علت و راهها و روشهای درمان انواع کمر درد حاد (شدید) و مزمن بدون جراحی

Untitled-1

عملکرد ناحیه پایین ستون فقرات یا کمر (یا اصطلاحا ناحیه لومبار از ستون فقرات) شامل پشتیبانی ساختاری از قامت بدن، حرکت کردن و محافظت از برخی بافت‌های خاص بدن است. درد کمر می‌تواند بر اثر هر مشکلی باشد که در مهره‌ها، دیسک‌های بین مهره‌ای، طناب نخاعی، شاخه‌های عصبی عضلات کمر، رباط‌ها و تاندون‌ها اطراف ستون فقرات، اندام‌های داخلی لگن و شکم و یا حتی در پوست کمر ایجاد شده است. نحوه‌ی درمان کمر درد مستقیما وابسته به این است که علت درد کمر چیست. در مورد کمردردهای حادی که به تازگی ایجاد شده می‌توان برخی درمان‌های خانگی را به کار برد اما در صورت ادامه پیدا کردن درد کمر لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود. 

دکتر رئیس‌السادات با تجربه بالا در درمان قطعی انواع کمر درد (حاد و مزمن)، با تکنیک‌های غیرجراحی، درد کمر شما را درمان نموده و از بازگشت آن جلوگیری می‌کند.

علائم


علائم و نشانه‌های مربوط به کمر درد در افراد مختلف می‌تواند کاملا متفاوت باشد. درد کمر ممکن است مبهم، تیز و تیرکشنده یا همراه با سوزش باشد. ممکن است دردکمر تنها در یک نقطه یا در یک ناحیه وسیع احساس شود. همچنین ممکن است درد کمر همراه با گرفتگی و اسپاسم عضلانی باشد و در برخی موارد ممکن است درد کمر در یکی از پاها یا هر دو پا منتشر شود.

به طور کلی درد کمر به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • کمر درد حاد: درد کمر که کمتر از 3 ماه طول کشیده است.
  • کمر درد عود کننده: علائم کمر درد حاد به صورت دوره ای عود می‌کنند.
  • کمر درد مزمن: کمردردی که بیش از 3 ماه طول کشیده است.

تشخص


فیزیوتراپیست شما در ابتدا به طور کامل شما را مهاینه و وضعیت شما را ارزیابی می‌کند. بررسی‌های او شامل موارد زیر می‌شود:

  • مروری بر سوابق پزشکی شما و گرفتن شرح حال از شما
  • سوال در مورد علائم خاصی که دارید
  • معاینه‌ی دقیق شما شامل ارزیابی کیفیت و کمیت حرکات مختلف بدن شما و بررسی برخی عادات حرکتی خاص که می‌تواند شما را در خطر عود مجدد کمر درد یا تاخیر در بهبودی کمر درد، قرار دهد
  • انجام آزمایشات و تست‌هایی برای تعیین علائم شما و تشخیص مشکلات جدی احتمالی در کمر مانند شکستگی مهره‌ها یا وجود تومور در ستون فقرات
  • بررسی این موضوع که شما در خانه، در هنگام کار یا هنگام ورزش کردن چگونه از کمر خود استفاده می‌کنید

درمان


متد RICE

در هنگام آسیب‌دیدگی و درد حاد کمر، استراحت کنید، روی کمر خود کمپرس سرد قرار دهید، قسمت آسیب‌دیده را بانداژ فشاری ببندید و آن را بالا بگیرید.

سرما،گرما درمانی (کمپرس سرد و گرم)

 قرار دادن کمپرس سرد یا سرمادرمانی (کرایوتراپی) موجب انقباض عروق شده و در نتیجه جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده کاهش پیدا می‌کند و درد و اسپاسم عضلانی کمتر می‌شود. گرما درمانی یا قرار دادن کمپرس گرم موجب باز شدن عروق شده و در نتیجه خون بیشتری به نواحی آسیب‌دیده می‌رسد. افزایش جریان خون نیز موجب رسیدن اکسیژن و مواد غذایی بیشتر به بافت آسیب‌دیده می‌شود و مواد زائد تولید شده توسط سلول‌ها نیز با سعت بیشتری دفع می‌شوند. گرما موجب کاهش اسپاسم عضلانی، شل شدن عضلات منقبض و افزایش دامنه حرکتی می‌شود.

طب سوزنی

روش طب سوزنی با با تحریک کردن عصب‌هایی که در ماهیچه‌ها و بافت‌ها قرار دارند موجب تسکین درد می‌شود. تاثیر طب وزنی بر شاخه‌های عصبی موجب آزادسازی اندورفین و سایر هورمون‌های عصبی می‌شود که در پروسه‌ی انتقال سیگنال‌های درد بین بدن و مغز تاثیرگذار هستند و در نتیجه درد و التهاب در ناحیه مورد نظر که طب سوزنی روی آن انجام شده، کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن خشکی مفاصل و گرفتگی عضلات برطرف شده و گردش خون در ناحیه مورد نظر بیشتر می‌شود.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یک روش محبوب است که برای برطرف کردن گرفتگی عضلات، التهاب، تجمع مایعات اضافی، خشکی و بی‌حرکتی مفاصل و همچنین درد کمر انجام می‌شود. انجام ماساژ درمانی موجب افزایش گردش خون، افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی و کشش بهتر بافت‌ها در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. درحینی که تراپیست از دستان خود (یا ابزارهای مخصوص) برای ایجاد حرکات ریتمیک استفاده می‌کند و عضلات و بافت‌های نرم را حرکت می‌دهد، جریان خون افزایش می‌یابد و با افزایش جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ناحیه آسیب‌دیده می‌رسد و مواد زائد مانند اسید لاکتیک که موجب درد وگرفتگی عضلات می‌شود، از این ناحیه دفع می‌شوند.

درمان دستی

درمان دستی به معنای جا اندازی و انجام مانورهای حرکتی خاص بر روی کمر و ستون فقرات است تا حرکت مفاصل در ستون فقرات بهبود یابد و گرفتگی بافت‌های نرم برطرف شود. در این روش درمانی بیمار باید بر روی شکم دراز بکشد و در ابتدا عضلات خود را منقبض کند و در زمانی که تراپیست به او می‌گوید عضلات خود را شل کند. تراپیست یا درمانگر از حرکات و مانورهای مخصوصی برای جا اندازی مفاصل در ستون فقرات استفاده می‌کند و اکثر بیماران بعد از این درمان اظهار می‌کنند که اصطلاحا قولنج کمرشان شکسته شده و مفاصل و ماهیچه‌های کمرشان آزاد شده است.

درمان با تزریق PRP

 PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یک روش درمانی غیرجراحی برای تسکین درد است که موجب بهبود طبیعی درد‌های اسکلتی عضلانی می‌شود. به طور طبیعی، پلاسما موجب رشد و بازسازی بافت‌های همبند می‌شود. اولین واکنش بدن به آسیب‌دیدگی بافت‌ها این است که پلاسما را به ناحیه آسیب‌دیده می‌رساند. پلاکت‌های موجود در پلاسما موجب بازسازی بافت‌ها شده و سلول‌های بنیادین را در جذب محل آسیب‌دیده می‌کنند. با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در رباطها، تاندون‌ها و مفاصل آسیب‌دیده، فاکتور‌های رشد و بازسازی به ناحیه آسیب‌دیده می‌رسند و روند طبیعی بهبودی و بازسازی در این ناحیه آغاز می‌شود. برای آن که این روش درمانی بیشتر موثر واقع شود، لازم است پلاسمای خون از گلبول‌های قرمز خون جدا شود و پلاکت موجود در ان غنی سازی شود.

اولتراسوند

درمان با اولتراسوند به شل شدن و ریلکس شدن عضلات و بافت‌های منقبض شده کمک می‌کند و همچنین با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده موجب تسریع روند درمان می‌شود. در این روش امواج فراصوت (یا اولتراسوند) با فرکانس بالا توسط یک پروب مدور به ناحیه آسیب‌دیده در کمر فرستاده می‌شوند. فیزیوتراپیست، پروب مخصوص اولتراسوند را با حرکات ملایم و دایره‌ای شکل روی کمر حرکت می‌دهد و این کار تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

تحریک الکتریکی عصب‌ها با دستگاه TENS

در این روش از پالسهای الکتریکی ضعیفی برای تحریک عصب‌ها استفاده می‌شود و سعی می‌ود مسیر سیگنال‌های درد که از ناحیه آسیب‌دیده به مغز می‌روند، مسدود شود و در نتیجه شدت درد کاهش پیدا کند. انجام درمان با TENS همچنین موجب ترشح اندورفین و سایر مواد طبیعی ضددرد در بدن می‌شود.

مگنت‌تراپی

در این روش از آهن‌رباهای دائمی برای تولید میدان مغناطیسی که در تسکین درد موثر است استفاده می‌شود. محققین معتقدند که مگنت‌تراپی موجب بازیابی تعادل مغناطیسی در سلول‌ها و همچنین جذب شدن یون‌های کلسیم به سمت ناحیه آسیب‌دیده در استخوان شده و بدین ترتیب روند بهبودی استخوان‌ها و همچنین بافت‌های عصبی سرعت پیدا می‌کند. از آنجایی که بیومگنت‌ها جذب آهن موجود در خون می‌شوند، انجام مگنت‌تراپی موجب افزایش جریان خون نیز می‌شوند که این موضوع نیز به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند. بیومگنت‌ها تاثیر مثبتی بر تعادل PH سلولی دارندد و همچنین بر روند تولید برحی هورمون‌ها نیز تاثیرگذار هستند.

درمان با پالس میدان الکترومغناطیسی (PEMF)

پالس‌های میدان مغناطیسی با فرکانس حدود 10هرتز، در انجام بسیاری از درمان‌ها به کار می‌روند و بسیار موثر بوده و موجب بروز هیچ گونه عوارض جانبی یا واکنش‌های شدید در بدن نمی شود. دستگاه تولید کننده‌ی میدان مغناطیسی در شب با در نظر گرفتن ریتم طبیعی بدن در شبانه‌روز و توجه به این موضوع کار می‌کند که بدن در هنگام شب خود را ترمیم و بازسازی می‌کند.

آب درمانی

انجام ورزش‌ها و حرکات اصلاحی در آب موجب می‌شود که بتوانید در عین حال که از فشار وارد شده بر روی کمر کم شده است، عضلات کمر را به خوبی تمرین بدهید و تقویت کنید، چرا که شناور شدن در آب تاثیر گرانش زمین را خنثی می‌کند و از فشار وارد شده بر ستون فقرات کاسته می‌شود. زمانی که بیمار در آب شناور می‌شود و وزن او کمتر می‌شود می‌تواند بهتر حرکت کند و تمرینات قدرتی و کششی را با درد بسیار کمتر و به نحو موثرتری انجام دهد.

ورزش‌های مخصوص کمردرد

ورزش‌های ملایم و کم‌فشار. ورزش‌های هوازی مختلفی وجود دارند که فشار بسیار کمی بر کمر وارد می‌کنند و ازین رو برای افراد مبتلا به کمر بسیار مناسب و مفید هستند:

  • پیاده‌روی
  • تمرین با دوچرخه ثابت
  • تمرینات تثبیت پویا تمرینات ویژه‌ی تقویت عضلات میانی

حرکات کششی برای درمان کمردرد. تقریبا تمامی کسانی که از مشکل کمردرد رنج می‌برند لازم است حرکات کششی مخصوص کمر را انجام دهند و همچنین عضلات همسترینگ خود را حداقل یک یا دوبار در روز کشش دهند.

خم کردن کمر به سمت عقب
1
تمرین کششی جمع کردن زانو به سمت قفسه سینه
2
تمرین کششی با نزدیک کردن باسن به سمت پاشنه پا
3
کشش همسترینگ در حالت ایستاده
4
کشش عمقی گلوتئال در حالت خوابیده
5
چرخش زانو
6
تقویت عضلات شکمی (انقباض عضلات شکم)
7
چرخش لگن
8
تمرینات تقویت عضلات

برای تقویت عضلات کمر لازم است روزانه 15 تا 20 دقیقه تمرینات مخصوص تثبیت دینامیک عضلات کمر و یا سایر تمرینات تجویز شده توسط پزشک، انجام شود. انجام تمرینات مخصوص تقویت عضلات میانی برای درمان کمر درد بسیار ضروری است. برای دیدن نتایج حاصل از انجام این تمرینات، بسیار مهم است که تمامی حرکات را به شکل صحیح انجام دهید بنابراین بهترین راه برای فراگیری این تمرینات این است که از یک فیزیوتراپیست یا پزشک کمک بخواهید.