیرمستقیم به رباط ایجاد می‌شود، برای مثال در هنگام ضربه زدن ناگهانی به چیزی با پا، چرخش زانو، پریدن و زیاد کردن ناگهانی سرعت حرکت زانو.

علت خالی کردن زانو چیست؟


علت خالی کردن زانو می‌تواند موارد بسیار زیادی باشد.

  1. در صورتی‌که شما ورزش پرفشار یا پربرخوردی انجام می‌دهید که فشار زیادی به پای شما وارد می‌کند، آسیب‌دیدگی تاندون‌ها، رباط‌ها یا عضلات و کشیدگی مکرر آن‌ها می‌تواند به آسیب‌های جدی تر رباط و مینیسک زانو و نهایتا خالی کردن زانو منجر شود.
  2. هر گونه آسیب‌دیدگی یا فرسایش مفصل که باعث گیر کردن تکه‌های کوچک استخوان در کپسول مفصلی شود، می‌تواند باعث خالی کردن زانو شود.
  3. در مواردی نیز ممکن است درون مفصل زانو، کلسیم رسوب کند که به این حالت، کندراکلسینوز (chondrocalcinosis) گفته می‌شود.
  4. برخی از انواع آرتروز زانو، خصوصا آرتروز ناشی از فرسایش و سایش استخوان‌های زانو، می‌تواند باعث ناپایداری زانو و دررنتیجه خالی کردن زانو شود.

بسیاری از متخصصین ارتوپد معتقدند که خالی کردن زانو یک واکنش دفاعی توسط زانو و بافت‌های اطراف آن است که از بروز آسیب‌دیدگی بیشتر در این ناحیه جلوگیری شود.

روش‌های درمان خالی کردن زانو


روش درمان خالی کردن زانو، به نوع آسیب‌دیدگی و شدت آن بستگی دارد. در ادامه ما برخی از روش‌های درمانی معمول را شرح می‌دهیم:

بریس (زانوبند طبی)

در صورتی که پزشک شما معتقد است که باید از مفصل زانوی شما پشتیبانی بیشتری شود، باید به طریقی این کار را انجام دهید. علاوه بر انجام ورزش برای تقویت عضلات زانو، ممکن است متخصص ارتوپد استفاده از بریس یا زانوبند طبی مخصوص را برای شما تجویز کند تا بتوانید به نحو مناسب‌تری فعالیت‌های خود را انجام دهید. لازم است شما با پزشک یا فیزیوتراپیست خود در مورد انتخاب بهترین نوع زانویند طبی که برای شما مناسب است، مشورت کنید.

i3

تزریق اپیدورال

در روش تزریق استروئید در فضای اپیدورال، مقادیر کمی از داروی استروئید در مفصل زانو تزریق می شود. این دارو موجب کاهش التهاب و درد در زانو شده و در نتیجه شخص می تواند راحت تر و آزادانه تر مفصل خود را حرکت دهد. انجان تزریق اپیدورال در حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد. ابتدا ناحیه ای که قرار است تزریق انجام شود، به خوبی با محلول ضدعفونی، تمیز می شود و سپس این ناحیه با بیحسی موضعی، بیحس می شود.

پزشک با استفاده از تصاویر رادیوگرافی که به طور همزمان مشاهده می کند، سر یک سوزن باریک را درست در محل مورد نظر قرار می دهد. بعد از این که سر سوزن، به دقت و با کمک تصاویر اشعه ایکس، در محل مورد نظر قرار داده شد، داروی استروئید تزریق می شود و موجب بی حس شدن عصب هایی می شود که سیگنال های عصبی را به این ناحیه منتقل می کنند.

i4

دارودرمانی

برای درمان زانو درد بسیاری از بیماران، داروها یا پمادهای ضددرد و التهاب تجویز می‌شود. برای افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند ممکن است ترزیق استروئید یا تزریق ژل در زانو انجام شود. بعد از تشخیص علت اصلی درد زانو یا خالی کردن زانو، پزشک متخصص داروی مسکن و ضد التهاب مناسب، مانند استامینوفن یا داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی قوی‌تری، را تجویز می‌کند. استفاده از پماد‌های مسکن نیز می‌تواند درد ناشی از آسیب‌دیدگی زانو را تا حدودی تسکین دهد. در صورتی‌که شما به آرتروز زانو مبتلا هستید، ممکن است علاوه بر تزریق زل یا تزریق استروئید در زانو، داروهای داروهای ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) برای شما تجویز شود.

فیزیوتراپی

در کناردارو درمانی، می‌توانید با استفاده از روش‌های فیزیوتراپی زانوی خود را تقویت کنید. فیزیوتراپی، انجام حرکات کششی و قدرتی خاصی را تجویز می‌کند که برای درمان خالی کردن زانو موثر و مفید است. این حرکات و ورزش‌ها خصوصا عضلاتی را قوی می‌کند که زانو را پشتیبانی می‌کنند و همچنین به تقویت عضلات باسن و شکم و کمر را نیز می‌پردازد.

کایروپراکتیک

در صورتی که راستای صحیح اجزای مختلف زانو ب هم خورده شده باشد . جا به جا شده باشد و یا بر اثر اختلالات دیگر در کمر یا لگن، زانو دچار نقص عملکردی شده باشد، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی (کایروپراکتور) می‌تواند با انجام درمان‌های ویژه‌ای این مشکلات را برطرف کند.

در برخی موارد علاوه بر انجام تکنیک‌های درمان دستی و جا اندازی، انجام فیزیوتراپی برای بیمار تجویز می‌شود.

i5

تمرینات تقویت زانو

  • به پشت بخوابید. عضللات ران پای خود را منقبض کنید به نحوی که زانوی شما با زمین تماس پیدا کند. این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید. می‌توانید در زیر زانوی خود یک حوله‌ی پیچیده شده قرار دهید.

i6

  • به پشت بخوابید و عضلات باسن خود را منقبض کنید. این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید.
  • به پشت دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید. انگشتان پای خود را به سمت بدن خود بکشید تا در پشت ساق پای خود کشش را احساس کنید.
  • به پشت دراز بکشید و یک پشتی در زیر زانوی خود قرار دهید. سپس در حالی‌که زانوی شما بر روی پشتی است، پای خود را صاف کنید و آن را برای چند ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس مجددا پای خود را پایین بیاورید.

i7

  • بر روی شکم دراز بکشید. زانوی خود را خم کنید و پای خود را به سمت باسن خود بیاورید، چند ثانیه زانوی خود را در این حالت نگه دارید و دوباره زانوی خود را صاف کنید.

i8

  • بر روی یک صندلی بنشینید. یکی از پاهای خود را صاف کنید و آن را چند ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس پای خود را پایین بیاورید. برای انجام این تمرین به صورت پیشرفته‌تر می‌توانید دور مچ پای خود وزنه‌ی پا ببندید.

i9

جراحی

در برخی موارد برای درمان خالی کردن زانو لازم است که عمل جراحی انجام شود. این موضوع خصوصا زمانی اتفاق می‌افتد که تکه‌های کوچک استخوان یا بافت‌های دیگر (مانند مینیسک زانو که پاره شده است) درون کپسول مفصلی زانو گیر کرده و در عملکرد زانو اختلال ایجاد کرده باشد. این تکه‌های بافتی که در کپسول مفصلی گیر کرده‌اند ممکن است به طور ناگهانی مانع از حرکت زانو یا تحمل وزن بر روی زانو شود و در نتیجه زانوی شما در حال راه رفتن یا حتی ایستادن، خالی کند.

تغییر در الگوی زندگی و استفاده از مکمل‌های غذایی


ایجاد تغییراتی در الگوی زندگی، بخش بسیار مهمی از برنامه‌ی درمانی است. برای مثال، افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بیشتر از دیگران در معرض آسیب‌دیدگی زانو و نهایتا دچار شدن به مشکل خالی کردن زانو هستند. بنابراین کم کردن وزن و استفاده از داروهای مکمل می‌تواند به رفع مشکلات زانو در این افراد کمک کند.

از آنجایی که مفاصل ما با بالا رفتن سن به تدریج دچار فرسایش می‌شوند، داشتن رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و مصرف ویتامین‌ها مانند ویتامین ‌C و D برای افراد مسن توصیه می‌شود. گلوکزآمین نیز یک قند آمینه است که از اسکلت خارجی سخت‌پوستان به دست می‌آید و ثابت شده است که می‌تواند در درمان درد‌های مفصلی موثر باشد و بدین منظور معمولا توسط پزشکان تجویز می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *