درمان میخچه و پینه کف پا

%d8%ad

پینه و میخچه نواحی ضخیم‌شده از پوست هستند که در نتیجه فشار یا سایش ایجاد می‌شوند. پینه و میخچه می‌تواند باعث ایجاد درد برای بیمار در هنگام راه رفتن یا پوشیدن کفش شود. پینه معمولاً بر روی دست‌ها یا پاها ایجاد می‌شود و نیاز به درمان خاص ندارد. میخچه دارای یک لایه داخلی است که می‌تواند نرم یا سخت باشد. میخچه‌های نرم معمولاً بین انگشتان پا مشاهده می‌شوند، در حالی که میخچه‌های سخت بر روی سطح انگشتان ایجاد می‌گردند. میخچه بر روی پا معمولاً در نتیجه استفاده از کفش‌های دارای سایز نامناسب ایجاد می‌شود و به همین خاطر اغلب با استفاده از کفش مناسب درمان خواهد شد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]دکتر رئیس‌السادات با بررسی نحوه قدم زدن فرد، مشکلاتی را بررسی می‌کند که احتمالاً می‌توانند باعث وارد شدن فشار غیر متوازن به نواحی مختلف پا در هنگام راه رفتن شوند. علاوه بر این دکتر رئیس‌السادات با استفاده از روش‌های درمان مناسب، پوست سخت ایجاد شده به خاطر میخچه و پینه را از بین برده و مشکل بیمار را در این رابطه برطرف می‌کند. به این ترتیب با درمان میخچه و پینه و شناسایی دلایل احتمالی ایجاد آن، بیمار دیگر با این شرایط در زندگی خود مواجه نخواهد شد.

دکتر رئیس‌السادات می‌تواند از روش‌های درمان بی‌خطر و سالم برای بیماران خود استفاده کرده و به این ترتیب از عوارض جانبی احتمالی در نتیجه خوددرمانی جلوگیری کند.[/alert]

دلایل ایجاد میخچه در پا


%d8%ad1

  • استفاده از کفش‌های نامناسب: پوشیدن کفش‌های نامناسب می‌تواند باعث وارد شدن فشار زیاد به یک نقطه کوچک از پا همچون یک مفصل شود. در خانم‌ها استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند معمولاً باعث تشکیل میخچه بر روی انگشت کوچک پا می‌شود.
  • مشکلات مربوط به استخوان پا: این شرایط هنگامی ایجاد می‌شوند که فرد دچار مشکلات استخوانی همچون بیرون‌زدگی شست پا (bunions) و انگشت‌چکشی (hammertoes) باشد.

دلایل ایجاد پینه در پا


p2

  • وارد شدن فشار زیاد به برخی نواحی پا به خاطر مشکلات بیومکانیکال (biomechanical): فشار وارد شده به نواحی مختلف پا به خاطر عدم توزیع مناسب وزن بدن می‌تواند باعث تشکیل پینه در این نواحی همچون پاشنه یا ناحیه کروی انگشت بزرگ پا شود.
  • بالا رفتن سن: این شرایط عمدتاً به خاطر کم شدن بافت چربی محافظ در ناحیه کف پا به خاطر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود.
  • نقص استخوانی پا: این مورد مشابه وضعیتی است که باعث ایجاد میخچه در پا می‌شود.

علائم و نشانه‌ها


  • تشکیل یک پوست ضخیم و سفت
  • برآمدگی پوست
  • پوسته پوسته شدن و خشکی پوست
  • درد یا ناراحتی در ناحیه آسیب‌دیده
  • ایجاد برآمدگی گرد یا مخروطی بر روی پوست
  • احساس درد در صورت ایجاد تماس با ناحیه آسیب دیده در هنگام راه رفتن یا انجام سایر فعالیت‌ها. به هر حال توجه داشته باشید پینه معمولاً بدون درد است.

عوارض


  • عفونت باکتریایی یا ویروسی در بیماران مبتلا به دیابت یا بیمارانی که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی (immunosuppression) استفاده می‌کنند.
  • ریسک خون‌ریزی و عفونت با ایجاد زخم عمیق
  • در صورتی که میخچه در نواحی نزدیک به مفاصل و استخوان‌ها ایجاد شود، احتمال ابتلا به آرتروز عفونی یا پوکی استخوان در صورت درمان نشدن افزایش پیدا می‌کند.

عوامل خطر


برخی از فاکتورهای ریسک مربوط به تشکیل میخچه و پینه به شرح زیر هستند:

  • مشکلات مربوط به آناتومی پا یا انگشتان آن؛
  • الگوی راه رفتن غیرعادی؛
  • بیرون‌زدگی شست پا؛
  • استفاده از کفش‌های نامناسب؛
  • استفاده از ابزارها و تجهیزاتی که باعث وارد شدن فشار زیاد به نقاط خاص انگشتان می‌شود؛ و
  • اشتغال در برخی مشاغل خاص همچون کشاورزی یا باغبانی.

همچنین شست کج و خار پاشنه نیز از دیگر عوامل خطری است که احتمال ابتلا به پینه و میخچه را افزایش می دهد.

تشخیص


تشخیص این مشکل با مشاهده تغییرات ظاهری در پوست امکان‌پذیر است و معمولاً نیازی به آزمایش‌های خاص برای آن نیست.

بررسی‌های آزمایشگاهی. برای افراد مبتلا به پینه و میخچه آزمایش‌های خاص جهت ارزیابی شرایط وجود ندارد. به هر حال افراد مبتلا به دیابت، سفلیس، و نیز سایر مشکلات نوروپاتی می‌بایست از این مورد مستثنی شوند.

تصویربرداری: تصویربرداری از پا در حالتی که وزن بدن روی آن قرار گرفته می‌تواند به تشخیص مشکلات استخوانی و وجود سایر آسیب‌هایی که ممکن است درد در ناحیه پا را به همراه داشته باشند، کمک کند. به هر حال، معاینه فیزیکی معمولاً برای تشخیص مشکلات محدودتر در ارتباط با انگشتان پا کافی است.

سایر آزمایش‌ها: بررسی توزیع فشار کف پا می‌تواند به تعیین نقاط دقیق افزایش فشار به این ناحیه از بدن کمک موثر کند.

درمان


پوشیدن کفش‌های مناسب و راحت

انجام این کار شاید مهم‌ترین مرحله در فرآیند درمان باشد. به این ترتیب با پوشیدن کفش‌های راحت و دارای سایز مناسب، می‌توان از سایش دائم پوست و تشکیل میخچه و پینه جلوگیری کرد.

درمان‌های خانگی اولیه و پیشگیری

امروزه انواع مختلف سوهان‌ها و سنگ پاها وجود دارند که امکان استفاده از آن‌ها برای برداشتن لایه‌های سفت شده پوست در نتیجه میخچه و پینه وجود دارد. علاوه بر این مرطوب نگه داشتن پا می‌تواند شدت مشکل را کاهش دهد. همچنین بیمار می‌تواند از کفی‌های طبی در کفش خود برای کاهش درد استفاده نماید. به هر حال توجه داشته باشید انجام این فعالیت‌ها نمی‌تواند دلایل اصلی ایجاد مشکل را بر طرف کند.

برداشتن میخچه و پینه

پیرایش (برداشتن زائده‌ها)

پوست ضخیم شده میخچه یا پینه را می‌توان با استفاده از یک چاقوی جراحی برید. معمولاً با انجام این کار درد ناشی از میخچه یا پینه کاهش یافته و فشار وارد شده به بافت‌ها کم می‌شود. گاهی اوقات، لازم است برای بیمار بطور منظم از چندین جلسه درمان با این روش استفاده شود.

درمان شیمیایی

امروزه انواع مختلف داروهای شیمیایی برای از بین بردن نواحی ضخیم شده و پوسته مرده در محل میخچه و پینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها معمولاً حاوی اسیدسالیسیلیک هستند.

p3

اسیدسالیسیلیک یک ماده کراتولیتیک (keratolytic) است، به این معنی که می‌تواند پروتئین (کراتین) تشکیل دهنده میخچه و پینه و نیز لایه ضخیم تشکیل شده از پوست مرده بر روی آن را تجزیه کند. درمان با سالیسیلیک‌اسید به روش‌های مختلف زیر قابل انجام است:

  • قطره
  • پد
  • خمیر

تمام این روش‌ها باعث می‌شوند لایه بالای پوست شما سفید شده و در ادامه لایه‌برداری یا برداشتن بافت مرده از روی آن امکان‌پذیر شود. در نتیجه این کار ضخامت میخچه یا پینه کم شده و درد آن بطور مشخص کاهش پیدا می‌کند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]هر چند این محصولات دارای عملکرد مناسب در درمان میخچه و پینه هستند، در صورت ابتلا به دیابت یا مشکلات گردش خون در بدن، نباید از آن‌ها استفاده شود. دلیل منع مصرف این محصولات به خاطر امکان ترمیم ضعیف پوست به خاطر ابتلا به این بیماری‌ها است و این شرایط می‌تواند ریسک ایجاد زخم در محل تحت درمان را برای بیمار به همراه داشته باشد.[/alert]

تزریق ژل

در این روش از تزریق ژل به زیر پوست میخچه و پینه برای کاهش درد و ایجاد یک سطح نرم زیر آن استفاده می‌شود. در حقیقت نتایج قبلی حاصل از تزریق ژل برای درمان چربی از بین رفته در ناحیه کف پا نشان داد این روش می‌تواند یک درمان منحصر به فرد برای موارد ایجاد میخچه و پینه در پا باشد.

p4

عمل جراحی

جراحی برداشتن برجستگی‌های استخوانی فقط زمانی انجام می‌شود که استفاده از روش‌های محافظه‌کارانه اثربخشی لازم را برای درمان بیمار نداشته باشند. عمل‌های جراحی مورد استفاده در این حالت عبارت از بونیونکتومی (bunionectomy)، سینداکتیلیزاسیون (syndactylization)، استئوتومی (osteotomy)، و آرتروپلاستی (arthroplasty) است.

روش های دیگر برای درمان میخچه و پینه پا مصرف آنتی بیوتیک و کرم های مرطوب کننده است.

پیشگیری


در بسیاری از موارد، امکان پیشگیری از ایجاد میخچه و پینه با کاهش یا حذف مواردی که باعث افزایش فشار به نواحی خاص از دست‌ها و پاها می‌شوند، وجود دارد. بر این اساس، اقدامات پیشگیرانه مناسب به این منظور به شرح زیر هستند:

  • پوشیدن کفش‌های راحت و با سایز مناسب. در بهترین حالت نباید کفش به انگشتان پا فشار وارد کند یا باعث فشرده شدن انگشتان چهارم و پنجم به یکدیگر شود.
  • استفاده از پدهای مخصوص در نواحی مستعد ایجاد میخچه و پینه. امروزه انواع مختلف این پدها را می‌توان از داروخانه‌ها و مراکز فروش تجهیزات پزشکی خریداری کرد.
  • استفاده از پوشش محافظ نرم بین انگشتان پا.
  • استفاده از فوم یا پوشش نرم بر روی نواحی پا که دچار میخچه یا پینه شده‌اند.
  • استفاده از پدهای فومی دارای سوراخ در مرکز که باعث پخش شدن فشار در اطراف میخچه یا پینه شده و فشار وارد شده به نقاط آسیب دیده را کاهش می‌دهند.
  • استفاده از کفی طبی در کفش برای کاهش فشار مکانیکی وارد شده به پاها در هنگام راه رفتن.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *