از هر ۶ ایرانی، یک نفر مبتلا به درد مزمن است

به گفته دکتر رئیس السادات، دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران در بیست و سومین کنگره سراسری طب فیزیکی و توانبخشی ایران، یک ششم ایرانی ها گرفتار درد مزمن هستند. دردهای عصبی، اسکلتی، عضلانی، کمردرد، آرتروز زانو و نیز دردهایی که زمینه های روحی و روانی دارند، در جامعه شایع تر هستند که با انجام اقدامات درمانی طب فیزیکی و توانبخشی بهبود می یابند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: همکاری‌های بین‌رشته‌ای و به کارگیری روش‌های مناسب فیزیکی و دارویی سبب کاهش مؤثر درد و بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اهداف طب فیزیکی پیشگیری از مزمن شدن دردهای حاد عصبی، اسکلتی و عضلانی در دراز مدت است و این مهم با همکاری با آموزش صحیح بیماران و در برخی موارد کمک گرفتن از سایر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی از جمله متخصصین ارتوپدی، جراحی اعصاب، نورولوژی، روماتولوژی، درد، روانپزشکی، طب ورزشی و نیز همکاران روانشناس، فیزیوتراپیست، کار درمانگر و کارشناسان ارتز و پروتز و پرستاری تسهیل می‌شود.

دبیر انجمن طب فیزیکی در ادامه گفت: به دلیل ناشناخته بودن نام رشته در بین مردم و حتی برخی پزشکان، از بسیاری از توانمندی و قابلیت‌های تخصصی توانبخشی در مدیریت درد استفاده نشده است. در حالی که طب فیزیکی با رویکرد چند جانبه‌گری قابلیت منحصر به فردی برای کاهش درد و مداخلات مربوط به آن دارد.

به گفته رئیس السادات، در بسیاری موارد الگو و راهنمایی بالینی بومی شده در رویکرد به دردهای مختلف وجود ندارد این مساله در کنار نبود پوشش بیمه‌ای مناسب برای انجام برخی مداخلات مربوط به کنترل درد سبب تجویزهای بعضاً نا مناسب و یا تحمیل هزینه‌های قابل توجه برای مردم دردمند و خانواده‌هایشان می‌شود.

وی تصریح کرد: با افزایش روز افزون ورود متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی به حیطه‌های کنترل درد و بهره‌مندی از روش‌های جدید درمانی همچون مدالیتی های فیزیکی جدید و به کارگیری تزریقات تحت هدایت تصویربرداری از جمله سونوگرافی ارائه خدمات جامع به بیماران با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود.

 

تزریق کورتون و پی ار پی یکی از روش های موثر درمان درد است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران نیز در این همایش گفت:  تزریق کورتون برای کاهش درد بد نیست و اگر سالی سه بار با فواصل طولانی انجام شود برای کم شدن درد موثر است.

سید احمد رئیس السادات افزود: دردهای عصبی، اسکلتی، عضلانی، کمردرد، آرتروز زانو و نیز دردهایی که زمینه های روحی و روانی دارند، در جامعه شایع تر هستند که با انجام اقدامات درمانی طب فیزیکی و توانبخشی بهبود می یابند.

وی با بیان اینکه ناشناخته بودن برخی رشته های طب فیزیکی و توانبخشی، تعرفه های نادرست، عدم پوشش بیمه ای مناسب، نبود راهنمای بالینی بومی باعث جلوگیری از ارائه خدمات درمانی به بیماران می شود، تصریح کرد: برگزاری کنگره سالانه طب فیزیکی و توانبخشی به سطح سلامت جامعه در این حوزه کمک می کند تا خدمات بهتری به بیماران ارایه شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طب فیزیکی و توانبخشی حلقه مفقوده رشته های دیگر است و باید جایگاه آن در جامعه شناخته شود زیرا در ارتقای کیفیت زندگی افراد بسیار تاثیر گذار است.

دکتر رئیس السادات با بیان اینکه درصد زیادی از تجهیزات طب فیزیکی و توانبخشی وارداتی است، افزود:‌ افزایش قیمت ناگهانی تجهیزات طب فیزیکی و توانبخشی روی کیفیت و کمیت ارائه خدمات تاثیر گذار است و با یاری همکاران این حوزه تاکنون مشکلی در عرضه تجهیزات و خدمات به بیماران بوجود نیامده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *