علت ایجاد انگشت چکشی و درمان آن

1f

انگشت چکشی یکی از مشکلات بسیار متداول پا است که می‌تواند برای یک یا چند تا از انگشتان پا رخ دهد. انگشت چکشی یک مشخصه ظاهری دارد و آن بالا آمدن قسمت میانی انگشت است، در حالی که انتهای انگشت به سمت پایین خم شده است. اگر چه عارضه انگشت چکشی بیشتر برای افراد بزرگسال اتفاق می‌افتد اما می‌تواند گاهی اوقات کودکان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتر رئیس‌السادات با بررسی دقیق انگشت پای چکشی شما، در ابتدا با تجویز کفش و کفی طبی مناسب برای انگشت پای چکشی، فشار حاصل از کفش‌های نامناسب را برطرف نموده و پس از آن اگر انگشت پای شما انعطاف‌پذیری خود را از دست نداده باشد، با تجویز ورزش به بهبود وضعیت انگشت شما می‌پردازند. اما اگر انگشت پای شما سخت شده باشد، جلسات فیزیوتراپی برای نرم شدن استخوان انگشت پا و آمادگی شما برای شروع ورزش‌های مخصوص تجویز می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۶ ۰۲۱۲۲۱۱۹۹۴۸ در تماس باشد.[/alert]

مشکلات مرتبط با انگشت چکشی


انگشت چکشی با درد و مشکلات دیگری همراه است که ممکن است به مراقبت نیاز داشته باشد. مشکلات بالقوه مرتبط با این عارضه عبارتند از:

  • ایجاد میخچه‌های دردناک روی بخش بالایی انگشت یا در بین انگشتان
  • ایجاد میخچه یا پینه در زیر توپی یا سینه‌ی پا
  • ایجاد درد در سینه‌ی پا که با نام متاتارسالیا نیز شناخته می‌شود.
  • درد آرتروز در مفاصل انگشتان پا
  • آرتریت روماتوئید؛ یک بیماری خودایمنی و نوع کمتر شایع آرتریت است که می‌تواند منجر به تغییر شکل انگشت پا شود.
  • پینه پا ؛ منحرف شدن انگشت بزرگ یا انگشت کوچک پا که باعث ایجاد یک برآمدگی برجسته در کناره پا می‌شود.
  • صاف شدن کف پا
  • برآمده شدن بند انگشت؛ پوست روی مفاصل انگشت پا در واکنش به سایش و اصطکاک ناشی از انگشت چکشی، ضخیم و گاهی اوقات رنگ رفته می‌شود. این عارضه ظاهری صاف‌تر از پینه و میخچه دارد.

چه عواملی باعث ایجاد انگشت چکشی می‌شود؟


 عضلات پایین ساق پا و کف پا به تعادل و عملکرد پا کمک می‌کنند؛ عدم تعادل در قدرت این عضلات می‌تواند باعث شروع و توسعه عارضه انگشت چکشی شود. عدم تعادل این عضلات می‌تواند به دلیل موارد زیر باشد:

  • اغلب به صورت ارثی است و به ساختار پا ربط دارد.
  • وارد آمدن آسیب‌های عصبی
  • دیابت که می‌تواند باعث آسیب‌های عصبی مؤثر بر قدرت عضلات پا شود.

کفش پاشنه‌بلند یا کفش‌های تنگ به ایجاد عارضه انگشت چکشی کمک می‌کنند و می‌توانند آن را تشدید کند؛ به خصوص اگر فردی پاهایش طوری باشد که مستعد ابتلا به ناهنجاری‌های انگشتی باشد. کفش پاشنه‌بلند نه تنها باعث گرفتگی عضلات انگشتان و ساییده شدن آن‌ها می‌شود، بلکه باعث عدم تعادل عضلات، وارد آمدن فشار به انگشتان و در نتیجه باعث منقبض شدن انگشتان پا نیز می‌شود.

2f

درمان انگشت چکشی


 درمان انگشت چکشی شامل صاف کردن انگشت، بازگرداندن حالت انعطاف‌پذیری به انگشت و جلوگیری از بازگشت دوباره این مشکل است. برخی روش‌های درمانی ساده عبارتند از:

  • هر روز پاهای خود را در آب گرم غوطه‌ور کنید، سپس با کمک دست انگشتان و مچ پای خود را کشش دهید.
  • برای کاهش درد و ناراحتی از پدها، بالشتک‌ها یا نوارهای مخصوص که بدون نیاز به نسخه در دسترس هستند، استفاده کنید.
  • کفشی بپوشید که اندازه پا باشد و در آن فضای کافی برای کشش انگشتان وجود داشته باشد.

استفاده از پد

یک پد در بین انگشتان خود قرار دهید. پدها باید یک دهانه یا سوراخ داشته باشند؛ طوری که این سوراخ روی میخچه‌ی دردناک انگشت قرار گرفته باشد. از استفاده از پدهای دارویی اجتناب شود.

3f

استفاده از ارتز (کفی طبی)

برای عارضه‌های شدید مانند کاهش قوس یا مشکلات ساختاری که باعث عدم تعادل پا می‌‍شوند، ممکن است متخصصان ما استفاده از ارتز را توصیه کنند. ارتزها متناسب با پای بیمار در قالب کفی و از گچ‌های پلاستیکی ساخته می‌شوند. ارتزها معمولاً به انواع سخت، نرم و نیمه‌سخت دسته‌بندی می‌شوند.

captureانواع ارتز عبارتند از:

  • ارتز سخت
  • ارتز نرم
  • ارتز نیمه سخت

بهبود انگشت چکشی با ورزش

انگشت چکشی که انعطاف‌پذیر باشد و بتوان با دست آن را به صورت صاف و مستقیم درآورد، ممکن است با انجام ورزش‌های خاص و حرکات اصلاحی انگشت چکشی بهبود یابد. این ورزش‌ها عدم تعادل عضلاتی که تغییر شکل انگشت را شدت می‌بخشند، برطرف می‌کند. این ورزش‌ها عضلات اکستانسور (عضله‌ی منبسط ماهیچه‌ی بازکننده) که پا را به سمت بالا می‌کشند، را مورد هدف قرار می‌دهند. ورزش‌های که شامل کشیدن پا به سمت بالا در برابر مقاومت پا هستند، عضلات اکستانسور را مورد هدف قرار خواهند داد.

جمع کردن انگشت پا

برای انجام این تمرین، روی یک صندلی و در یک موقعیت راحت بنشینید و جوراب‌های خود را در بیاورید. یک حوله روی کف زمین پهن کنید و نیمه بالایی پای خود را روی آن قرار دهید. پاشنه پای خود را روی زمین بگذارید و با کمک انگشتان پا سعی کنید حوله را جمع کنید. سپس حوله را رها کنید و این تمرین را ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید.

5f

ضربات آهسته و پیوسته زدن با انگشتان پا

این تمرین می‌تواند در همان موقعیتی که برای تمرین جمع کردن انگشتان پا قرار گرفته‌اید، انجام شود. انگشت بزرگ پا را به سمت پایین به روی کف زمین بکشید در حالی که چهار انگشت دیگر را به سمت بالا کشیده‌اید. این حالت را نگه دارید و سپس به آرامی با انگشتان به کف زمین ضربه بزنید. ۱۰ تا ۱۲ بار این ضربه زدن را انجام دهید و سپس موقعیت انگشتان را معکوس کنید، طوری که انگشت بزرگ را به سمت بالا و دیگر انگشتان را به سمت پایین بکشانید. این حالت را نیز چندین بار تکرار کنید.

6f

کشش دستی

برای کمک به منبسط کردن عضلات، شما همچنین می‌توانید انگشتان پای خود را با استفاده از یک حوله تحت کشش قرار دهید. روی زمین بنشینید و پاها را به صورت صاف و مستقیم در مقابل خود دراز کنید. یک حوله را در زیر انگشتان قرار دهید و به آرامی با دست آن را به سمت خود بکشانید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید. برای کشیدن انگشتان به سمت عقب، می‌توانید از دست‌های خود کمک بگیرید.

7f

غلتاندن انگشت پا

تمرین غلتاندن انگشتان پا شبیه به زمانی است که شما انگشتان خود را از این سمت به آن سمت میز می‌زنید. پا برهنه روی یک سطح صاف بایستید. تمام انگشتان خود را با هم از سطح زمین بلند کنید. سپس آن‌ها را به صورت همزمان از انگشت کوچک به بزرگ به سمت پایین حلقه کنید (لوله کنید). انگشتان را بلند کنید و این حرکت را ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید. سپس جهت را تغییر دهید.

8f

فشردن انگشت پا

این تمرین می‌تواند در حالت نشسته انجام شود. پای خود را به راحتی روی ران پای دیگر قرار دهید. انگشتان دست را در بین انگشتان پا بگذارید، سپس انگشتان پا را به همدیگر فشار دهید طوری که انگشتان دست تحت فشار قرار گیرند. انگشت‌ها را رها کنید و سپس ۱۰ تا ۱۲ بار این تمرین را تکرار کنید. اگر فشردن تمام انگشتان پا به صورت همزمان، کار راحتی نیست؛ یک انگشت دست را بین دو انگشت پا قرار دهید و تمرین را انجام دهید سپس این کار را برای تمام انگشتان ادامه دهید.

10f

جراحی

انگشت چکشی سخت و غیرقابل انعطاف را می‌توان با استفاده از یک عمل جراحی اصلاح کرد. در طی این عمل جراحی بخشی از استخوان و بافت نرم برداشته می‌شود تا انگشتان پا دوباره هم‌تراز شوند. معمولاً عمل جراحی برای مواردی انجام می‌شود که روش‌های غیرجراحی روی آن‌ها تأثیری نداشته و نتوانسته آن را درمان کند؛ یا برای مواردی که انگشت چکشی باعث بروز مشکلات ثانویه مانند زخم‌های پوسی شده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *