تزریق اپیدورال داخل کانال و آزاد سازی سیاتیک

xx

به تزریق دارو به فضای اپیدورال ستون فقرات به‌ منظور کاهش موقتی یا طولانی‌مدت درد و التهاب، “تزریق اپیدورال” می‌گویند. فضای اپیدورال در خارج غشای “دورال” (سخت‌شامه) واقع‌شده است. استروئیدها، بی‌حس کننده‌ها و داروهای ضدالتهابی معمولاً در ناحیه اپیدورال تزریق می‌شوند. تزریق داروها می‌تواند درد و تورم (در داخل و اطراف) ریشه‌های عصبی نخاع را کاهش دهد. همچنین بافت‌های اطراف اعصاب آسیب‌دیده را نیز می‌تواند به‌مرورزمان التیام بخشد. تزریق برای از بین بردن درد کمر و یا دردهای ارجاعی منتشرشده در پاها، بکار گرفته می‌شود. داروهای استروئیدی می‌توانند تورم و التهاب ناشی از بیماری‌های ستون فقرات مثل: تنگی کانال نخاعی، رادیکولوپاتی، سیاتیک و فتق دیسک را کاهش دهند.

x11

تزریق اپیدورال


اگر بیمار به درمان‌های محافظه‌کارانه پاسخ ندهد، تزریق اپیدورال یکی از روش‌های متعددی است که پزشکان در کنار درمان‌هایی همچون فیزیوتراپی، داروهای خوراکی و جراحی، برای تسکین درد و آزاد سازی سیاتیک استفاده می‌کنند. تزریق اپیدورال می‌تواند برای کاهش درد ناشی از موارد زیر بکار گرفته شود:

  • برآمدگی و یا فتق دیسک‌های بین مهره‌ای
  • تنگی کانال نخاعی
  • سندرم‌های پس از ” جراحی‌های ناموفق پشت” (دردهای مزمن کم رو پا پس از عمل جراحی ستون فقرات)
  • سایر آسیب‌های اعصاب نخاعی، مهره‌ها و بافت‌های اطراف آن

مزایای تزریق اپیدورال


[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

  • تسکین موقت یا طولانی‌مدت درد.
  • کاهش موقت یا طولانی‌مدت التهاب در منطقه‌ای از ستون فقرات که باعث ایجاد درد در بیمار می‌شود.
  • افزایش توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزمره که در اثر درد قبلاً دچار اختلال شده بودند.
  • کمک در تشخیص دقیق منبع درد. این مورد در بیمارانی کاربرد دارد که به چندین عارضه هم‌زمان مبتلا هستند.[/alert]

آماده شدن برای تزریق


  • شما دستورالعمل‌های خاصی در مورد نحوه آماده شدن و تغییرات موردنیاز در مصرف داروهایتان را دریافت خواهید کرد.
  • ممکن است از شما خواسته شود چند ساعت قبل از تزریق از خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید تا پس از تزریق ناراحتی گوارشی برای شما ایجاد نشود.
  • ممکن است از شما خواسته شود تا لباس مخصوص تزریق را استفاده نمایید.
  • از شما خواسته می‌شود تا قبل از تزریق از سرویس بهداشتی استفاده نمایید.
  • پس‌ازآن شما به روی شکم و یا به پهلو بر روی یک تخت فلوروسکوپی یا یک تخت مخصوص قرار می‌گیرید تا پزشک بتواند به‌راحتی به محل تزریق دسترسی داشته باشد. متخصص رادیولوژی به کمک ابزارهای تصویربرداری در طول عمل به پزشک کمک خواهد کرد.
  • شما باید یک دوست یا فامیل را همراه خود داشته باشید تا پس از تزریق شما را به منزل ببرد.

x22

تزریق اپیدورال چگونه به بیماران کمک می‌کند؟


داروهای مختلفی در فضای اپیدورال تزریق می‌شوند که هرکدام اثرات متفاوتی دارند. “کورتیکواستروئیدها” به ‌عنوان عوامل ضدالتهاب عمل می‌کنند، آن‌ها باعث کاهش تورم و تحریک عصب‌ها می‌شوند و به عصب‌ها این فرصت را می‌دهند تا به ترمیم خود بپردازند، درنتیجه از ناراحتی‌های آتی بیمار جلوگیری به عمل خواهد آمد.

تزریق اپیدورال در ناحیه کمر. با تزریق مستقیم داروها در فضای اپیدورال ناحیه کمر، دارو در سراسر فضای اپیدورال پخش می‌شود و ریشه‌های عصبی را پوشش می‌دهد. بنابراین، تزریق اپیدورال در ناحیه کمر می‌تواند کمر و اعصابی که به اندام تحتانی می‌روند (مانند اعصاب سیاتیک) را تحت تأثیر قرار دهد.

تزریق اپیدورال در ناحیه گردن. به‌طور مشابه، اگر تزریق اپیدورال در ناحیه گردن انجام شود، دارو در سراسر فضای اپیدورال گردن گسترش‌یافته و ریشه‌های عصبی گردن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فرایند تزریق اپیدورال


مهره و ریشه‌های عصبی تعیین موقعیت می‌شوند. بیمار بروی شکم خوابیده و یک بالش مخصوص زیر شکم او قرار داده می‌شود تا بیمار راحت بوده و کمر او منعطف گردد. این موقعیت باعث می‌شود که ستون فقرات برای عمل آماده‌شده و جراح راحت‌تر به فضای اپیدورال دسترسی داشته باشد. پزشک با استفاده از یک فلوروسکوپ مهره‌های کمری و ریشه اعصاب مدنظر را شناسایی می‌کند. همچنین ناحیه‌ای که باید تحت بی‌حسی قرار بگیرد، تعیین می‌شود.

بافت‌ها تحت بی‌حسی قرار می‌گیرند. بافت‌هایی که در فرایند تزریق درگیر هستند، تحت بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرند.

سوزن وارد می‌شود. پزشک به‌آرامی یک سوزن خمیده را در ناحیه‌ای که تحت بی‌حسی قرار رفته است وارد می‌کند. با کمک فلوروسکوپی، پزشک به‌دقت سوزن را به فضای فورامینال هدایت می‌کند تا به نزدیکی ریشه‌های عصبی برسد.

ماده حاجب رنگی تزریق می‌شود. پزشک یک ماده حاجب را در محل تزریق کرده و با استفاده از فلوروسکوپ به جست‌وجوی منبع درد می‌پردازد و مطمئن می‌شود که سر سوزن در موقعیت صحیح قرارگرفته باشد.

استروئیدها تزریق می‌شوند. ترکیبی از دارهای آستروئید و ماده بی‌حسی به فضای اپیدورال تزریق می‌شود، درنتیجه ریشه‌های عصبی دردناک در معرض داروهای تسکین‌دهنده قرار می‌گیرند.

پایان تزریق. سوزن خارج می‌شود و برای پوشش زخم کوچک ناشی از جای سوزن، از یک پانسمان کوچک استفاده می‌شود. در برخی از موارد ممکن است تا سه بار تکرار تزریق لازم باشد تا بیمار نهایت نتیجه را دریافت کند، بااین‌حال بسیاری از بیماران تنها با یک یا دو تزریق، کاهش درد قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند.

x33

پس از تزریق


وقتی‌ که تزریق به پایان رسید، بسته به محل تزریق ممکن است در بازوها و پاهای خود، کمی احساس “سوزن سوزن شدن” داشته باشید. با این ‌حال اگر درد شدیدی را حس کردید، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید. با توجه به بی‌حسی و هرگونه ناراحتی احتمالی پس از تزریق، ممکن است در راه رفتن و یا سوار و پیاده شدن از ماشین، دچار مشکل شوید. این حالت طبیعی است و باید ظرف چند ساعت فروکش کند. شما باید بقیه روز را به استراحت بپردازید. شاید بتواند در روز بعد از تزریق فعالیت‌های عادی خود را از سر گیرید. احتمالاً در عرض یک ساعت بعد از تزریق، شما قادر خواهید بود به خانه بازگردید. اگر همه فرایند تزریق طبق برنامه پیش رفته باشد، احتمالاً هیچ محدودیتی در فعالیت‌ها و یا رژیم غذایی خود نخواهید داشت. بیشتر پزشکان برای پیگیری‌های بعدی، یک وقت ویزیتی را برای شما تعیین می‌کنند و یا ممکن است شماره تلفنی در اختیار شما قرار دهند تا از اعلائم و نحوه بهبودی شما آگاهی یابند.

چه مدت طول می‌کشد تا نتیجه تزریق را مشاهده کنم؟


اثر تزریق اپیدورال ممکن است بلافاصله ظاهر نشود، به‌صورت متداول بهبود درد تدریجی بوده و ظرف ۴۸ ساعت اول تزریق صورت می‌پذیرد. ممکن است فرایند بهبودی چندین روز، هفته و گاهی اوقات چند ماه طول بکشد. در بعضی از بیماران ممکن است، قبل از آغاز فرایند بهبودی، حتی درد کمی بدتر هم بشود.

آیا تزریق اپیدورال باعث ایجاد آسیب می‌شود؟


در طول تزریق معمولاً شما هیچ حسی نخواهید داشت، بااین‌حال ممکن است در زمان تزریق احساس سوزن شدن یا فشار را تجربه نمایید. بسته به میزان تورم ناحیه مورد نظر، ممکن است هنگام وارد شدن دارو به فضای اپیدورال کمی احساس سوزش و یا ناراحتی خفیفی را حس نمایید.

اثر تزریق چقدر دوام خواهد داشت؟


مدت‌زمان تسکین تزریق اپیدورال متفاوت است. برخی از بیماران به ‌صورت دائمی تسکین میابند و در برخی دیگر هم زیاد طول نخواهد کشید. ممکن است بیماران تسکین درد را چند روز تا چند ماه تجربه نمایند؛ با این ‌حال، ممکن است درد در نهایت باز گردد، و نیاز به تزریق مجدد و یا درمان‌های جایگزین داشته باشد.

چه تعداد تزریق می‌توان انجام داد؟


پاسخ قطعی به این سؤال وجود ندارد. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند، تعداد تزریق به ۳ الی ۵ بار در سال، محدود شود. خود فرایند تزریق محدودیتی ندارد، بلکه محدودیت به ‌واسطه میزان کورتونی است که وارد بدن شما می‌شود. کورتون دارای عوارض جانبی بدی است، خواه مصرف آن به ‌صورت قرص باشد خواه به‌ صورت تزریق وارد بدن شود. به دلیل همین عوارض جانبی، پزشکان تزریق بیش از حد نیاز را توصیه نمی‌کنند.

خطرات تزریق اپیدورال


[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#cacaca”]

  • افزایش موقتی درد.
  • سردرد نیز بسیار نادر است، اما احتمال دارد.
  • واکنش به داروها، مانند گرگرفتگی و یا بثورات جلدی.
  • عفونت در محل تزریق.
  • خونریزی (اگر سهواً عروق خونی آسیب‌دیده باشند).
  • آسیب به اعصاب در محل تزریق.
  • فلج موقتی اعصاب منتهی به مثانه و روده، که باعث اختلال موقت در عملکرد مثانه و یا روده‌ها می‌شود.
  • هنگامی‌که از فلوروسکوپی یا سیتی اسکن CT استفاده می‌شود، احتمال تابش حداقلی پرتوها وجود دارد.[/alert]

1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *