درمان پیچ خوردگی مچ پا

علائم پیچ خوردگی پا چیست؟

علائم پیچ خوردن پا می­تواند شامل درد، کبودی، ورم پا، کوفتگی در ناحیه قوزک پا باشد. برخی از افراد مبتلا به این عارضه به سختی می­توانند پاهایشان را در یک مسیر مستقیم حرکت دهند. بعلاوه بعضی از افراد حتی توانایی قرار دادن وزنشان بر روی این قوزک پای شکسته را نیز نخواهند داشت.

آیا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

حتما به پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید اگر:

  • نمیتوانید وزنتان را بر روی پاهایتان تحمل کنید.
  • قوزک­تان دچار تغییر شده و یا آسیب جدی دیده است
  • قوزکتان بی­ثبات است (برای مثال: توانایی بالا رفتن از پله­ ها را نخواهید داشت)

اگر شما از شدت جراحت وارده مطمئن نیستید، بهترین راه مراجعه به یک پزشک می­باشد.

 

 

چطور پیچ خوردگی مچ پا درمان می­ شود؟

  • استراحت: برای استراحت قوزک پا، شما می­توانید از عصا استفاده کنید و کمتر روی پاهایتان بایستید.
  • یخ: از یک پاکت و یا کیسه یخ و یا کیسه ای از سبزیجات یخ زده استفاده کنید و آن را هر یک تا دوساعت به مدت ۱۵ دقیقه بر روی قوزک پایتان فشاردهید. یک حوله نازک را نیز بین پوستتان و کیسه یخی قرار دهید. از یخ و یا کیسه های یخی برای مدت حداقل ۶ ساعت بعد ازایجاد آسیب بر روی پاها استفاده کنید. بسیاری از افراد این کار را حتی بعد از دو روز از ایجاد آسیب بسیار موًثر می­دانند.
  • فشردگی: فشردگی در واقع اعمال فشار می­باشد. شما می­توانید فشار کمتر و آرامتری را با پیچیدن یک باند فشرده ساز الاستیک به دور قوزک پایتان احساس کنید، و این امر به کاهش تورم و درد کمک خواهد کرد. پزشک یا پرستارتان روش صحیح باند کردن را به شما نشان خواهند داد. این نکته بسیار مهم است که از اعمال فشار بیشتر بر روی پا جداً خودداری کنید، چراکه باعث توقف گردش خون در پاها می­ شود.
  • بلندی: بلندی به این معنی است که شما پاهایتان را بالاتر از قلبتان نگه دارید. برای مثال اگر دراز کشیده اید، پاهایتان را بر روی بالش و یا پتو قرار دهید، و اگر نشسته اید پاهایتان را بر روی میز و یا صندلی قرار دهید.

 

 

همچنین می­توانید از داروهای آرام بخش و یا مسکن­هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن و یا ناپروکسین استفاده کنید.

افرادی که دچار پیچ خوردگی کمتری شده ­اند، معمولاً نیازی به استفاده از یک آتل جهت ثابت نگه داشتن پاها و قوزک نیاز ندارند؛ اما افرادی که دچار پیچ خوردگی شدیدتری شده باشند ملزم به استفاده از آن می­ باشند. در موارد بسیار کمی پزشکان به جهت پارگی رباط، توصیه به عمل جراحی خواهند کرد.

آیا راهی هست که خودم با انجام آن احساس بهتری داشته باشم؟

بله. اغلب افرادی که این مشکل را تجربه کرده اند، با انجام ورزش ­های خاصی هرچه سریعتر درمان خواهند شد. ورزش­ های صحیح برای شما بسته به نوع پیچ خوردگی و شدت آن می­تواند متفاوت باشد. از پزشکتان درمورد ورزش­ هایی که باید انجام دهید سوًال کنید. با گذشت زمان با انجام این فعالیت­ ها قوزک پاهایتان رو به بهبود می­ رود. همچنین در طول درمان بهتر است از یک یک پابند چهت اعمال فشار به پایتان استفاده کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *