دیسک کمر: علت و درمان

00

در ستون فقرات بدن انسان بين مهره های کمری استخوانی بالشتک ها يا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها ديسک گفته مي‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود. كمر انسان دارای ۵ مهره کمر است كه در پايين آنها نیز استخوان مثلثي‌ شكلي به نام استخوان خاجي قرار گرفته است. بنابراین در ناحيه كمر تعداد دیسک های بین مهره ای ۵عدد می باشد. وظيفه اصلي دیسک ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه‌گير بودن آن است. به عبارتی دیسک ها، فشارهايی را كه به ستون فقرات وارد مي‌شود را جذب مي‌كند و همچنين کمک در بهبود حركت بين مهره‌ها می نماید. بنابراین همه افراد دیسک کمر دارند و منظور از دیسک کمر فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر می باشد که البته یکی از صعب العلاج ترین بیماری های ستون فقرات می باشد.

علائم و نشانه ها


دردهایی که به دلیل فشاربرروی عصب سیاتیک ازناحیه باسن شروع میشودو به سمت ساق پا وزانویاکف پا منتشرمیشود علائم پارگی دیسک کمر هستند. دردهای ناحیه تحتانی کمرهمراه با دردناحیه ساق پا رخ میدهد. سوزش(سوزن سوزن شدن) یا بی حسی در یک ساق پا رخ میدهد که این علائم از ناحیه باسن یا پشت زانو شروع میشود و در قسمت پشت زانو، ران ،زانو و با داغی کف پا گسترش پیدامیکند.

  • ضعف درناحیه خاصی ازماهیچه های ساق یک یا هردوپا
    درددرناحیه جلوی ران
    دردهای عمیق وگرفتگی ماهیچه ها
    ابتلا به سندروم دم اسب
    ضعف درهردوپا وعدم کنترل روده ومثانه ازعلائم خاص فشارهای شدید به عصب است که به آن سندروم دم اسب گفته میشود.این بیماری به ندرت اتفاق می افتد اما درصورت بروزاین مشکل، بیمار دارای مشکل بسیارجدی دیسک کمر و درمان آن فقط با مراجعه به پزشک امکانپذیر است .

– علت ايجاد فتق ديسك کمر چيست؟ و از نظر پاتولوژي چه اتفاقي مي افتد؟
– از حدود ۱۵ سالگي به بعد ديسك بين مهره اي دچار تغييراتي مي شود كه اجتناب ناپذير است. اين تغييرات به كاهش ميزان آب موجود در ديسك و كاهش انعطاف پذيري آن منجر مي شود. اين تغييرات در برخي افراد زودتر بروز مي كند و در برخي ديرتر ديده مي شود. در صورت وارد آمدن فشار نامناسب به ديسك فرسوده، قسمت پشتي ديسك دچار فتق يا بيرون زدگي مي شود و اين بيرون زدگي روي نخاع يا رشته هاي آن فشار وارد مي كند.

درمان


داروها

به نظر می‌رسد سالیسیلاتها، استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، در کاهش دردهای ناشی از بیماری‌های دیسک کمر مؤثر هستند.
تزریق آستروئید اپیدورال نیز یک گزینه درمانی رایج برای اشکال مختلف درد کمر و پا محسوب می‌شود. تزریق آستروئید اپیدورال می‌تواند دارو را به‌طور مستقیم (و یا بسیار نزدیک) به منبع درد انتقال دهد.

ماساژ درمانی

اگر ماساژ درمانی به‌طور منظم و صحیح برای بیمار انجام شود، می‌تواند دردهای مزمن را تسکین دهد. ماساژ درمانی شامل مواردی همچون مالش، ورز دادن و دست‌کاری بافت‌های پشت بدن می‌شود. این حرکات باعث افزایش جریان خون در ناحیه موردنظر می‌شوند، درنتیجه، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به عضلات خواهد رسید. همچنین افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده باعث می‌شود، مواد زائد تجمع یافته در بافت سریع‌تر دفع گردند.
طب سوزنی
طب سوزنی می‌تواند باعث آزاد شدن اندورفین به جریان خون شود. به زبان ساده، اندورفین، مسکن طبیعی بدن می‌باشد. به‌این‌ترتیب، آزاد شدن اندورفین به در خون باعث می‌شود درد شما کاهش یابد.
فیزیوتراپی برای فتق یا بیرون‌زدگی دیسک
فیزیوتراپی اغلب نقش مهمی در بهبود فتق دیسک بازی می‌کند. روش‌های آن نه‌تنها درد را فوراً تسکین می‌دهند بلکه شما را آماده می‌سازد تا از ایجاد آسیب‌های، آتی مصون بمانید. برنامه فیزیوتراپی معمولاً با درمان‌های منفعل یا غیرفعال آغاز می‌شوند. اما زمانی که بهبود یافتید، با انجام تمرینات فعال، عضلات شما تقویت‌شده و جلوی آسیب‌های آینده، گرفته خواهد شد. دکتر رئیس السادات بر اساس شرایط و بیماری شما، برنامه درمانی منحصر به خودتان را طرح‌ریزی می‌کنند تا به بهترین وجه ممکن، شرایط شما بهبود یابد.

منابع


دکتر سپهریان، تبیان، 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *