سمپوزیوم تازه های تشخیصی و درمانی نوروپاتی

برگزاری سمپوزیوم تازه های تشخیصی و درمانی نوروپاتی

به گزارش دکتر سید احمد رئیس السادات، عضو هیئت علمی مرکز آموزشی درمانی شهید مدرس، سمپوزیوم تازه های تشخیصی و درمانی نوروپاتی در تاریخ سوم مرداد ۹۸ به همت مرکز توسعه پژوهش های بالینی بیمارستان شهید مدرس و انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و با مشارکت گروه های آموزشی طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران، ارتش و بقیه الله اعظم برگزار شد. در این سمپوزیوم که با استقبال کم نظیر متخصصین طب فیزیکی تهران و شهرستان ها همراه بود، سخنرانی هایی در خصوص اهمیت، روش های تشخیصی نوین نظیر تشخیص های ژنتیکی و به کارگیری سونوگرافی و سودواسکن، تازه های الکترودیاگنوز، روش های مدیریت و کنترل بیماری از جمله به کارگیری روش های فیزیکی، طب مکمل و جایگزین و روش های توانبخشی در راهنمای بالینی مربوطه صورت گرفت.

 

نوروپاتی چیست؟

دکتر رئیس السادات، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: نوروپاتی به دسته ای از بیماری ها اطلاق می شود که در آن سیستم اعصاب محیطی دچار آسیب یا اختلال عملکرد شده و به انواع ارثی و اکتسابی تقسیم می گردد. اختلال حس، خواب رفتگی و گزگز اندام ها، درد و ضعف از مهم ترین نشانه های نورو پاتی هستند، اما در موارد خفیف بیماری، ممکن است بیمار هیچ شکایتی نداشته باشد.

 

آیا نوروپاتی درمان دارد؟

این گروه بیماری ها برحسب علت و شدت عارضه می توانند اثرات قابل توجهی بر عملکرد و کیفیت زندگی بیماران داشته باشند و در برخی موارد، درمان و علاج قطعی وجود ندارد.

ایشان افزود: اگرچه نورو پاتی محیطی حدود ۲در صد از افراد بدون عامل خطر جامعه را دربرمی گیرد، این میزان در افراد با زمینه های طبی  به بیش از ۱۵ درصد می رسد. نورو پاتی ناشی از دیابت و سایر بیماری های متابولیک، نوروپاتی به دنبال  شیمی درمانی، سموم و داروها از جمله مهم ترین انواع اکتسابی نورو پاتی هستند. نوروپاتی دیابتی به عنوان یکی از شایع ترین عوارض دیابت بیش از نیمی (۷۰%-۵۰%) از مبتلایان به دیابت را درگیر می سازد و در موارد کنترل نشده به سرعت می تواند به زخم مقاوم و حتی قطع عضو منجر شود.

به گفته دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، با وجود نتایج امیدوار کننده طب بازساختی -از جمله ژن درمانی و سلول درمانی- در درمان نوروپاتی ها، همچنان پیش گیری، تشخیص زودرس، دارودرمانی و اقدامات توانبخشی مناسب، می تواند تا حد زیادی از عوارض و پیامدهای فردی،  اقتصادی و اجتماعی نوروپاتی بکاهد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *