جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

تعویض زانو نوعی جراحی می­ باشد که در آن یک پزشک قسمتی از مفصل زانوی شخص را برداشته و یک مفصل مصنوعی را جایگزین آن می­ کند. مفصل زانو پایین­ترین بخش استخوان درشت، کلاه زانو و قسمت بالایی استخوان ساق را تشکیل می­ دهد.

زمانی که افراد مشکلاتی را در ناحیه مفصل زانو احساس می­کنند، زانو می­تواند درد آور، متورم، سفت و یا به طور نرمال دارای مشکلات حرکتی فراوان باشد. شرایط متفاوت می­تواند باعث ایجاد مشکلات مربوط به مفصل زانو شود. یکی از معمول­ترین این عوامل استئوآرتریت بوده، که نوعی آرتروز است که با افزایش سن ایجاد می­شود. تعویض مفصلی زانو درمانی است که درد زانو را کاهش داده و فعالیت زانو را بهبود می­بخشد.

چه وقت مشکلات زانو با تعویض مفصلی زانو درمان می­ شود؟

مشکلات زانو ممکن است با تعویض مفصلی زانو به طور صحیح درمان شود یا نشود. پزشکان در بعضی مواقع در ابتدا درمان­های دیگری را توصیه می­کنند. که این درمان­ها شامل کاهش وزن، داروها، استفاده از زانوبند و یا فیزیوتراپی می­شوند. اگر این قبیل درمان­ها به اندازه کافی موًثر واقع نشود، سپس پزشکان درمان از طریق تعویض مفصلی زانو را پیشنهاد می­کنند.

 

مراقبت های بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

بعد از عمل جراحی بیشتر افراد به مدت دو الی چهار روز در بیمارستان بستری خواهند بود. در این حالت این افراد باید موارد فوق را دریافت کنند:

  • داروهایی جهت درمان درد زانو
  • آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از عفونت
  • داروهای ضد انعقاد خون خون در نواحی ساق پا
  • پوشیدن ساق و یا چکمه­های مخصوص جهت جلوگیری از انقعاد خون ساق پا
  • ورزش درمانی- یک روز بعد از جراحی، بیشتر افراد قادر به ایستادن و یا حرکت کردن (با کمک بقیه) هستند. ورزش درمانگر ورزش­های خاصی را جهت تقویت ماهیچه­ های مربوط به ساق پا آموزش داده و به شما در خم و راست کردن، راه رفتن و بالارفتن از پله­ها به منظور راه رفتن نرمال کمک خواهد کرد.

چه مشکلاتی پس از جراحی تعویض مفصلی زانو ایجاد خواهد شد؟

افراد پس از عمل جراحی تعویض مفصلی زانو می­توانند دچار مشکلات فراوانی شوند؛ اما ایجاد مشکلات جدی در آن­ها معمول نمی­باشد، که این مشکلات شامل:

  • ایجاد لخته خون در ناحیه ساق پا- که می­تواند منجر به ورم و درد شدید در این ناحیه شود
  • عفونت- علائم ایجاد عفونت شامل تب و لرز، احساس درد شدید در نواحی زانو و ورم زانو

اگر شما هر یک از این علائم را دارید، با پزشک و یا پرستار خود مشورت کنید.

افرادی که زانوی تعویض شده دارند، در اغلب موارد احساس سفتی در این ناحیه دارند که این موضوع می­تواند باعث عدم خم شدن زانو به طور طبیعی شده و نیز می­تواند بالارفتن از پله و برخواستن از یک صندلی را برای این افراد دشوار کند.

 

چه موقع من قادر به انجام فعالیت­ های روزمره خواهم بود؟

بیشتر افراد می­توانند فعالیت­های روزانه خود را پس از ۳ تا ۶ هفته بعد از عمل جراحی تعویض زانو انجام دهند. پزشک و یا پرستار شما به شما خواهد گفت درصورتی که اگر لازم باشد که فعالیت بخصوصی را انجام ندهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *