ماساژ درمانی و فواید آن در فیزیوتراپی

1

ماساژ با استفاده از فشار به‌طور مستقیم جریان خون وریدی و لنفاوی را به سمت قلب هدایت می‌کند. بنابراین مهم است که جهت حرکت ماساژ همیشه در این راستا باشد تا فشار ناخواسته‌ای بر روی دریچه‌های بسته رگ‌ها وارد نشود. این دریچه‌ها از برگشت جریان خون در جهت مخالف جلوگیری به عمل می‌آورند و فقط اجازه می‌دهند خون در یک جهت جریان داشته باشد (به‌عنوان‌مثال به سمت قلب). هنگامی‌که از شدت فشار پمپاژ قلب کاسته می‌شود و خون به سمت عقب برمی‌گردد، این دریچه‌ها بسته شده و از بازگشت خون ممانعت می‌کنند. همچنین ماساژ می‌تواند در کشش فیبرهای عضلانی مفید و مؤثر باشد. در این مورد، جهت ماساژ، زیاد مهم نیست. از این جهت که دوره این ماساژها کوتاه می‌باشد، ماساژ در جهت اشتباه آسیبی نخواهد رساند.

کلینیک دکتر رئیس السادات تکنیک‌های آرام‌سازی، ریلکسیشن و رهایی از استرس را به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌نماید، فعالیت‌های درمانی کلینیک بر بازگشت توانایی افراد برای انجام فعالیت‌های روزمره، کاهش درد و رفع محدودیت‌های آن‌ها متمرکز است.

 درمان ترمیمی، مانند ماساژ درمانی، زمانی بهترین نتیجه را دربر دارد که مراجعه‌کننده احساس آرامش، احترام و راحتی در محیط داشته باشد و نسبت به دانش و تجربه پزشک خود اطمینان کامل را داشته باشد.

چگونه ماساژ به شما کمک می‌کند؟


ماساژ کمر درد، گردن درد، سیاتیک و ... می‌تواند هم به‌عنوان یک روش پیشگیرانه و هم به‌عنوان درمان به کار گرفته شود و یا ممکن است صرفاً به‌منظور استراحت و افزایش آرامش استفاده شود.

مزایای ماساژدرمانی

ماساژ مزایای زیادی دارد، فواید ماساژ شامل:

  • درد را تسکین می‌دهد.
  • تورم را کاهش می‌دهد.
  • خشکی عضلات را کاهش می‌دهد.
  • آرامش‌بخش است.
  • گردش خون را بهبود می‌بخشد.
  • انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد.
  • اعصاب شما را آرام می‌کند، بدون آن که از مواد شیمیایی استفاده کرده باشید.

کاهش‌دهنده سریع درد عضلانی

ماساژ درمانی برای کاهش درد عضلانی اکثر افراد، از ورزشکاران گرفته تا افراد مسن، مفید است. ماساژ از طریق افزایش سرعت دفع سموم تولیدشده ناشی از تمرینات ورزشی، به‌سرعت دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد. ماساژ به شما کمک خواهد کرد که دردهای موجود بعد از تمرینات ورزشی به‌سرعت برطرف شده و شما را قادر می‌کند مجدد بتوانید فعالیت‌های ورزشی خود را از سر بگیرید.

تورم مفاصل کاهش می‌یابد

با بهبود تخلیه لنفاوی، ماساژ می‌تواند تورم ناشی از کشیدگی، رگ به رگ شدن و دیگر بیماری‌ها را کاهش دهد.

سفتی و خشکی اندام‌ها

اگر شما هنگام صبح برای بیرون آمدن از رختخواب با مشکل مواجه می‌شوید، ماساژ بدن شما را نرم و منعطف می‌کند و در بلند شدن راحت از رختخواب کمکتان خواهد کرد. این مورد برای ماساژ زانو بسیار کاربرد دارد .

تکنیک‌های متداول ماساژ درمانی


یک متخصص ماساژ درمانی متبحر، با استفاده از ابزارهای مناسب و تکنیک‌های صحیح، می‌تواند به ارتقاء سلامتی شما بپردازد.

تکنیک‌های ماساژ درمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

ماساژ عمیق بافت‌ها

ماساژ عمیق بافت‌ها نوعی از ماساژ است که هدف آن اثر گذاشتن بر بافت‌های عمیق‌تر، عضلات و فاسیاها می‌باشد، که به آن‌ها بافت‌های همبند نیز می‌گویند. ماساژ بافت‌های عمیق با استفاده از حرکت‌های تکراری و تکنیک‌های سبک‌تر مانند ماساژ سوئدی، انجام می‌شود که به‌تدریج شدت ماساژ افزایش می‌یابد. این نوع ماساژ به تمرکز زیادی نیاز دارد، چراکه فواید ماساژ درمانی باید بر رهاسازی تنش عضلات و گره‌های عصبی متمرکز گردد.

ماساژ عمیق بافت بافت‌ها کمک می‌کند تا:

  • بافت‌های عضلانی نرم شوند
  • سموم و مواد دفعی از عضلات خارج شوند.
  • جریان خون و اکسیژن در اندام بهبود یابد.

ماساژ طولی

ماساژ طولی یک تکنیک پایه اما مؤثر است که می‌تواند جریان خون اندام‌ها را بهبود بخشد. این تکنیک کمک می‌کند تا مایعات از محل آسیب‌دیده دور شوند، درنتیجه التهاب و تورم کاهش می‌یابد. همچنین در نرم کردن عضلات سفت شده نیز بسیار مفید است.

ماساژ لنفاوی (درناژ لنفاوی)

ماساژ لنفاوی یک تکنیک ماساژ ملایم و موزون است که توست متخصص آموزش‌دیده ماساژ درمانی لنفاوی انجام می‌شود. این تکنیک گردش خون و مایع لنف را در سراسر بدن تحریک می‌نماید. این روش کمک می‌کند تا سرعت حذف مواد زائد و سموم از سیستم لنفاوی تنبل شده، افزایش یابد. همچنین ماساژ لنفاوی می‌تواند در پیشگیری از تورم پس از آسیب‌دیدگی‌ها یا جراحی مؤثر باشد. همچنین این روش سیستم ایمنی را بسیار بهبود می‌بخشد.

برخی از شرایطی که ممکن است از ماساژ لنفاوی سود ببرند، عبارت‌اند از:

  • تورم دست‌وپاها در اثر تجمع مایعات.
  • تورم اندام: قبل و بعد از عمل‌های جراحی.
  • سندرم خستگی مزمن.

تکنیک ورز دادن

تکنیک ورز دادن می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. در تکنیک به کمک دست ماساژ صورت می‌پذیرد که به‌عنوان‌مثال می‌توان به ورز دادن توسط شست و یا کف دست اشاره نمود. فشاری که در این روش بر اندام‌ها وارد می‌شود، بسته به هدف ماساژ و ناحیه تحت درمان متفاوت است. در این روش ریتم، سرعت حرکت و تناوب در فشار وارده بسیار مهم است.

رهاسازی میوفاشیال (بافت‌های همبند)

تکنیک رهاسازی میوفاشیال اشاره به یک تکنیک دستی در ماساژ درمانی دارد که هدفان کشش "فاسیاها" می‌باشد تا تعادل را به بدن بازگرداند. فاسیاها بین پوست و ساختارهای عضلات و استخوان‌ها واقع‌شده‌اند. آن‌ها ساختارهای یکپارچه‌ای هستند که از بافت همبند ساخته‌شده‌اند که عضلات، اندام‌ها و سازه‌های اسکلتی بدن ما را پوشش داده و به هم متصل می‌کنند. صدمات، استرس، تروما و قرارگیری ناصحیح بدن، می‌تواند این فاسیاها را ضعیف نماید. هدف تکنیک ماساژ رهاسازی میوفاشیال، رفع محدودیت و ضعف فاسیاها و بازسازی آن‌ها می‌باشد.

ماساژ درمانی

اگر شما از تنش‌های عضلانی خاص و یا دردهای مزمن رنج می‌برید، شاید ماساژ درمانی چاره مشکل شما باشد. متخصص ماساژ درمانی ابتدا به ارزیابی مشکل شما می‌پردازد و ناحیه‌ای را که باعث ایجاد درد در شما می‌شود، شناسایی می‌کند. از طریق آزمون‌های خاص، دقیقاً و جود مشکل در عضلات شما را شناسایی و بر اساس شرایط شما، یک برنامه درمانی را طرح‌ریزی می‌کنند. ممکن است درمان شامل ماساژ عمیق بافت‌ها در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت باشد، اما واقعاً ارزشش را دارد!

شرایطی مانند موارد زیر می‌توانند از این تکنیک بهره ببرند:

 سیاتیک، سندرم تونل مچ دست، گرفتگی گردن، سردرد، گردن درد، درد پشت، شانه منجمد، ورم مفاصل، بیماری آرنج تنیس‌بازان، التهاب پلانتار فاسیا، اسپاسم‌های عضلانی، گرفتگی عضلانی، DOMS (دردهای تأخیری عضلانی).

ماساژ نقاط بحرانی

تکنیک ماساژ نقاط محرک یا بحرانی، روشی است که در آن با اعمال فشار بر نقاط خاصی از بافت‌های عضلانی، درد را از بین برده و اختلال عملکرد در سایر نقاط بدن را برطرف می‌سازند. نقاط محرک یا بحرانی، مراکز فعال عضلانی هستند، که اغلب با نقاط طب سوزنی متناظر می‌باشند. اغلب گره‌های عضلانی در نقاط بحرانی پدید می‌آیند.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی با درک عمیقی از آناتومی و فیزیولوژی بدن بر خواسته‌های خاص افراد و فعالیت‌های ورزشی آن‌ها تمرکز دارد. هدف اصلی ماساژ ورزشی بازگشت شما به فعالیت‌های ورزشی و حتی افزایش سطح و توانایی‌های ورزشی شما می‌باشد. ماساژ ورزشی شامل تکنیک‌های تهاجمی‌تر است و عضلات عمیق‌تر را هدف قرار می‌دهد. در ماساژ ورزشی اغلب از انواع روش‌ها کمک می‌گیرند مانند ماساژ درمانی، ماساژ نقاط بحرانی، تکنیک‌های فیبر متقابل و ماساژ بافت‌های عمیق. تفاوت اصلی این روش در عملکرد آن نهفته است آن این است که این روش قصد دارد، انجام فعالیت‌های ورزشی شما را بهترین سطح ممکن ارتقا دهد.

ماساژ معالج

 هدف این نوع ماساژ، به دست آوردن منفعت‌های درمانی است. اگرچه این تکنیک نیز باعث ایجاد آرامش در افراد می‌شود، اما هدف نهایی آن ایجاد آرامش نیست. این نوع ماساژ درمانی را می‌توان به‌عنوان یک درمان مستقل در نظر گرفت. برخی از افراد، مانند ورزشکاران، کارگران و یا حتی کارمندان، می‌توانند با دریافت این نوع ماساژ به‌طور منظم، وضعیت جسمانی خود را در شرایط خوبی قرار دهند. اگر ماساژ درمانی توسط یک متخصص مجرب و باصلاحیت انجام گردد، همه افراد در همه سنین می‌توانند از آن بهره‌مند گردند. این نوع ماساژ از تکنیک‌های مختلفی بهره می‌گیرد. متخصص ماساژ درمانی بر اساس شرایط و نیازهای شما، تکنیک‌های متناسب شما را اعمال خواهد کرد.

ماساژ عمیق عرضی

ماساژ عمیق عرضی با ایجاد فشار مستقیم توسط انگشتان به‌صورت عرضی، بافت‌های همبند را هدف می‌گیرد. ماساژ عمیق عرضی، در عرض فیبرهای بافت‌ها، یک فشار نوسانی را اعمال می‌نماید. این تکنیک عمدتاً در تاندون یا لیگامنت‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود تا بافت‌های ضخیم اسکار تخریب گردند. این بافت‌های اسکار می‌توانند منشأ درد باشند. اگر این ضایعات کاهش نیابند، باعث تحریک بیشتر بافت‌ها می‌شوند. توسط ماساژ این بافت زودتر از موقع مقرر کاهش خواند یافت

ماساژ فشرده‌سازی

تحت‌فشار قرار دادن ریتمیک عضلات، برای ایجاد "هیپرمی"(افزایش خون بافت‌ها) عمیق و نرم شدن بافت‌ها انجام می‌شود. به‌طورکلی از این ماساژ برای گرم گردن عمقی بافت‌ها استفاده می‌شود. ماساژ ورزشی نیز از این تکنیک بهره می‌گیرد.

ماساژ فیبرهای متقاطع

تکنیک ماساژ فیبرهای متقاطع به‌صورت عمومی برای ایجاد کشش و اتساع در گروه‌های عضلانی بزرگ استفاده می‌شود. همچنین در طول فرایند ترمیم بافت‌ها، می‌توان برای عضلات خاص و بافت‌های همبند، از این روش بهره گرفت تا چسبندگی بافت‌ها کاهش‌یافته و سرعت‌ترمیم افزایش یابد.

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی از تکنیک‌های مختلفی بهره می‌گیرد، ازجمله: نوازش‌های طولانی، ورز دادن، اصطکاک، ضربه زدن، ابزارهای کوبه‌ای، ارتعاش، لرزاندن، افلوراژ و حرکات تکان دادن.

بهترین زمان برای ماساژ چه موقع است؟


اگر شما رویداد خاصی را در پیش دارید، برای دریافت حداکثر نتیجه، زمان ماساژ از اهمیت بالایی برخوردار است.

ماساژ پیش از رویدادهای ورزشی

ماساژهای پیش از رویداد ورزشی که نیاز به تکنیک‌های عمیق بافتی دارد، نباید دیرتر از 48 تا 72 ساعت قبل از مسابقه انجام شود. ماساژهایی که قبل از 48 ساعت مانده به رویداد ورزی صورت می‌پذیرد، باید به ماساژهای سبک و آرام‌کننده محدود شوند. اگر شما یک رویداد ورزشی خاصی را در پیش روی دارید، برای آنکه حداکثر کارایی را در روز مسابقه داشته باشید، با متخصص ماساژ ورزشی، برنامه زمان‌بندی ماساژ خو را ارزیابی نمایید.

ماساژ پس از رویدادهای ورزشی

ماساژ پس از رویدادهای ورزشی بهتر است حداکثر ظرف چند روز بعد از مسابقه انجام بپذیرد. اگر بعد از مسابقه اتاق ماساژ در اختیارتان است، ایده بسیار خوبی است که همیشه به آن مراجعه مایید. برای بهبودی و بازسازی سریع‌تر و همچنین ارزیابی مصدومیت‌های احتمالی، بسیار توصیه می‌شود تا ظرف چند روز بعد از رویدادهای ورزشی ماساژ دریافت نمایید. در حال حاضر تیم‌های حرفه‌ای ورزشی، برای کمک به بازسازی ورزشکار و آماده‌سازی او از خدمات حرفه‌ای متخصصین ماساژ درمانی بهره می‌گیرند. تیم‌های فوتبال حرفه‌ای برای آماده‌سازی خود در هفته آینده، در هفته دو بار از سبک‌های مختلف ماساژ بهره می‌گیرند.