راههای درمان و علائم آرتروز آرنج چیست؟

آرتروز يک بيماري مفصلي است که مشخصه آن بروز التهاب غير طبيعي در يک يا چند مفصل در بدن مي‌باشد. به طور کلي احتمال ابتلا به آرتروز با افزايش سن بيشتر مي‌شود. اغلب افرادي که به اين عارضه مبتلا مي‌شوند شروع علائم آن را به صورت درد و سفتي مفاصل يا اندام‌هاي تحتاني بدن احساس مي‌کنند. آرتروز آرنج عارضه‌اي است که مفصل آرنج به ويژه غضروف‌ها، استخوان، بافت‌هاي نرم اطراف مفصل، ماهيچه‌ها و تاندون‌ها را درگير مي‌کند.

ppp

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cac4c4″]

کلينيک دکتر رئيس‌السادات مجهز به پيشرفته‌ترين فناوري‌ها و تجهيزات پزشکي است و به‌روزترين خدمات را در زمينه تشخيص و درمان بيماران مبتلا به آرتروز آرنج ارائه مي‌نمايد.[/alert]

علائم شايع آرتروز آرنج


استئوآرتروز تخريبي آرنج

استئوآرتروز يکي از انواع رايج آرتروز است که در اثر تخريب پيش‌رونده بافت غضروف، استخوان‌ها و يا غشاي سينوويال در داخل مفصل به وجود مي‌آيد. علائم استئوآرتروز معمولاً در طول يک دوره زماني طولاني بروز مي‌کند.

آرتروز بعد از مصدوميت آرنج

اين هم يکي ديگر از انواع استئوآرتروز است. آرتروز بعد از مصدوميت هم يک عارضه تخريبي پيش‌رونده است که ممکن است بعد از آسيب‌ديدگي آرنج در اثر مصدوميت‌هاي شديد اتفاق افتد.

سياه شدن يا نکروز آواسکولار آرنج

بيماري نکروز آواسکولار آرنج هنگامي به وجود مي‌آيد که در روند جريان خون به مفصل آرنج يک اختلال ايجاد شود. در چنين شرايطي هم استخوان و هم بافت‌هاي نرم در برگيرنده مفصل آرنج دچار آسيب‌ديدگي مي‌شوند. شايع‌ترين علل نکروز اواسکولار آرنج شامل مصرف داروهاي استروئيدي در درازمدت، بيماري گلبول‌هاي قرمز داسي‌شکل (کم‌خوني داسي‌شکل) و مصدوميت از ناحيه آرنج مي‌باشد.

آرتروز روماتيسمي درگير کننده آرنج

آرتروز روماتيسمي يک بيماري التهابي سيتميک خودايمني است که مي‌تواند لايه آستر پوشاننده مفاصل و بافت‌هاي نرم يا اندام‌هاي بدن را درگير نمايد.

بيماري لوپوس اریتماتوس سیستمیک

لوپوس منتشر یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک نيز يک بيماري التهابي سيتميک خودايمني است و هنگامي اتفاق مي‌افتد که سيستم ايمني بدن يک فرد، آنتي‌بادي‌هايي را توليد مي‌کند که به صورت تصادفي به بافت‌ها و اندام‌هاي سالم موجود در بدن حمله مي‌کنند.

بيماري نقرس درگير کننده آرنج

آرتروز ناشي از نقرس، يکي از حالت‌هاي پيچيده آرتروز التهابي است که در اثر بالا بودن میزان اسيد اوريک خون به وجود مي‌آيد. بيماري نقرس هنگامي بروز مي‌کند که کريستال‌هاي اسيد اوريک به شکل غير معمولي در داخل مفصل تشکيل مي‌شوند و التهاب مفصل را به وجود مي‌آورد. بيماري نقرس معمولاً بيشتر مفصل‌هاي کوچک پا را درگير مي‌کند و بروز آن در مفصل آرنج چندان شايع نيست.

علل آرتروز آرنج


مهم‌ترين علل بروز آرتروز آرنج عبارتند از:

  • استئوآرتروز تخريبي مفاصل
  • آرتروز بعد از مصدوميت
  • نکروز آواسکولار
  • آرتروز روماتيسمي
  • بيماري لوپوس اریتماتوس سیستمیک
  • بيماري نقرس (آرتروز ناشي از نقرس)

در تمامي موارد بيماري آرتروز آرنج، بافت غضروفي که مفصل را مي‌پوشاند، دچار آسيب‌ديدگي مي‌شود. اين آسيب‌ديدگي يا در اثر بروز التهاب (مانند آرتروز روماتیسمي) و يا به خاطر فشار مداوم و مصدوميت مکرر از ناحيه آرنج (مانند استئوآرتروز تخريبي) اتفاق مي‌افتد. نازک شدن لايه غضروفي پوشاننده مفصل آرنج باعث مي‌شود که سر استخوان‌ها در داخل مفصل با هم تماس پيدا کنند. هنگامي که سر استخوان‌ها بر روي هم ساييده مي‌شود، موجب سفت و دردناک شدن مفصل مي‌شود و دامنه طبيعي حرکت مفصل محدود مي‌شود.

عوامل خطرزا براي آرتروز آرنج


  • سن. آرتروز آرنج در هر سن و سالي ممکن است اتفاق بيفتد، اما در افراد با سن کمتر از ۴۰ سال خيلي به ندرت مشاهده مي‌شود.
  • جنسيت. استئوآرتروز تخريبي و آرتروز روماتیسمي بيشتر در زنان اتفاق مي‌افتد، در حالي که خطر بروز آرتروز ناشي از نقرس در مردان بيشتر است.
  • آسيب‌ديدگي و مصدوميت‌هاي ورزشي
  • چاقي
  • سابقه فاميلي و خانوادگي
  • سيگار کشيدن
  • بعضي مشاغل خاص. نجارها و نقاشان ساختمان که يک حرکت فيزيکي معين را در درازمدت به صورت مکرر انجام مي‌دهند بيشتر در معرض ابتلا به آرتروز آرنج هستند.

علائم و نشانه‌هاي آرتروز آرنج


  • درد و حساسيت شديد در محل مفصل آرنج (احساس درد در هنگام لمس آرنج)
  • متورم شدن بافت‌هاي اطراف مفصل آرنج (در اثر التهاب)
  • سفت شدن و کاهش دامنه حرکت مفصل آرنج
  • تشکيل زائده‌هاي استخواني در اطراف مفصل آرنج

تشخيص آرتروز آرنج


rttمعاينه فيزيکي. انجام يک معاينه فيزيکي کامل بر روي مفصل آرنج و بررسي دقيق شرح حال و سوابق بيمار مي‌تواند به تشخيص علت صحيح آرتروز آرنج کمک کند.

  • عکسبرداري اشعه ايکس. عکس‌هاي اشعه ايکس براي مشاهده آسيب‌هاي وارد بر آرنج استفاده مي‌شود. همچنين پزشک مي‌تواند به کمک اين عکس‌ها علل احتمالي ناراحتي و درد آرنج را تشخيص دهد.
  • آزمايش خون. نتايج آزمايش خون به دکتر رئيس‌السادات کمک مي‌کند تا علت آرتروز آرنج را تشخيص بدهد. مهم‌ترين فاکتورهايي که در آزمايش خون مورد اندازه‌گيري قرار مي‌‌گيرد عبارتند از:
  • شمارش کامل سلول‌هاي خوني (CBC)
  • ميزان فاکتور روماتوئيد (RF)
  • کشت مايع مفصلي
  • آزمايش لوپوس خون (پانل SLE)
  • نمونه‌برداري آسپيراسيون با سوزن ريز (FNA) از مايع مفصلي
  • عکسبرداري سونوگرافي (اولتراسوند). دستگاه سونوگرافي از امواج صوتي داراي فرکانس بالا براي توليد عکس‌هاي حاوي جزئيات دقيق از مفصل آرنج استفاده مي‌کند.
  • ام آر آي و سي تي اسکن از مفصل آرنج. اين آزمايش‌ها هم براي ارزيابي آسيب‌هاي وارد بر مفصل آرنج و بافت‌هاي نرم اطراف آن به کار مي‌رود.

تعداد زيادي از بيماري‌هاي پزشکي مختلف ممکن است علائم و نشانه‌هايي شبيه به آرتروز آرنج داشته باشند. پزشک شما ممکن است به منظور تشخيص قطعي آرتروز آرنج يا ساير بيماري‌هايي که از نظر علائم با آن مشترک هستند، چندين آزمايش ديگر را هم براي شما تجويز کند.

درمان آرتروز آرنج


مهم‌ترين درمان‌هاي غير جراحي که مي‌تواند به تسکين درد ناشي از آرتروز آرنج و بهبود دامنه حرکت آن کمک کند، عبارتند از:

استراحت

از هر گونه فعاليت فيزيکي شديد که باعث بدتر شدن وضعيت آرنج و تشديد درد و ناراحتي آن مي‌شود بايد خودداري کرد. معمولاً پزشکان هم به شما توصيه مي‌کنند که تا وقتي علائم آرتروز برطرف مي‌شود، از انجام اينگونه فعاليت‌ها اجتناب کنيد.

داغ و سرد کردن

استفاده از يک حوله داغ و يخ به طور متناوب بر روي مفصل آرنج به کاهش درد و ورم آن کمک مي‌کند.

استفاده از آتل يا بريس

از بعضي از آتل‌هاي مجهز به صفحه‌هاي تخت يا گچ مي‌توان براي ثابت نگه داشتن وضعيت آرنج به ويژه در هنگام خواب استفاده کرد.

67yyu

مصرف داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي

داروهاي ضد التهاب خوراکي مانند ايبوپروفن و ناپروکسن مي‌تواند در کاهش درد و ورم آرنج مؤثر باشد.

استفاده از کورتيکواستروئيدها

داروهاي استروئيدي خوراکي مانند پردينسون مي‌تواند در کاهش التهاب و افزايش دامنه حرکت مفصل آرنج مؤثر باشد.

درمان با مکمل روان‌کننده

مايعي که به طور معمول در داخل يک مفصل وجود دارد (مايع سينوويال) شامل ماده‌اي به نام اسيد هيالورونيک مي‌باشد. هنگامي که يک مفصل دچار استئوآرتروز مي‌شود، ميزان اسيد هيالورونيک موجود در آن کاهش پيدا مي‌کند. کاهش ميزان اسيد هيالورونيک در مايع مفصلي منجر به کاهش لغزندگي و قابليت روان‌کنندگي آن مي‌شود. مکمل روان‌کننده، يک روش رايج و با حداقل تهاجم است که براي درمان استئوآرتروز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين روش، دوز کوچکي از اسيد هيالورونيک به داخل مفصل آرنج تزريق مي‌شود تا لغزندگي مفصل را افزايش و سفتي و درد آن را کاهش دهد.

کرايوتراپي

کرايوتراپي يک روش درماني غير تهاجمي است که در آن از دماهاي بسيار پايين براي کاهش درد، التهاب و ورم مفصل آرنج استفاده مي‌شود. البته استفاده از اين روش چندان رايج نيست.

درمان فيزيکي

بعد از آنکه نشانه‌ها و علائم شديد آرتروز زانو تسکين پيدا کرد، انجام حرکات ورزشي سبک اهميت بسيار زيادي دارد. درمان فيزيکي مي‌تواند به بازيابي قدرت و انعطاف‌پذيري عضلات آرنج کمک کند.

  • کشش دست يکي از کارآمدترين حرکات ورزش يوگا است که در بهبود عوارض آرتروز تأثير زيادي دارد. براي انجام اين حرکت، صاف بايستيد و دستها را مستقيم به جلو بکشيد. سپس کف دست‌ها را به طرف بالا بچرخانيد به طوري که نوک انگشتان شما به طرف آسمان قرار بگيرد و شما مستقيم به روي دست‌ها نگاه کنيد. دستان خود را مشت کنيد و همه انگشتها ببنديد، سپس دست را باز کنيد و انگشت‌ها را در حالي که از هم فاصله دارند تا جايي که مي‌توانيد بکشيد.

iuo

  • پرس کمر. پرس کمر هم حرکتي براي افزايش گردش خون و بازيابي قدرت مفصل آرنج است. براي انجام اين حرکت بايد دستگا بدنسازي چندکاره (Cirquit) را روي ۷ کيلوگرم يا کمي کمتر تنظيم کنيد و آن را تا سطح شانه‌هاي خود بالا بياوريد. حالا وزنه‌ها را به جلو و به طرف بيرون فشار دهيد و سپس آن را دوباره به عقب بکشيد تا به همان وضعيتي که حرکت را شروع کرديد، بازگرديد.

grhh

  • کشش بازوها در وضعيت نشسته. راحت روي يک تشک يوگا بنشينيد و دست‌ها را بکشيد و روي سر ببريد. سپس انگشتها را در هم قفل کنيد و کف دست‌ها را به طرف بالا فشار دهيد. يک نفس عميق بکشيد و دست‌ها را به مدت ۳۰ ثانيه در همين وضعيت نگه داريد. حالا دست‌ها را در همان حالتي که انگشت‌ها در هم قفل هستند و بازوها کاملاً کشيده نگه داشته‌ايد، تا مقابل شانه‌هاي خود پايين بياوريد.

jryu

  • کشش بازو براي تسکين درد در حالت ايستاده. در حالي که ايستاده‌ايد بازوي راست خود را بالا بياوريد، آرنج را خم کنيد و کف دست خود را از پشت در بالاي کمر بگذاريد. سعي کنيد پشت دست چپ را هم به طرف کمر ببريد. سپس انگشت‌هاي دو دست را محکم در هم قفل کنيد.

yuifyui

تزريق استروئيد در داخل مفصل

تزريق استروئيد در داخل مفصل آسيب‌ديده به تسکين موقتي درد و علائم آرتروز و بهبود دامنه حرکت مفصل آرنج کمک مي‌کند. اما نکته مهمي که بايد به خاطر داشته باشيد آن است که تزريق استروئيدها فقط به صورت موقتي اثربخش است و تزريق آن به مدت طولاني مي‌تواند در دراز مدت باعث آسيب‌ديدگي شديد مفصل شود.

rgtergt

درمان به روش جراحي

  • جراحي آرتروپلاستي قطعه‌اي آرنج (تعويض اجزاي مفصل)
  • همي‌آرتروپلاستي (تعويض نيمه مفصل)
  • آرتروپلاستي کامل آرنج (تعويض کامل مفصل)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *